Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tar hönan hand om sina kycklingar?  (läst 2025 gånger)

edith_elisabeth

• -
Hur tar hönan hand om sina kycklingar?
« skrivet: 15 jun-12 kl 09:15 »
Hej!

Jag undrar om någon är sugen på att dela med sig lite av sina erfarenheter kring hur hönan tar hand om sina kycklingar? Jag ska skriva en barnbok där en av huvudpersonerna är en kyckling, som själv ska få en egen kyckling att ta hand om, och jag tänkte det vore roligt om denne huvudperson kunde låna lite drag från en höna med uppfostringsansvar.
Både roliga händelser och mer "standardinformation" är välkommet! Vad skyddar t.ex. hönan kycklingarna från för faror, vad äter de, hur uppfostrar hon, etc?

Många tack,
ha det fint!
/linnea

sonja på slätten

• Halland
SV: Hur tar hönan hand om sina kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-12 kl 09:25 »
Oj, här finns jättemycket att skriva. Vilket jag inte hinner just nu.  Men en sak är väsentlig:  kycklingarna är otroligt lydiga. De lyder blixtsnabbt utan att ifrågasätta.  Jag menar,  till skillnad från små människobarn.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 15 jun-12 kl 13:17 »
Som sagt, det finns mycket intressant att skriva, men det mest fascinerande tycker jag är att hönan försvarar kycklingarna med sitt liv. Kommer en skata och ska anfalla kycklingarna så ligger hönan hellre kvar och blir ihjälhackad, med kycklingarna under sig, än flyr.

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 15 jun-12 kl 13:37 »
Henrik; Jamen det kan ju Linnea skriva en barnbok om... NOT ;-)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 15 jun-12 kl 13:51 »
Henrik; Jamen det kan ju Linnea skriva en barnbok om... NOT ;-)

Barn gillar blod och ond bråd död.

Har du läst Mio min Mio? Bröderna Lejonhjärta? Någon originalsaga av bröderna Grimm?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 15 jun-12 kl 14:02 »
Linnea skrev: "/Jag ska skriva en barnbok där en av huvudpersonerna är en kyckling, som själv ska få en egen kyckling att ta hand om"/...

OM du i det läste in att hon planerade skriva om ond bråd död för att barn "gillar det" så är vi inte riktigt lika i tanken du och jag.. Men du kanske kan utveckla den genren.. :-D

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 15 jun-12 kl 14:06 »
OM du i det läste in att hon planerade skriva om ond bråd död för att barn "gillar det" så är vi inte riktigt lika i tanken du och jag.. Men du kanske kan utveckla den genren.. :-D

Jag läste inte in det, men jag uteslöt det inte.

Sedan behöver man ju inte ha med blodsutgjutelse bara för att man har med hönans förmåga att utan förbehåll försvara sina barn. Jag tog bara med det där med hackandet för att bevisa det modet.

johanna83

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 15 jun-12 kl 14:43 »
Uttrycket Hönsmamma kommer ju inte från intet  :)

g.sporrong

« Svar #8 skrivet: 15 jun-12 kl 21:00 »
Kul idé!

Jag lovar inte hur mmycket hjälp som hellst, men du får gärna höra av dig och ställa frågor.

Jag har haft ett otal kullar och håller en lektion ibland på Göteborgs Naturhistoriska Museum som heter hönsens familjeliv.

Har du någon som ritar bilderna förresten?
Gunnar

sök upp mig på facebook Gunnar Sporrong
eller maila g.sporrong@gmail.com

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 15 jun-12 kl 21:09 »
Hej!

Jag undrar om någon är sugen på att dela med sig lite av sina erfarenheter kring hur hönan tar hand om sina kycklingar? Jag ska skriva en barnbok där en av huvudpersonerna är en kyckling, som själv ska få en egen kyckling att ta hand om, och jag tänkte det vore roligt om denne huvudperson kunde låna lite drag från en höna med uppfostringsansvar.
Både roliga händelser och mer "standardinformation" är välkommet! Vad skyddar t.ex. hönan kycklingarna från för faror, vad äter de, hur uppfostrar hon, etc?

Många tack,
ha det fint!
/linnea

Den sagan är redan skriven...............av mig!  8)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

karsan

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 15 jun-12 kl 21:23 »
Min aktuella hönsmamma skalar solrosfrö åt sina små.

edith_elisabeth

• -
« Svar #11 skrivet: 18 jun-12 kl 08:38 »
Tack alla för svar, tips och uppslag!
Henrik: Någon sönderhackad höna kommer det nog inte att bli fråga om i just denna boken, men jag tycker också det var en tydlig illustration av hönans mod och hängivenhet!
Gunnar: Tack för erbjudandet, jag söker upp dig på FB!

Dela detta:

* Inloggade just nu

216 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser