Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plastramar  (läst 4524 gånger)

Rosten

• Närke
Plastramar
« skrivet: 11 jun-12 kl 18:00 »
Kan jag lägga in plastramar i en solfångare utan att dom blir krokiga om jag vill byta vaxet eller hur får man bort vaxet om man vill byta?

skmupp

• Gäst
SV: Plastramar
« Svar #1 skrivet: 11 jun-12 kl 18:01 »
Kolla efter! Fat bee man ljuger inte!
WHY NOT TO USE PLASTIC FRAMES

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 11 jun-12 kl 22:39 »
Fast det var ju 10-15 år sedan det hände så det är ju knappas intressant i frågon om det funkar idag.
Utan jag är intresserad hur jag skall kunna byta vax på mina kommande plastramar.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 11 jun-12 kl 23:10 »
Fast det var ju 10-15 år sedan det hände så det är ju knappas intressant i frågon om det funkar idag.Utan jag är intresserad hur jag skall kunna byta vax på mina kommande plastramar.

?? kan man byta vax på en plast ram? en av fördelarna är att man behöver bara vaxa dom en gång och sedan finns det en hinna kvar efter man rengör dom.

Mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 jun-12 kl 23:33 »
Sa han att ramen blev så där efter att ha legat i solen i 15 minuter?! /me tänker testa i morgon, hoppas det är sol 15 minuter i sträck.

knutte

• -
« Svar #5 skrivet: 12 jun-12 kl 07:35 »
Skrapa med trekantsskrapa. Blås av med högtryckspruta. Rolla på rikligt med vax igen.

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 12 jun-12 kl 12:46 »
Sa han att ramen blev så där efter att ha legat i solen i 15 minuter?! /me tänker testa i morgon, hoppas det är sol 15 minuter i sträck.
Ställ inte ifrån dig gummistövlarna utomhus i solen när du fikar inomhus.
Eftersom dom också är gjorda av plast. ;)

Jag fattar inte detta motstång mot plast i bikupor ???
Vi använder plastpåsar och plastförpackningar till det mesta maten idag.
Kolla bara i en köttdisk på ICA eller i frysboxen hos en alternativare. ;)
Vi förvarar även mjölk i en inplastad pappbehållare utan att någon reagerar ???
Falukorven ligger inlindad i plast.
Ändå så verkar det vara livsfarligt att använda det till honung.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 12 jun-12 kl 22:08 »
Kan det tänkas att gubben bor i Texas eller någon annan varmt ställe, de kan steka egg på asfalten mm  ;)

Mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 07 jul-12 kl 22:26 »
Nu har vi rollat mina ramar och satt ut dom till bina. Hoppas att jag gjorde rätt.
Vaxa plastramar.wmv

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 07 jul-12 kl 22:43 »
Duktig!  ;D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: 08 jul-12 kl 12:27 »
Funderar på plastramar nästa gång jag utökar, men tycker att det verkar jobbigt att rolla.  Är det någon som har provat om det funkar att "stöpa" rånarna? Alltså doppa dem smält vax?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Edward.

• Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 08 jul-12 kl 13:04 »
Ännu bättre och fortare går det om man håller ramen över byttan och låter den vila mot ena kanten av vax behållaren i en lutande ställning.

Börja nerifrån och rulla uppåt, det bildas en "våg" av flytande vax framför rullen som fyller ut alla celler med lagom med vax, knacka av överflödig vax och ta andra sidan.

Så är det klar på ett nafs.

mvh edward :P

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 jul-12 kl 23:44 »
Funderar på plastramar nästa gång jag utökar, men tycker att det verkar jobbigt att rolla.  Är det någon som har provat om det funkar att "stöpa" rånarna? Alltså doppa dem smält vax?

Ja, vi har testat det, och det går. Har bara kört en mindre serie på drygt 200 ramar Nordwaben LN, och då använt en restaurangkantin 1/1 som har termostat 30-90 grader.

Det är ganska trixigt och man måste öva lite för att få in snitsen:
- Nämda plastramar är inte kokbara och timingen/temperaturen är mycket viktig annars blir det "ljusstöpning" med massa vax eller vridna och krokiga ramar.
- Rör på och stöt till ramen så att ev luftbubblor i det präglade mönstret försvinner.
- Målet skulle vara att komma ner på 60-70 gram vax på en yta som motsvarar LN ram, men det blir gärna uppåt 100g vilket är högt. Å andra sidan tar bina hand om överskottet och snyggar till det.

Ska under vintern fundera på en bättre smältanläggning och mer precis temperaturreglering för att köra en större serie. Fördelen gentemot rolling är att det inte finns en enda kvadratmillimeter som missas och som bina sedan ratar.

/M

tinna.m

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 09 jul-12 kl 00:11 »
Jag vaxade mina förvärmda i varmluftsugn. Gick kanon! Behövdes inte mycket vax heller. Gissar att "solig dag" är rätt metod. Annars är det bredvid värmefläkten som gäller.

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 10 jul-12 kl 00:10 »
Målet skulle vara att komma ner på 60-70 gram vax på en yta som motsvarar LN ram, men det blir gärna uppåt 100g vilket är högt.
Våra LN ramar ökade 35-42 gram beroende på hur noga man rollade.
Men dom mesta låg på 39-41 gram.  Våra vanliga vaxskivor som vi använt till träramarna väger ca 65 gram. Så det går åt lite mindre vax till plastramar. Nu får vi bara hoppas att bina tycker att dom är okej.

tinna.m

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 10 jul-12 kl 01:05 »
Men dom mesta låg på 39-41 gram.  Våra vanliga vaxskivor som vi använt till träramarna väger ca 65 gram. Så det går åt lite mindre vax till plastramar. Nu får vi bara hoppas att bina tycker att dom är okej.
Har inte vägt men sett din filmsnutt och mina ramar har tunnare vax än dina, och bina bygger ut så jättefint, vilket de inte gjorde när jag hade tjockt lager...

Brunnsbo

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 10 jul-12 kl 08:19 »
Finns det Kok bara LN plastramar?
Jag har testat en låda 72st men Nordwaben LN och jag tycker att formstabiliteten är ganska dålig. Dom blir lätt skeva vid ganska låg temperatur. Jag förvärmde i varmluftsugn på ca 60-70 grader. Misstänker att det inte kommer bli bättre med åren.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 jul-12 kl 09:19 »
jag tycker att formstabiliteten är ganska dålig
Kan bara instämma. Ramarna är ganska "sladdriga" även i kallt tillstånd.

bina bygger ut så jättefint, vilket de inte gjorde när jag hade tjockt lager...
Intressant. På vilket sätt bygger dom ut fult för er? Vår erfarenhet är att det verkar som olika samhällen klarar detta väldigt olika. En del kan få för sig att sätta "tvärbyggen" mellan ramarna vilket man naturligtvis inte ens kan slunga och rätta till, utan måste riva. Andra använder överskottet av vax, snyggar till det och bygger perfekt. Frågan är om det verkligen beror på att det är tjockt med vax på en plastram???

Ja, det är för högt med 100g. Som du skriver är en vanlig vaxkaka nånstans run 65g och det tycker jag är acceptabelt. Om dom vore kokbara och man kunde dra upp temperaturen ytterligare 20-30 grader så skulle säkert mer rinna av vid doppning. Eller om man kan uppfinna en slags liten vax-slunga att centrifugera bort överskottet medans det flyter.

Mvh
/M

tinna.m

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 10 jul-12 kl 09:55 »
De första ramarna jag vaxade var för kalla, likaså vaxet. Resultatet blev tjockt vaxlager  som bina tvekade att bygga ut.
Tips om förvärmda ramar blev svaret och därigenom snikvaxning som jag förvånades över, -vaxet gick ner i cellbotten, ändå var vaxlagret mycket tunt. Resultatet i kupan var byggvilliga bin, lika poppis med plasramar som traditionella.
Hopbyggda ramar har jag haft på enstaka punkter, men inte i den utsträckning som med traditionella. Dessutom rasar inte ramen när jag lossar sammanbygget. Klöddiga kakhaverier i kupan går lixom inte att få med plast

Dela detta:

* Inloggade just nu

209 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser