Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två hönsmammor i samma rum  (läst 1660 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Två hönsmammor i samma rum
« skrivet: 13 jun-12 kl 21:07 »
Funkar det? De har legat i varsitt rede i ett gemensamt rum hela ruvningstiden, det har funkat bra så klart, de har legat på sina ägg och gått upp lite, ätit druckit, skitit och gått och lagt sig igen.

Men i dag kom deras kycklingar, vad jag kan se har den ena fyra och den andra sex. Kommer de kunna vara tillsammans med sina kycklingar i det rummet, eller kommer de att vara elaka mot varandras kycklingar? Kommer det bli bråk, kaos, kommer de veta vems kycklingar som är vems? Jag har aldrig haft två som ruvat exakt samtidigt innan så jag vet inte riktigt hur man gör...

Och om det inte går, räcker det med ett lågt nät som inte kycklingarna kommer över? För inte lämnar väl hönorna sina kycklingar för att hacka den andras? Ingen av hönorna har 'egna' ägg om man säger så, alla ägg är random tagna i hönshuset, blandisar så det är ju inte så att hönorna genom att titta på kycklingarna kan se vilka som är hennes...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Bullerybo

• Närke
SV: Två hönsmammor i samma rum
« Svar #1 skrivet: 13 jun-12 kl 21:21 »
Jag hade två hönor som tandemruvade i samma rede. Där blev det tyvärr så att den ena hönan hackade en kyckling...vet inte varför men har en teori om att hon verkade tycka att den inte var hennes. Men har hört solskenshistorier om hönor som gått ihop med sina kycklingar också (och även om höns som tagit över varandras ungar) så det behöver nog inte alltid vara så.

Men jag skulle dela dem om jag var du, tror det räcker emd ett lågt nät för ingen anstränger sig nog för att lämna sina kycklingar utan det handlar väl mest om att förhindra att de råkar komma ivägen för varandra liksom.

asta

« Svar #2 skrivet: 14 jun-12 kl 15:22 »
Vi har två hönor som tandemruvat och fått var sin kyckling. De tar hand om kycklingarna tillsammans och än ligger de på bägge eller på var sin och vem som tar hand om vilken spelar ingen roll. Vi trodde att de skulle gå av äggen så vi var inte riktigt förberedda vad vi skulle göra med resten av flocken och hönsen med kycklingar. Men mammorna tar hand om sina små och resten av flocken är jättesnälla. Tupparna turas om att vakta på mammor och små och de andra hönorna är snälla och hänsynstagande. Så hönsmammor med kycklingar är redan från början en del av flocken.
Men vi har en snäll och lugn liten flock. Det bådar gott inför att vi ska släppa ihop de maskinkläckta kycklingarna med de andra. De större kycklingarna har stått i en bur i hönshuset och de vuxna kluckar och plockar på utsidan och verkar snälla mot de små.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 14 jun-12 kl 15:41 »
Jag tog det säkra för det osäkra och delade av hönsrummet, det är gott om plats för dem ändå. De har precis klivit ur redena med sina små men har buffat in dem under sig så man ser inte mycket av dem. Jag serverade lite ägg och mortlade och blötlade lite startfoder åt dem för en stund sen, några vågade sig fram och pickade lite då. Mammorna verkade inte bry sig så mycket om vad som hände på andra sidan nätet men kycklingarna var lite nyfikna... Jag vet inte vad som hade hänt om de gått till fel mamma...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

g.sporrong

« Svar #4 skrivet: 15 jun-12 kl 20:39 »
Jag har haft kläckning samtidigt flera gånger. Jag brukar separera dem första veckan så att ungarna får växa te sig lite innan de får träffa resten av flocken. Hönans naturliga beteende (i det vilda) är att hacka de andras kycklingar så hennes egna får företräde till all god mat. Då är det bra att de är tillväxta lite grand.

Allmänt brukar den starkaste mamman efter en vecka när jag släpper ut dem tillsammans med resten, sno åt sig samtliga kycklingar som tenderar att ty sig till den som fixar rikligast med käk.

Gunnar (15 hönor, två tuppar och ett tiotal kycklingar i skrivande stund)

Dela detta:

* Inloggade just nu

181 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser