Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svarta eller vita ramar  (läst 4970 gånger)

Dan

• Åland
    • Övriga världen
Svarta eller vita ramar
« skrivet: 17 jun-12 kl 23:36 »
Svarta eller vita plastramar i lådorna.

Vilken erfarenhet har ni av färgen på plastramarna?
Tanken är att ha dom svarta i yngelrummet och vita ovan spärrgallret eller ska man bara köra med svarta ramar.
Kanske spelar det inte någon roll för bina men man ser väl bättre ynglen i svarta ramar.

Som nybörjare slog det mig att jag nu har 20 vita ramar och 20 svarta ramar och måste bestämma mig hur jag ska göra.  :)

Dan

• Åland
    • Övriga världen
SV: Svarta eller vita ramar
« Svar #1 skrivet: 18 jun-12 kl 09:27 »
Hittade själv svaret i ett annat forum.

I mörkret i kupan kan bina inte se skillnaden. Men man kan bättre se äggen på svart ram och du kan bättre se färgen på honungssorterna när de extraheras bättre med vit ram.

Så i min första kupa blir det vita ramar ovan spärrgallret och svarta nere i yngelrummet.

Några protester?

eremit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 jun-12 kl 15:45 »

Det verkar åtminstone praktiskt med vitt vid skattning och slungning.Skönt att dessutom slippa kakras och en massa tidsödande arbete med trådning etc.

knutte

• -
« Svar #3 skrivet: 18 jun-12 kl 22:04 »
Hittade själv svaret i ett annat forum.

I mörkret i kupan kan bina inte se skillnaden. Men man kan bättre se äggen på svart ram och du kan bättre se färgen på honungssorterna när de extraheras bättre med vit ram.

Så i min första kupa blir det vita ramar ovan spärrgallret och svarta nere i yngelrummet.

Några protester?
Ja, tveklöst svarta. Ev sort och färg syns när du slungar, eller så får du väl göra en pollenanalys. Ser absolut ingen anledning till vita, Hålla isär olika sorter är dömt att försvåra ditt arbete... Lycka till!

Dan

• Åland
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 18 jun-12 kl 23:25 »
En anledning med vita plastramar är att det ser rent och snyggt ut med honungen i.
Har man bara några kupor försvårar det nog inte arbete utan snarare ger mervärde åt biodlingen.
Med många kupor håller jag med om att det blir rörigt och dömt att misslyckas.

Dan

• Åland
    • Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 18 jun-12 kl 23:40 »
Finns tydligen bruna plastramar av märket HoneyPaw. HoneyPaw-plastramarna har under årens lopp utvecklats. Från och med år 2011 har de varit bruna. Den mörka färgen underlättar seendet vid omlarvning.

HoneyPaw-plastramarna är finsktillverkade av värmetålig polypropen som är godkänt för livsmedelsbruk. Ramarna tål värme upp till 100 C vilket innebär att man försiktigt kan ångbehandla dem och använda dem på nytt
« Senast ändrad: 18 jun-12 kl 23:49 av Dan »

Stefan T

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 20 jun-12 kl 08:29 »
Vita har bättre förutsättningar för jämn kvalitet, på ramen alltså. Bättre hållbarhet och värmetålighet etc. Varför? Jo man kan inte stoppa i så mycket återvunnen plast i den vita. I den svarta plasten kan man stoppa in ganska mycket spill och skrot utan att det märks. Inte så att plasten behöver vara sämre för bina eller honungen alltså, men mekaniskt blir det sämre.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 20 jun-12 kl 11:11 »
man kan inte stoppa i så mycket återvunnen plast i den vita. I den svarta plasten kan man stoppa in ganska mycket spill och skrot utan att det märks. Inte så att plasten behöver vara sämre för bina eller honungen alltså, men mekaniskt blir det sämre.

Intressant, Jag visste att de återvan plasten, fast inte att de gjorde det med livsmedel godkänd plast.

Bra att det kommer till nytta en gång till.  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Stefan T

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 20 jun-12 kl 11:37 »
Plasten kan ju vara återvunnet skrot av samma plast, alltså gjutskägg eller provkörning/varmkörning av formsprutningsmaskinen också. Det behöver inte vara dåligt men är det ofärgat, "natur", så är det mindre risk för inblandning av annat. Jag vet inte om detta sker när man tillverkar biramar men det gäller för en himla massa annan plast i alla fall.

jacobfor

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 20 jun-12 kl 22:58 »
Hej,
Jag köpte plastramar av LPs. De visade sig vara gula... vet inte om det finns några fördelar. En av nackdelarna märkte jag direkt när jag skulle rolla dem. Det är ganska svårt att se var man har rollat ut vax om ramarna är gula... Vet inte riktigt hur de har tänkt där. Kanske finns det fördelar i ett senare skede.
/Jacob

Dan

• Åland
    • Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 20 jun-12 kl 23:57 »
Så det finns gula, vita, bruna och svarta att välja.
Lag en order på bruna och tänker köpa flera vita som honungen får glänsa i.
Vitt ser alltid rent och snyggt ut i skattlådan, hur dom håller sig vita får väl tiden utvisa.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 21 jun-12 kl 01:20 »
Så det finns gula, vita, bruna och svarta att välja..

Du glömde gröna, fast de är tänkt som drönar ramar  ;D

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dan

• Åland
    • Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 21 jun-12 kl 08:51 »

Kanske fungerar bra på green bee också  :)

tinna.m

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 21 jun-12 kl 09:20 »
Gröna bi'n, är det eko?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dan

• Åland
    • Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 21 jun-12 kl 09:23 »

Hur viktigt är det att ha den gröna drönarramen i kupan.
Eftersom här inte finns någon varroa behövs den väl inte.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #15 skrivet: 21 jun-12 kl 09:38 »
Hur viktigt är det att ha den gröna drönarramen i kupan.Eftersom här inte finns någon varroa behövs den väl inte.

Sverige är ett avlångt land där varoa förekommer, dock i ut skärning och behandlings syfte är det bättre med fri bygge.

Men om man odlar drönare till drottning odling så kan det vara en fördel att ha drönar ramar för att ha god tillgång på rätt sorts drönare.

Dan

• Åland
    • Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 21 jun-12 kl 09:52 »
Glömde bort dom genomskinliga ramarna Bee-O-Pac för kakhonung som jag ska pröva någon gång  :)
« Senast ändrad: 21 jun-12 kl 09:54 av Dan »

Dan

• Åland
    • Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 21 jun-12 kl 09:59 »

CMB

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 23 jun-12 kl 23:18 »
Sjäv har jag en salig bandning av träramar och svarta plastramar samt några vita. Jag föredrar helt klart de svarta plastramarna då man ser äggen mycket lättare vi kontroll och även larverna vid omlarvning. Plastramarna är väll inte bästa miljöval och dessutom dyrare men jag räknade ut att det tar 3 minuter att spika, tråd, och vaxa 1 st träram och det tar 3 minuter att vaxa 10 plastramar. valet är självklart jag kommer att fasa ut mina träramar successivt . En stilla undring dock, jag har sätt "plast"-skedar och gafflar gjorda majsstärkelse. Det borde gå att göra ramar på samma sätt, har någon sätt sådant någonstans? 
Det tog 45 år att komma på vad jag skulle bli när jag blir stor men nu vet jag äntligen att det är biodling som är mitt kall. Om jag stavar konstig så beror det på dyslexsi. Sån tur att bin inte bryr sig om sånt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

203 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser