Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad jagar höns mitt på dagen?  (läst 1913 gånger)

sizz

• Uppland
Vad jagar höns mitt på dagen?
« skrivet: 12 jun-12 kl 19:14 »
Förra helgen försvann 6 kycklingar spårlöst, inte en fjäder och hönan satt uppflugen på det två meter höga staketet.

Idag släppte jag ut mina höns (dumt inser jag nu i efterhand) men iaf är 3 av dom spårlöst försvunna, tuppen irrade omkring hos grannen men alltså tre hönor puts väck och inte en fjäder och det här hände på förmiddagen...

Rävhona? Eller vad tror ni?
Måste säkra upp hönsgården och det blir ju lättare om jag vet vad det är för en hungrig rackare jag säkrar mot...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad jagar höns mitt på dagen?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-12 kl 19:19 »
Hur stora var de försvunna djuren? Har förlorat vuxna ganska stora höns till både duvhök och kungsörn. Är den tagna fågeln så liten att de kan lyfta så hittar man inga spår.

Kycklingar kan bli tagna av skata, kråka, sparvhök, glada, ormvråk m fl fåglar. Dessutom kan både kycklingar och stora höns bli dödade av räv, grävling, iller, mård, mink m fl däggdjur.

Nättak och nätväggar är bra om man vill vara någorlunda säker på att små kycklingar klarar sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 12 jun-12 kl 23:55 »
Skata är mitt första tips. De är fördjäkliga på att ta kycklingar... 
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Skåne-Fredde

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 jun-12 kl 14:38 »
Räven gjorde ett besök hos mig kl 13:00 o tog två hönor. Så nu blir det att hålla hönsen i hönsgården.  :(
Grand danois, Skånska blommehöns, Isbar, Maran, Kochin, Faverolles, Sussex, Brahma

Dela detta:

* Inloggade just nu

183 gäster, 2 användare
yellgar, aquino

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser