Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Godaste äggen!  (läst 3379 gånger)

Ninan

• Västergötland
Godaste äggen!
« skrivet: 13 jun-12 kl 15:41 »
Vilket foder ger de godaste äggen?
Kanske hade någon extra mycket majs över som hönsen fick en period och upptäckte att äggen blev ännu lite godare. Eller rymde hönsen och satte i sig grannens spenatland, vilket resulterade i din godaste omelett någonsin? Brännässlor? persilja? jordgubbar? morötter?...ja ni fattar.
Jag tänker mig då att ni redan har goda ägg eftersom era hönor går ute och pickar, äter varierat och trivs med tillvaron. Och givetvis är detta förutsatt att hönorna får i sig vad de behöver och mår bra av, inte fråga om att byta ut allt mot en sak, men har ni märkt någon betydande skillnad av något tillskott i fodret?

Nyfiken Nina

P.S. Har du lyckats med det motsatta, vidriga ägg, får du gärna berätta om detta med!  ;D D.S.

sarmob

• Höns och ankor i Göteborg
    • Västergötland
SV: Godaste äggen!
« Svar #1 skrivet: 25 okt-12 kl 18:38 »
Detta skulle jag också vilja veta. Alla ägg från frigående höns smakar ju inte så fantastiskt som andra. Vad beror det på? Jag köpte precis ägg från en "torpare" som smakade som vilka köpeägg som helst. Det var lite blod i många av dem och de är inte alls så goda som andra ägg jag köpt ibland från höns som har fått gå ute och sprätta och sätta i sig en och annan matrest. Är det ingen som har något bra resept för hur man får de godaste äggen?
Det kan kackla och kvacka i Hisings Backa

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 25 okt-12 kl 21:38 »
Jag kan inte svara,för jag tycker att ägg smakar ägg,jag har ärligt aldrig känt någon skilnad.
Vad är skillnaden på goda och dom som inte är lika goda?

Jag har nog fel på smaklökarna  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 okt-12 kl 21:42 »
Det är ju inte så konstigt egentligen, med den snabba omsättningen som en höna har. Det mesta av det den äter blir ju till ägget så om den får i sig nåt som smakar äckligt är det ju inte osannolikt att det kommer till äggen.

Och omvänt då. själv har jag ett värpfoder från Svenska foder, utegång och på vintern extra hö och morötter.  Finfina ägg.

Smajsan

• -
« Svar #4 skrivet: 25 okt-12 kl 21:48 »
Frigolit? jag undrar......ja med en mild smak av riskaka  ;D Idag fick mina 23 höns försig att frigolit var super smaskit,det var nog det godaste de ätit......
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

henrietta70

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 nov-12 kl 22:48 »
Vi fick blocka en sopsäck fodermajs för ett par hundar kronor från grannbonden. Och det älskar hönsen och GUD VILKA ÄGGULOR!

Även grönt ger samma, nästan röda äggulor.

Mina har inte börjat äta av de torkade nässlorna ännu dock... =O/
Skåne dock - så gräset växer ännu här.

Dela detta:

* Inloggade just nu

200 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser