Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älling med skadat ben! Hjälp!! Fortsättning...  (läst 2345 gånger)

Nyfikenskåne

• Skåne
Älling med skadat ben! Hjälp!! Fortsättning...
« skrivet: 07 jun-12 kl 09:40 »
Upptäckte igår att en av mina 2 dagar gamla ällingar har skadat benet. Han håller det uppe och vill inte stödja på det. Det verkar inte brutet, men han håller "foten" lite böjd.

Jag tog in honom för att kunna hålla koll på honom. Blev lite rädd för att ankhonan skulle förskjuta honom när han är skadad.
Han är jättepigg och verkar inte ha ont, men så här kan han ju inte ha det.

Finns det något man kan göra?? Finns det någon chans att det kan bli bra??
« Senast ändrad: 12 jun-12 kl 12:55 av Nyfikenskåne »

LillSkruttet

• Jämtland
SV: Älling med skadat ben! Hjälp!!
« Svar #1 skrivet: 07 jun-12 kl 13:09 »
Vet inte om det funka på din.

Men jag hade en ankunge som var en vecka gammal, den trassla in benet i hönsnätet, den ryckte sig lös och efter de så släpa den benet. sen när vi lyfte upp den så hängde benet bara ner och dingla.
Min sambo tog då eltejp och tejpa fast benet mot kroppen i rätt ställning, så besluta vi oss för att ge den en vecka.

Efter en vecka tog han bort tejpen och benet var helt okej.
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Älling med skadat ben! Hjälp!!
« Svar #2 skrivet: 07 jun-12 kl 20:40 »
Skulle låta ällingen vara ifred tillsammans med sina kullsyskon(om det finns sådana) och sin ankmamma om det kan äta och dricka utan större problem. Har själv haft en älling som haltade rejält men den repade sig efter ca 1,5 vecka och är nu helt normal igen. Ankor har en fantastisk förmåga att repa sig efter lättare blessyrer och ällingarna mår nog bäst att få ha det som naturligt som möjligt.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Nyfikenskåne

• Skåne
SV: Älling med skadat ben! Hjälp!! Fortsättning...
« Svar #3 skrivet: 12 jun-12 kl 12:54 »
Måste tacka dig, LillSkruttet, för bra tips! ;)
Efter 4 dagar med eltejp var den lille helt bra igen. Det syns inte ens att han varit halt.
Han är nu lyckligt återförenad med sina syskon o föräldrar!! :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser