Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går det kalkmåla med enkel tryckspruta?  (läst 4161 gånger)

Sorno

• Östergötland
Går det kalkmåla med enkel tryckspruta?
« skrivet: 12 jun-12 kl 08:28 »
Jag har en fundering på om det går att applicera kalkfärg med en så kallad tryckspruta (t.ex. 99 kr för 5 l iiters på Jula) http://www.jula.se/tryckspruta-5-l-759005?

Eventuella problem jag ser är att (1) munstycket är för trångt och slammar igen, (2) det blir ojämt fördelat, (3) trycket är inte tillräckligt.

Men det är rena spekulationer,  så om någon har någon erfarenhet av detta dela med er! Vill inte köpa en spruta i onödan, vet inte vad jag ska ha den till om det inte funkar.

torbjorn

• Medelpad
SV: Går det kalkmåla med enkel tryckspruta?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-12 kl 09:07 »
Den olägenhet jag skulle oroa mig för i första hand är (1) . Sådana där trycksprutor är ju gjorda för rena vätskor utan fasta partiklar.

Bo

« Svar #2 skrivet: 12 jun-12 kl 09:33 »
Köp en bred mjuk borste istället råder experten. Jag har kalkat hektarvis med skånska kyrkväggar.

Valmet

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 jun-12 kl 09:41 »
Jag har en fundering på om det går att applicera kalkfärg med en så kallad tryckspruta (t.ex. 99 kr för 5 l iiters på Jula) http://www.jula.se/tryckspruta-5-l-759005?

Jag har en sån, köpte den till annat egentligen men provade m kalk.
Det funkade ganska bra, men silen i änden av sugslangen måste tas bort.
Sprutmunstycket kan klödda lite men då får man ta tunnare blandning eller peta m en liten spik.
Viktigt att hälla kalken genom en sil i kannan.

Bra för små-jobb men inte stora väggar :-\

Sorno

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 12 jun-12 kl 13:08 »
Okej! Det verkar ju lovande ändå. Jag hade inte tänkt kalka större ytor, utan mitt syfte var att komma åt där borsten inte gör, t.ex. runt takbjälkar, i springorna mellan plank och i hörn.

Har kalkat hönshuset med borste, men det finns många skrymseln och vrån man inte kommer åt med borste/pensel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

174 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser