Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns- och Smådjursmarknad i Alingsås lördagen den 30 juni!  (läst 7283 gånger)

Goblin

• Det är aldrig för sent att ge upp!
    • Västergötland
Lördagen den 30 juni är det höns-marknad i Alingsås vid ridhuset hos Sussis Häst, med försäljning av smådjur såsom kycklingar, höns, kaniner, ankor, kattungar osv.

Alla är välkomna, både säljare och köpare av djur och tillbehör.

Inträde 20kr/ person. Alla barn under 1m går in gratis!

Ridhuset är 60 x 20 meter stort så alla får plats. Och regnar det så har vi lika kul ändå!

Alla som har smådjur eller tillbehör till salu är välkomna. Fokus ligger på fjäderfän, men andra smådjur såsom kaniner, kattungar osv.

Kom och köp nya smådjur eller kom bara titta och ställ frågor om djurhållning till proffsen!

Sussies Häst kommer finnas på plats och sälja bla golv-strö och olika foder till fjäderfä.

Råmossens katthem kommer att visa upp ett antal katter för att hitta nya ägare till dem.

Ponny-ridning kommer att finnas för barnen.

Vi undanber oss försäljning av hundvalpar, hästar och andra större djur som kräver regler, lagar och tillstånd. Vid minsta osäkerhet hör gärna av er till oss!

Utställarna är välkomna tidigast från kl 8 men försäljning får inte ske innan kl 10 då övriga besökare släpps in.

Djur och deras burar får inte placeras direkt på "golvet" i ridhuset då det kan bli smutsigt.

Vi kommer att ha fiberduk på rulle som vi lägger ut i förväg där burar och djur endast får placeras. Ni som endast har avelsägg till salu har givetvis inte detta problemet! :-)

Öppet för besökarna kl 10-14. Därefter så kommer vi att städa och plocka ihop.

Möjlighet till parkering finns direkt utanför Sussies ridhus för alla försäljare och i mån av plats till besökare.

Besökare hänvisas annars till parkeringen utanför Sussies Häst och Allebike.

Av erfarenhet så vet vi att det största problemet med att sälja kycklingar och höns är att besökarna inte har med sig lådor att frakta hem djuren i!

Så ni som kan, ta med alla lådor ni har för att kunna sälja era produkter på enklast möjliga vis.

Vi kommer dessutom att ha foder till kycklingar och värphöns till salu på plats samt demonstration av äggkläcknings-maskin.

Ni som har tips, frågor eller ideer runt detta evenemang är välkomna att kontakta oss!

mer info finns på www.honsmarknad.se
« Senast ändrad: 13 jun-12 kl 08:06 av Goblin »
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

Goblin

• Västergötland
SV: Höns- och Smådjursmarknad i Alingsås lördagen den 30 juni!
« Svar #1 skrivet: 13 jun-12 kl 08:08 »
Lite korrigeringar har gjorts i texten då vissa saker har uppdateras!
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

PetraL

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 jun-12 kl 11:31 »
Jag kommer förmodligen  :D
Kommer att ha vuxna hönor och ett gäng med ungdjur (förmodligen också bara hönor) till salu!!
Hoppas att vi blir riktigt många!!

Goblin

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 jun-12 kl 12:59 »
Jag kommer förmodligen  :D
Kommer att ha vuxna hönor och ett gäng med ungdjur (förmodligen också bara hönor) till salu!!
Hoppas att vi blir riktigt många!!

Det hoppas jag också... vad spännande vad har du med dig för sort?
Har tyvärr bara tuppar med mig själv...fast de är fina :-[

PetraL

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 jun-12 kl 13:37 »
Oj mitt förra inlägg försvann verkar det som, nåja skriver igen =)

Alla ungdjur är blandisar, tre av de vuxna hönorna är också blandisar (alla har Brahma i sig så det är stora höns) varav en har en sebrightkyckling. Sen är det två Brahma gul/svart columbia, en Orpington blå, och en Sussex..hmm undrar om jag glömt någon nu??  ;D

Tänkte höra om det är okej att sticka ner typ armeringsjärn i marken inne i ridhuset? Jag får bygga en provisorisk bur av hönsnät för jag har ingen som är så stor att jag får plats med alla djur, i slutändan är det ju ändå runt 15 st !! För om det ligger markväv och jag strör med lämpligt material så borde det inte bli någon smuts på ridhusgolvet.

Goblin

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 jun-12 kl 14:18 »

Alla ungdjur är blandisar, tre av de vuxna hönorna är också blandisar (alla har Brahma i sig så det är stora höns) varav en har en sebrightkyckling. Sen är det två Brahma gul/svart columbia, en Orpington blå, och en Sussex..hmm undrar om jag glömt någon nu??  ;D

Tänkte höra om det är okej att sticka ner typ armeringsjärn i marken inne i ridhuset? Jag får bygga en provisorisk bur av hönsnät för jag har ingen som är så stor att jag får plats med alla djur, i slutändan är det ju ändå runt 15 st !! För om det ligger markväv och jag strör med lämpligt material så borde det inte bli någon smuts på ridhusgolvet.

Jag kollar upp detta och återkommer i ärendet ;D

Brahma låter väldigt nice ;D letar ju brudar till min ungtupp

PetraL

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 13 jun-12 kl 14:27 »
Jättebra!  ;D

asta

« Svar #7 skrivet: 13 jun-12 kl 15:11 »
Jag kommer har jag tänkt och har med mig väldigt fina tuppkycklingar. I nuläget vet jag iaf att jag har 3 araucana kläckta 1:a maj.

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 13 jun-12 kl 15:29 »
Alla barn under en månad eller 1 meter, går in gratis?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Goblin

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 13 jun-12 kl 18:10 »
Alla barn under en månad eller 1 meter, går in gratis?

1 meter.... såklart.... ;D

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 14 jun-12 kl 08:13 »
Bara sett sådant på tivoli :p
Kaninuppfödare och pelargontant.

Goblin

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 14 jun-12 kl 12:19 »

Har pratat med ägaren till ridhuset och fick följande svar:

Armeringjärn i marken: Nej, absolut inte i ridhuset! Men det går bra utanför att bygga bur på det viset.
Ingen får "strö" någonting på golvet i ridhuset. Vi kommer att lägga ut markduk/ fiberduk och det är endast där som burar och dylikt får ställas. Golvbeläggning består av en små massa bitar fiberduk och de vill inte ha något som kan blanda sig i detta, typ bajs eller så. Utanför är en helt annan sak.

Om ni går in på www.honsmarknad.se och kontaktar de som håller i det hela så går det nog alltid att fixa en lösning på eventuella problem..... problem är till för att lösas och vi/de vill ju att så många som vill och kan skall komma givetvis.....

asta

« Svar #12 skrivet: 14 jun-12 kl 15:13 »
Kanske kan finnas en marknad för de som har fler burar än de behöver att låna/hyra ut burar till andra försäljare?

Goblin

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 14 jun-12 kl 15:35 »
Kanske kan finnas en marknad för de som har fler burar än de behöver att låna/hyra ut burar till andra försäljare?

Det kan ju mycket väl tänkas.... kontaktar man arrangören via hemsidan så vet ju dem säkert om någon pratat om burbrist och kan förmedla detta till dem med fler burar än t ex höns  ;D

PetraL

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 15 jun-12 kl 07:40 »
Okej, Tack för snabbt svar. Ska se om jag kan fundera ut något lämpligt sätt, hade ju varit gött att stå inne förstås. Men har jag förstått det rätt så får djuren inne i ridhuset gå rakt på den för ändamålet utlagda fiberduken?
Eller också så snickrar jag bara ihop en bur, jaja det löser sig  :D

Goblin

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 15 jun-12 kl 08:53 »
Det kommer att finnas en eller två fotografer på plats för dem som vill föreviga sina djur eller varför inte sina barn etc.

För att se vad de fotograferat tidigare kan ni gå in på www.vicanphoto.se

Goblin

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 17 jun-12 kl 19:34 »
det verkar bli bra uppslutning till marknaden kul  ;D
hoppas att vi ses!

FM

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 18 jun-12 kl 00:30 »
Okej, Tack för snabbt svar. Ska se om jag kan fundera ut något lämpligt sätt, hade ju varit gött att stå inne förstås. Men har jag förstått det rätt så får djuren inne i ridhuset gå rakt på den för ändamålet utlagda fiberduken?
Eller också så snickrar jag bara ihop en bur, jaja det löser sig  :D

Tänke tippsa om kompostnät, men det vet du kanske? Med det sätter du lätt ihop större bur som står stadigt. Jag använder buntband som går att öppna o stänga när jag sätter ihop sådana :)
;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

PetraL

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 18 jun-12 kl 09:18 »
Hej! Jo jag har allt tänkt på kompostnät, har ju fyra väggar om man säger så, men tänkte utöka lite och ha hönsnät på några väggar så att det blir lite större, som sagt är det ju hela 15 djur som ska få plats.

Men undrar fortfarande om det är tänkt att hönsen ska gå rakt på den utlagda fiberduken eller om man måste ha en botten på sin bur?? Någon som vet?

Goblin

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 18 jun-12 kl 15:24 »
Du måste nog ha en typ av botten.... tjejen med ridhuset var väldigt petig med hennes golv att det inte fick bli "smutsigt", men det borde man väl kunna lösa med att lägga typ täckväv inuti buren som man bara snörper ihop utan att spilla någonstans efteråt då markaden är klar? Men kolla vad arrangören säger... kontaktuppgifter finns ju på hemsidan

www.honsmarknad.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

217 gäster, 2 användare
yellgar, Jamesbuive

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser