Vi har två hönor som tandemruvat på ägg. För ca en vecka sedan kläcktes 4 kycklingar, med några dagars mellanrum. Den sist kläckta är något mindre än de andra.
Igår när jag var ute uppstod nån kopntroversi hönsgården, lät som att hönsen grälade på varandra och när jag kom dit såg jag att den ena hönan bet till den lille. Blev dock osäker på om det verkligen var ett bett eller om hon bara knuffat den (den sprang och gömde sig i redet) och inget mer hände så jag lät dem vara.
Idag när jag gav mat såg jag att den minsta kycklingen hade ett sår ca 1 kvadratcentimeter uppe på ryggen. Lillen låg under den andra hösnmamman när jag kom ner men sprang fram och verkade pigg. Men när den kom till matskålen så hackade andra hönan mot lillen igen!
Har nu slängt ut dumhönan ur hönsgården. Hon blev lite stirrig förståss men den andra hönan verkar ta det med ro, hon har gått och lagt sig hos kycklingarna nu.
Jag har förståss mycket oro och frågor kring detta (vår första kull).
*Ska jag rengöra såret på något sätt? Det är mörkrött och slätt, som om huden ryckts av kanske.
*Ska man förbinda eller smörja med något?
*Finns risk för att kycklingkompisarna hackar i såret?
*Borde jag ta bort hela kycklingen och sätta den i karantän? Känns dumt då den verkar funka bra ihop med andra kycklingmamman men jag VET ju inte med säkerhet att hon är snäll mot den för jag är inte där hela tiden.
Tips och råd mottages tacksamt!