Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hackad kyckling, vad göra?  (läst 2857 gånger)

Bullerybo

• Närke
Hackad kyckling, vad göra?
« skrivet: 12 jun-12 kl 17:57 »
Vi har två hönor som tandemruvat på ägg. För ca en vecka sedan kläcktes 4 kycklingar, med några dagars mellanrum. Den sist kläckta är något mindre än de andra.

Igår när jag var ute uppstod nån kopntroversi hönsgården, lät som att hönsen grälade på varandra och när jag kom  dit såg jag att den ena hönan bet till den lille. Blev dock osäker på om det verkligen var ett bett eller om hon bara knuffat den (den sprang och gömde sig i redet) och inget mer hände så jag lät dem vara.

Idag när jag gav mat såg jag att den minsta kycklingen hade ett sår ca 1 kvadratcentimeter uppe på ryggen. Lillen låg under den andra hösnmamman när jag kom ner men sprang fram och verkade pigg. Men när den kom till matskålen så hackade andra hönan mot lillen igen!

Har nu slängt ut dumhönan ur hönsgården. Hon blev lite stirrig förståss men den andra hönan verkar ta det med ro, hon har gått och lagt sig hos kycklingarna nu.

Jag har förståss mycket oro och frågor kring detta (vår första kull).

*Ska jag rengöra såret på något sätt? Det är mörkrött och slätt, som om huden ryckts av kanske.
*Ska man förbinda eller smörja med något?
*Finns risk för att kycklingkompisarna hackar i såret?
*Borde jag ta bort hela kycklingen och sätta den i karantän? Känns dumt då den verkar funka bra ihop med andra kycklingmamman men jag VET ju inte med säkerhet att hon är snäll mot den för jag är inte där hela tiden.

Tips och råd mottages tacksamt!

Bullerybo

• Närke
SV: Hackad kyckling, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-12 kl 17:11 »
Uppdaterar lite... Lillkycklingen är fortfarande ihop med de andra och det verkar funka bra. Mamman som är kvar är snäll mot den och syskonen verkar inte hacka heller. Men har köpt en spray för gris o höns att använda om jag ser antydan till det. Den fanns på Granngården.

"Problemet" nu är väl den utestängda hönan som fortfarande vakar utanför kycklingarnas utegård. Funderar på om det ger med sig eller om man borde stänga in henne nånstans?

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 14 jun-12 kl 12:03 »
Jag hade samma problem men vår lilla kyckling blev så svårt hackad att vi fick ta bort den. Usch så sorgligt det var. Hoppas det går bra för din kyckling.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

g.sporrong

« Svar #3 skrivet: 15 jun-12 kl 20:55 »
Hej!

Har ingen lösning på det akuta problemet, men personligen tar jag alltid höna med nykläckt kull och stoppar i en separat bur. (Rätt liten om jag skall vara ärlig) och matar upp henne och ungarna första veckan. De dubblar nästan sin vikt på en vecka och då är de snabba att sticka när någon ger sig på dem.

Ge dem (hur skumt det än kan verka) två hårdkokta ägg och olivolja första dagen. Protein och energi...

Tänk på hönans naturliga bakgrund. En höna i en flock lägger sina ägg en bit från flockens hemvist för att få ha dem i fred. Det naturliga och mest ekonomiska för en vild höna är att käka upp alla andras ägg och därigenom få mer energi att lägga egna ägg och föra sina gener vidare. Så ägg är en fullt rimlig föda för en höna. Också i redet käkar hönan upp ägg som går sönder. För det händer ju att de gör. Man kan inte slösa på proteinet, en av naturens dyraste födoämnen. (Mest svårfunna.)

Klara skyar!
Gunnar

P.S. Någon i Göteborg/trollhättekrokarna som vill byta befruktade blandrasägg?
Jag vill bara dryga ut genpoolen... Inte så noga vilken ras.

P.P.S. Mal hönsmaten i en mortel så de nykläckta kycklingarna får i sig den lättare. Och ta inte bort den mycket illaluktande stora bajs hönan lagrat upp som första måltid åt de små. Den ger bra immunförsvar och fin bakterieflora i de små liven.

Bullerybo

• Närke
« Svar #4 skrivet: 15 jun-12 kl 22:45 »
Ja jag hade ju stängt in hönor o kycklingar själva, men det var liksom inte givet vilken av dem som var "mamman" för de var två som ruvade ihop.

Den utslängda mamman går fotfarande runt vid staketet och skrockar åt kycklingarna på dagtid. Men hon har blivit inkluderad i flocken igen (hon är tuppens favvo så han vakar troget vid hennes sida). Så just nu hänger hela hönsflocken runt utegården där kycklingarna är. Idag smet en kyckling ut och den blev beskyddad av den utslängda hönsmamman men verkade vilja in till den kvarvarande mamman i alla fall.

Lilla kycklingen har piggat på sig och såret är på väg att läka men den är fortfarande mer mammig än de andra och mindre i växten.

Tycker lite synd om den utslängda mamman men vågar inte släppa in henne igen. Hon får väl gå utanför staketet och vara extramorsa så länge.

Sano

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 17 jun-12 kl 19:30 »
Jag hade helt klart låtit den hackande mamman vara kvar utanför. Hon har tydligen fått för sig att den lille inte är hennes och vill ha bort den från de andra.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #6 skrivet: 17 jun-12 kl 19:48 »
Eller ge den hackande mamman 2 kycklingar så hon blir nöjd. Och håll damerna sen separerade från varandra med sina små  :)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

karsan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 17 jun-12 kl 21:02 »
Citera
Och ta inte bort den mycket illaluktande stora bajs hönan lagrat upp som första måltid åt de små. Den ger bra immunförsvar och fin bakterieflora i de små liven.

lite OT, men stämmer detta verkligen? Jag trodde hönan inte la sin skit förrän hon bestämt sig för att lämna ruvredet för gott med sina små.

Bullerybo

• Närke
« Svar #8 skrivet: 18 jun-12 kl 18:27 »
Den utslängda mamman verkar ta situationen rätt mycket med ro i alla fall. Hon hänger gärna vid staketet till hönsgården där kycklingarna är och "pratar" med dem. Men hon går också iväg med resten av hönsen och gör andra saker emellanåt. Hon verkar inte stressad tycker jag, och följer med de andra in i hönshuset och sitter på pinnen på kvällarna nu (första kvällen skiljd åt fick vi bära in henne).

Men vi får väl se vad hon tar för roll när vi släpper ihop dem senare. Hela flocken är helst nere vid kycklingarna stora delar av dagen (de får gå fritt på tomten och har egentligen sina favoritställen på annat håll) och mammahönan verkar längta ut till flocken också så jag funderar på när man kan släppa samman dem?

Vi ska bort veckan efter midsommar så tills efter det får det gå så här i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser