Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timmrad stomme  (läst 6065 gånger)

Vasa81

• Västergötland
Timmrad stomme
« skrivet: 12 jun-12 kl 21:02 »
Nu är jag googlat, sök och skrikit från bergstopparna. (typ 10-12timmar, puh, vill värkligen ha hjälp)

Var finns en praktiskt guide till hur man byter stockar i ett timmerhus?

Hjälp!!!!

Stuga från 1910, där allt golv är borta. Huset har stånde klädsel.

Malines här igen

• Gäst
SV: Timmrad stomme
« Svar #1 skrivet: 12 jun-12 kl 21:07 »
Var i huset ligger de stockar som ska bytas?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 jun-12 kl 21:09 »
Vad jag förstår gör man som när man byter syllar, man använder sig av en domkraft. :)

W. B

• Danmark
« Svar #3 skrivet: 12 jun-12 kl 21:18 »
Såga ut det stycke som ska bort med motorsåg. Använd yxa till att finjustera det nya stycket, glöm inte långdraget och tätningsmatreal Klubba in stycket. Domkraft kanske går att använda om du byter nedersta stocken. Vänta dock på bättre beskrivningar från kunnigare folk än mig.

Edit, vi hade hjälp av traktor med gafflar för att lyfta lite på stocken över för att få in de ny styckerna minns jag nu.
« Senast ändrad: 12 jun-12 kl 21:33 av W. Berry »
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 jun-12 kl 21:46 »
Det är en ytterväggsbotten stock, 2st botten stockar på olika innerväggar, plus en del av en stock halväggs upp på en yttervägg.

Jag har förövrigt utmärkt supertorkade nya kärnvirkes stockar som minst är torkade i 55år om inte till och med troligen över 80år.

Men om jag formar om frågar i vad skall man lyfta i då? Vad tror ni hur många ton kan domkraften behöva?
(1plans 6 gånger 11meter ungefär)

wassjohan

• miljömedveten lantbrukarson
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 13 jun-12 kl 01:55 »
Hej!

Finns bra bok som jag köpte när jag gick kurs i timring för ett antal år sedan.

Boken heter `Från stock till stuga´ , författare är Sven-Gunnar Håkansson, ICA bokförlag.

:)

malarmaster

• Småland
« Svar #6 skrivet: 13 jun-12 kl 06:01 »
TimraHus.se   ulf

Sillastrybarn

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 jun-12 kl 06:54 »
Du behöver ju ha mer än 1 domkraft, så du får ett jämnt lyft.

Bottenstockarna - syllstockarna?

Dessa är tämligen lätta att byta ut, går på ett par dagar om man är själv.
Den i mitten är egentligen lika lätt, bara man får till lyftet bra.

Det finns speciella järn som man kan kila in emellan stockarna och i sin tur trycka på dessa med domkraften.
Men det går lika bra med något annat!
Bara man kommer in som sagt, man får lirka lite och lyfta och dona så går det fint. :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 jun-12 kl 09:55 »
Man lyfter inte direkt i timret. Man spänner fast regelstumpar på in- och utsidan med grova, genomgående gängstänger och lyfter i dem. För att kunna få bort bottenstocken lyfter man på insidan, annars är domkrafterna i vägen. Det innebär att man måste ta bort golvet innanför väggen.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 13 jun-12 kl 12:02 »
aha.

Gängstänger = grovt armeringstål??

Så man borrar hål i överliggande stock?

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 jun-12 kl 12:12 »
aha.

Nej, en gängstång är ..en gängstång.. alltså en lång ( 1 m ) gängad stång som man skruvar på muttrar på. En skruv utan skalle kan man säga.

vet inte om tanken är att borra, eller få emellan de mellan stockarna.

Klossarna som domkraften ska trycka på, ska ju visserligen sitta bra, men kraften tryckande uppåt på dom, ( jämför med att dra ner en hylla från väggen, rakt ner, man får ta i bra )så det behövs inget våldsamt fäste.
Domkrafterna behöver heller inte vara några värstingar..kanske 2 ton /st. Du ska ju inte lyfta huset så det blåser bort..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 jun-12 kl 13:01 »
aha.

Det här är en gängstång:

http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Gangstang/Gangstang-blankforzinkad/Gangstang-blankforzinkad-19385/

Så här blir det i genomskärning, typ: (Paintmannen slår till igen)
« Senast ändrad: 13 jun-12 kl 13:14 av Ulric »

Vasa81

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 13 jun-12 kl 14:48 »
tack!!!   :D

Vasa81

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 13 jun-12 kl 15:41 »
Känns lite frustrerande, jobbat "på byggsiter" under 5år. Väldigt mycket stål nuförtiden.

Men ingen på svenska, så mitt svenska bygg ordföråd är sjukt begränsat.

Blir lätt frustrerande att snickra ihop med svärsläktingar, och deras ihop snickare ord för olika saker. :-)
(blir sjukt fel i mitt huvud på engelska då, hihihi)

Tack för att alternativ.nu finns. För att få råd, tips erfarenher och tillfällen att gnälla lite. :-)

gängstång= cord :-)

Granström

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 13 jun-12 kl 17:37 »
jobbar med timmerlagningr stockbyten på heltid men det är ändå ganska svårt att förklara hur man bäst utför ett stockbyte och tyvär är det ganska skralt med information handböcker och liknande.

Bra att ha innan man börjar

2 st domkrafter eller fler (12 ton använder vi)
palningsvirke
kilar
spade
spett
kratta
motorsåg
stämjärn
yxa
dragmåt
följare  att skruva fast i stommen och lyfra under ( vi gör våra genom att limma och skruva ihop 2tum 5 med 2 tum 4 så man får en följare som ser ut som ett L 

vi brukar göra så att vi lyfter huset i följare som vi skruvar med grova franska träskruvar (16 mm tjocka och 16 cm långa tror jag dom är) annars kan man använda gängstång som tidigare nämnts, men då får man hål rakt igenom timmret. När man har lyft huset så försök att få ut den gamla stocken så hel som möjligt använd den sen som mall för att mäta in den nya stocken sen återstår bara en massa slöjd för att få den att passa bra. Använd mossa (husmossa väggmossa) för att täta drag och knutar.
ofta behöver man "dra" föra över den nya stockens form på den övre stocken med en dragpassare och sen hugga eller såga om det gamla draget för att få stocken att passa gott.

vet inte om detta hjälpte eller bara väckte mer frågetäcken 

TW

• Finland
« Svar #15 skrivet: 16 jun-12 kl 21:41 »
Jag arbetar med timmerreparationer ibland och jag håller med Granström men på verktygslistan skulle jag lägga till en kortskaftad bila (broad axe) och kanske en navare (auger). Själv använder jag också en speciell knutyxa med kort rak egg.

Om en annars frisk stock bara är rutten i ytan på någon meters håll kan man halvsula. Det vill säga att man hugger ur en del av stocktjockleken och fyller ut med en bred planka i lämplig dimension. Bäst går det om man sågar snitt kors och tvärs med en handcirkelsåg (cirkular saw) och sedan hugger bort klossarna med en bila (broad axe) varefter man jämnar bottnen på urtaget med skarvyxa (adze). Sedan kan man passa in en plankstump i urtaget.

Litet om stockbyte:
Ersättningsvirket skall enligt min åsikt helst vara sågat på två motstående sidor så tjockleken blir en halv tum eller en tum tjockare än den gamla väggen. Övre och undre sidan skall lämnas runda och obearbetade tills man börjar passa in dem. Då man passar in stocken halsar man den, det vill säga tunnar ut den till rätt tjocklek där knuten skall komma. Då allt är inpassat bilar (hew) man den nya stocken så att den följer formen på väggen ovanför. Gamla stockväggar är oftast väldigt ojämnt tjocka och sällan raka men på det här viset får man den nya stocken att ligga plant med väggen. Granström är ju erfarnare än jag så han har säkert någon åsikt om det här men så här brukar jag göra.

För att passa två stockar mot varandra använder man ett dragmått (log scribe). Man märker ut samma nedsjunkning längs hela stocken och sedan hugger eller sågar man till strecket. Draget (the long groove) under stocken är ett V eller U format spår vars kanter måste passa mot stocken under men om man litar på dragmåttet brukar det gå bra.

Lycka till!

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 16 jun-12 kl 22:11 »
Tack för allt tips!

Detta kommer att gå bra.  :D

En fråga, bottenstocken:

Hade det varit en modern kåk hade man ju lagt en fuktspärr mot murstocken.
Borde det inte vara smart att olja in den i alla fall??

TW

• Finland
« Svar #17 skrivet: 17 jun-12 kl 09:19 »
Tjära är bra att stryka på utsatta ställen. Förr lade man björknäver mellan syllen och grundstenarna men takpapp fungerar också hyfsat bra.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

80 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser