Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ohyra och kycklingar - löss eller röda hönskvalster?  (läst 13688 gånger)

DrakenSpektakel

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Hej,

Hjälp. Har läst millioner trådar nu, och googlat nätet tunnt på bilder, men frågorna kvarstår.

Vad är det höns och kycklingar har fått?
Hur behandlar jag hönsen och hur behandlar jag kycklingarna, som ju är pyttesmå och känsliga? Måste de slaktas?

Upptäckte vita prickar på de svarta kycklingarna runt näbben - små millimeter långa ägg i massor! Såg sen att hönan hade dem också, och sedan även hönsen i hönshuset, de har som vita klumpar här och var, större och kompaktare än hos kycklingarna men jag  räknar med att det är samma.

Svårt att ta bilder eftersom kameran inte kan fokusera så nära... :(

Läste att man skulle använda frontline och etotal(?) och köpte detta, fattade sen att frontline är det där supergiftiga som jag varnats för. Så nu står jag på ruta ett igen.

HAr städat ur, skrubbat med grönsåpa i kycklinghuset, bytt strö, matlåda osv - med det kryper ju överallt på dem, det måste bort, de börjar få röda områden här och var nu och kliar sig hela tiden, läste att de kan stressas ihjäl av det. De är ca 10 dagar nu.

Vad gör man? Äggen sitter hårt fast.

Jag utesluter inte kemikalier, de måste få hjälp - men det får ju inte skada kycklingarna...

Djuren är ca 2mm långa, ljusa med en svart prick i, vissa lite mer bruna i det, många mycket mycket mindre. Kropp och huvud. Trodde ett tag att det var röda hönskvalster, som den nedersta av dessa tre:
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Parasiter-hos-fjaderfa1/?lid=24813

Nej ok, det är dessa, hönslöss: http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Parasiter-hos-fjaderfa1/?lid=24815

Men om det inte finns läkemedel till bekämpning som det står, vad gör man då? Avlivar? :-(
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Ohyra och kycklingar - löss eller röda hönskvalster?
« Svar #1 skrivet: 06 jun-12 kl 16:03 »
Jag har använt FrontLine ont hönskvalster när jag hade det på mina höns förra sommaren. Jag köpte en liten pumpflaska och sprutade några gånger innanför låren på hönor och kycklingar. Kvalstren försvann på 3-4 dagar. Vet inte om det biter på fjäderätare.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 06 jun-12 kl 16:23 »
Jag har använt FrontLine ont hönskvalster när jag hade det på mina höns förra sommaren. Jag köpte en liten pumpflaska och sprutade några gånger innanför låren på hönor och kycklingar. Kvalstren försvann på 3-4 dagar. Vet inte om det biter på fjäderätare.

:o Frontline i pumpflaska? Är det samma som jag köper i en liten pipett och ger 2 droppar till normalstora höns?
Jag har inte använt det på såhär småkycklingar. Har svårt för att få fram halva droppar  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

henrietta70

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 jun-12 kl 21:03 »
Såpa. Linkoso har förklarat bra:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=110279.0

Frontline på kycklingar hade jag hoppat över med:

Titta på bilderna på sista sidan:
http://www.kackel.se/files/tidningen/hanegallet_ohyra_pa_hons_2-2008.pdf

/Henrietta

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 06 jun-12 kl 23:22 »
:o Frontline i pumpflaska? Är det samma som jag köper i en liten pipett och ger 2 droppar till normalstora höns?
Jag har inte använt det på såhär småkycklingar. Har svårt för att få fram halva droppar  ;D
Styrkan är inte den samma. Jag har för mig ett man ska pumpa 5-6 ggr per kg kroppsvikt. Ett halv pump per kyckling kanske räcker?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 07 jun-12 kl 00:12 »
Jag upptäckte precis samma elände på mina stackare. Inte så mycket dock som det låter som du har råkat ut för. Jag läste någonstans att rapsolja skulle funka, så jag har smetat in huden på dem nu med olja, mest på de värsta ställena, gumpen och halsen och under magen.

Tänkte bada dem i såpa om några dagar när det är varmare. Till dess blir det väl rapsolja några gånger till. Men på duniga kycklingar kanske inte det är så bra...? Om du inte kan ta in dem några dagar då... dunen klibbar ju mest ihop sig liksom, kanske också kan stressa ihjäl små kycklingar?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 07 jun-12 kl 08:11 »
Gråaklumpar är lusbon och lus är förhållandevis lätt att bli av med. Det finns starka preparat med högre giftighet och mer miljövänliga metoder.

Bad i grönsåpa är rätt effektivt men det är arbetskrävande och det är viktigt att djuren blir helt torra efteråt annars blir dom lätt sjuka.

En mellangiftig metod är Radareller någon annan insektsspray med Pyretin. Pyretin som är veksam substans har hög giftighet för lus men är inte speciellt giftigt vare sig för höns eller folk. Har man Flusa eller Swich som egentligen är till får/ko/häst kan man använda det då det också är pyretinpreparat.

Frontline och stronghold är lite att skjuta mygg med kanoner. Det funkar men är onödigt starkt då lus ändå är lätt att få bukt med utan att ta i för kung och fosterland.

Ett bra snadbad med torv, sand och kiselgru eller aska hjälper även hönsen att städa sig själva rena från lus. Man kan också klippa bort större lusbon med sax. Löss är också beroende av hönans kroppstemperatur för överlevnad så kan du ha dina höns på något annant säkert ställe över natten (helst då en natt som det är lite kyligare ute) så är hönshuset självsanerat då lus och lusägg endast överlever några timmar utanför hönans kroppsvärme.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 07 jun-12 kl 09:17 »
Spanade in två av mina nu, såg inte en lus. Rapsolje-impregnering verkar bra!

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #8 skrivet: 07 jun-12 kl 11:08 »
aha..rapsolja..ja e inne på citrus..

/kvalsterstein
You want some..Come get some

DrakenSpektakel

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 08 jun-12 kl 14:35 »
Tack allihop! Nästa gång ska jag bada dem och torka dem osv. Denna gång sköt jag med kanon, i ren panik. Var så rädd att de skulle stressa ihjäl sig - de var verkligen helt krylliga med löss de små kycklingarna. Så jag tog frontline på en pensel (läste det här någonstans) och bara precis touchade dem  med den. Och en droppe per höna. Ingen av hönorna värper just nu, för har alla ruvat men gått i från äggen, och inte börjat värpa igen. Ingen av höns eller kycklingar kliar sig idag. Ingen har dött än.

Om kycklingarna får hormonstörningar blir jag urledsen. Och skäms. Jag lovar jag ska göra det bättre nästa gång, rapsolja och inomhus verkar bra. Släckt kalk i sandbadet och fetkräm runt sittpinnarna, och grön såpa, massor av grönsåpa blir det framöver. Och tea tree olja till kalkbenen.

Det där med svavel i artikeln i Hanebladet - finns här någon som prövat det?
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser