Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur förstorar/ändrar man smidigast flocken?  (läst 1709 gånger)

Lelin

• Uppland
Hur förstorar/ändrar man smidigast flocken?
« skrivet: 09 jun-12 kl 09:28 »
Hej!
Har en höna med fyra kycklingar. De börjar närma sig 6 veckor. Jag har nog gissat allt fel vad gäller ras tror jag. Den som fick fjädrar först trodde jag ju va höna, baserat på ett par trådar om befjädring här. I alla fall, den har röd och fin kam och början på haka/slör eller vad det heter nu. En av de fyra har mest kam och mest slör, är minst. Två är fortfarande lite duniga, en av dem med lite rosa kam, en med blek kam.

I alla fall. Om jag nu har tre tuppar och endast en höna kvar så känns det som flocken blir lite liten för att trivas? Då blir det ju två hönor (mamma + liten) och en tupp (de andra måste vi ju göra oss av med då.  :'()
Alltså bör jag kanske lägga till nån höna? Hur gör man det smidigast? Köper en till som är 6 veckor och lägger till nu?
Eller köper en vuxen höna? (om det ens går få tag på?!)

Tips på hur man bäst gör?
Jag hade tänkt ha 4 hönor och en tupp... Men det går ju inte beställa kön på kycklingar tyvärr...  ;)

sonja på slätten

• Halland
SV: Hur förstorar/ändrar man smidigast flocken?
« Svar #1 skrivet: 09 jun-12 kl 09:31 »
Jo det går, om du köper.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lelin

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 09 jun-12 kl 10:31 »
Ja, ska jag köpa en vuxen höna eller en som är lika gammal som kycklingarna, dvs snart 6 veckor?  ???

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 09 jun-12 kl 10:59 »
Att köpa in en ensam höna är inte något vidare :-\ Den kommer förmodligen vara utstött i flocken i all framtid.

Vad är det för ras? Vågar man hoppas att höna lägger sug för att ruva en gång till under sommaren?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Lelin

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 09 jun-12 kl 11:17 »
Alltså... Jag har köpt en höna med fyra kycklingar... Så att den ska ruva igen verkar knasigt, för då lär de ju knappast vara befruktade. ;)
Jag har inga fler hönor, tuppar eller kycklingar än dessa.
Min plan var fyra hönor och en tupp, och jag vet inte hur jag kommer dit riktigt?

De är dvärgkochin, även om hönan (och kanske inte heller kycklingarna?) inte är renrasig...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 09 jun-12 kl 11:19 »
Aha... dvärgkochin <3 Då kan du kallt räkna med att din höna kommer ruva minst en gång till i sommar. När det blir dax kan du köpa in befruktade ägg från lämplig uppfödare och stoppa in dem under hönan. Trolleri, trollera och du har förhoppningsvis en lagom stor grupp till hösten ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Lelin

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 09 jun-12 kl 11:28 »
Men kycklingar en gång till! Det går min man aldrig med på, och dessutom blir det ju ännu fler djur vi måste göra oss av med! Är det verkligen enda sättet?...  ::)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 09 jun-12 kl 11:47 »
Jag föreslår att du köper 2 - 3 könsbestämda kycklingar i samma ålder som dina egna. Mammahönan kommer snart att överge sina barn, och bli dum mot dem, och några nya kycklingar blir inget större problem i det läget.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #8 skrivet: 09 jun-12 kl 11:49 »
Nästa gång hon lägger sig att sura så kan du köpa in några dagsgamla kycklingar av en könsvisande ras och smyga in under henne. Då har du garanterade hönor sedan.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 09 jun-12 kl 11:50 »
Under förutsättningarna låter Sonjas förslag suveränt :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

220 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser