Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rede redo för ruvning?  (läst 889 gånger)

The Poacher

• Uppland
Rede redo för ruvning?
« skrivet: 13 jun-12 kl 14:51 »
Tänkte att en av mina myskdamer skulle få behålla lite ägg och börja ruva. I redet hon brukar ligga sparkar hon bort allt material så att hennes ägg ligger på plywoodskivan som utgör botten i redet. Spontant känns det som om det skulle vara mycket bättre med lite spån och halm i botten. Men icke då, hon rensar rent i en cirkel där hon ligger så att golvet är bart.

Vad säger ni? Är det bara att acceptera eller skall jag försöka lägga dit något annat?
Jag tänker att det blir både mjukare för äggen (mindre risk för äggröra) och bättre isolering med något mjukt underlag...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Rede redo för ruvning?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-12 kl 15:18 »
Hårt och oisolerat spelar ingen roll. däremot bakteriemängden, äggen kan lätt bli dåliga om det finns spår av bajs och andra trevligheter för bakterier.

Har på sistone börjat använda ugnsplåtar, som är lätta att rengöra, som botten i redena. Braspannor, sådana med typ 3 cm hög kant. Funkar bra tycker jag.

Hade en misslyckad ruvning i en begagnad kaninbur, som jag skyller bottenskivan för. Den gick inte att rengöra tillräckligt bra från bajsbakterier.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

170 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser