Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Banklån utan att arbeta?  (läst 2711 gånger)

Drömmaren

• Närke
Banklån utan att arbeta?
« skrivet: 18 jun-12 kl 11:09 »
Hej.

Jag undrar om någon här fått banklån beviljat till en gård utan att ha fast inkomst?
En utav mina stora framtidsdrömmar är att köpa en liten gård och odla lite och ha några djur (höns, får, kossor).
Jag är inte så insatt ännu, möjligt att jag ändrar mig medan jag lär mig mer men just nu undrar jag om det är möjligt att få banklån till detta när man sedan ska arbeta heltid på gården? Förhoppningsvis är jag inte ensamboende när det blir verklighet, men om jag är det så kan ju tyvärr inte någon arbeta utanför gården.

Förstår att det är möjligt, men jag har inte tänkt mig en stor gård, utan mest så man klarar att försörja familjen och ev. lite till (till lån och sånt). Behöver inte vara så liten gård att jag ensam klarar av att bruka den, vet för närvarande en (kanske två) person som gärna är dräng för mat och husrum. Min tanke är alltså att gården blir min affärsidé, men måste den då vara så stor att jag tjänar mycket på den eller räcker det att jag går runt för att få lån?

Förstår att detta låter naivt, men om jag lär mig massor och det senare visar sig omöjligt att få lån så känner jag att det har varit lite slöseri med tid eftersom det garanterat blir extremt svårt att förverkliga drömmen utan lån och eftersom jag har hundra andra framtidsdrömmar så kan jag då ev. ägna mig åt en annan.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Banklån utan att arbeta?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-12 kl 11:30 »
Du har bara möjlighet att få lå om du har möjlighet att betala.
Skaffa dig ett jobb och lev billigt (låga fasta utgifter). Efter några år har du till kontantinsatsen till en liten gård. Driv den på fritiden som de flesta andra. Det är faktiskt inte så många procent som lever enbart på sina gårdar. För en del innebär det ett billigt boende och en dyr hobby.

Glöm inte att lån ska räntas och amorteras, oavsett vad de går till.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #2 skrivet: 18 jun-12 kl 11:31 »
Problemet är att du inte kommer att tjäna ett spänn på din lilla gård utan kommer att behöva köpa foder, traktordelar, veterinärinsatser, stängsel, fröer, livdjur. Banken vet detta och kommer att neka dig lån.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jun-12 kl 12:07 »
Instämmer i ovanstående. Om man räknar gården som boendekostnad är den "gratis", men man behöver inkomster från annat håll för att ha råd.

silverglans

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 jun-12 kl 13:44 »

bara stängsel och hö kostar en förmögenhet.

det ska vara stolp,isolatorer,tråd,aggregat.

vad har du för inkomst idag?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 18 jun-12 kl 14:05 »
Jag gick från en liten gård med ett banklån på 1msek utan amortering till en lägenhet som kostar 11 000kr i månaden. Lägenheten är ack så mycket billigare än gården nånsin skulle ha blivit.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Hannesmartensson

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 05 okt-12 kl 00:04 »
Hej.

Jag undrar om någon här fått banklån beviljat till en gård utan att ha fast inkomst?
En utav mina stora framtidsdrömmar är att köpa en liten gård och odla lite och ha några djur (höns, får, kossor).
Jag är inte så insatt ännu, möjligt att jag ändrar mig medan jag lär mig mer men just nu undrar jag om det är möjligt att få banklån till detta när man sedan ska arbeta heltid på gården? Förhoppningsvis är jag inte ensamboende när det blir verklighet, men om jag är det så kan ju tyvärr inte någon arbeta utanför gården....

Ibland kan det vara svårt att få lån av olika situationer men det finns vanliga privatlån eller blanco lån som det kallades förr, Då behöver du ingen säkerhet. Har du anmärkningar eller liknande kan det vara svårare men det finns banker som tar emot alla, Via Bankinfo.nu kan du lära om dom olika lånegivarna, vilka som har krav föra att låna och inte, samt en topplista för bästa lånen.

Bankinfo.nu

pyromanen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 okt-12 kl 07:12 »
Det med lån för att köpa hus/gård har skärpts rejält.  Min kompis som nyss köpt ett litet ställe med ett par hektar fick precis på håret låna en halv miljon trots att han har tillsvidaretjänst på heltid, ca 30 000/månaden (sambo utan inkomst). Det behövs kontantinsats på minst 15% af köpesumman ("bolånetaket" som riksdagen bestämt).

Och det finns förnuft i detta. Låna ska man bara om man kan betala räntor och amortering på lånen och det kan man bara om man har intäkter (eller vunnit på lotto eller ärvt).

Klart man kan ha intäkter på en gård. men då krävs det att man satser ordentligt på av nånting som går bra att sälja. D.v.s. har en affärsidé, gör de investeringar som krävs för detta och jobbar (mycket mer timmar än man jobbar på ett lönearbete), samt fixar både produkten OCH marknadsföring/försäljningsbiten.  M a o blir företagare på sin gård.

Vill du "leva på din gård", är mitt råd att ha så lite lån som möjligt (helst inga alls). 

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #8 skrivet: 05 okt-12 kl 07:39 »
Både jag och min fru samt våra två barn(1 och 3) lever helt på vår gård i dagsläget. Vi flyttade till gården 2006 och då var banken betydligt snällare med att ge lån. Dessutom jobbade jag då heltid och hade sparat ihop en del. Vår inkomst kommer framförallt från ridverksamhet(turridning, ridskola, läger) och dessutom har vi djur och odlingar så att vi inte behöver köpa något mat i princip vilket drar ned kostnaderna rejält.

Mitt råd blir ändå att du ska jobba hårt några år, bo i en ett på nåt billigt ställe, skita i allt onödigt(alkohol, dyr mat, bil osv) och spara så mycket du bara kan. Sen köper du gården med dina insparade pengar + ett litet lån. Sen måste du hitta någon verksamhet om du kan få in pengar på gården också. Det går nästan inte att leve helt utan pengar idag. Räkna på att du bör dra in MINST 10.000 kr i månaden om du ska få gården att gå runt, gna mer till en början så kan du istället minska ned senare om du känner att det går. Sätt att dra in pengar på gården behöver ju inte vara de klassiska "bondejobben" med kor, grisar osv. Då krävs ofa ganska mycket kunskap från början eller en stor kontantinsats. Du kanske istället satsar på att föda upp raskatter, har en gårdsbutik, säljer hantverk osv. Men se till att det finns kunder först så du inte står är med massa produkter som inte går att sälja.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

purex

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 25 nov-12 kl 00:01 »
Men se till att det finns kunder först så du inte står är med massa produkter som inte går att sälja.
Hur vet man att man får kunder då till sina produkter? ???

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #10 skrivet: 25 nov-12 kl 00:09 »
Det vet man inte. Det är det som är tjusningen med att driva eget :)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #11 skrivet: 26 nov-12 kl 15:30 »
Hur vet man att man får kunder då till sina produkter? ???

Du kan ju göra någon form av intressekoll eller kundundersökning där du försöker få dig en uppfattning om hur många som verkar vara intresserade. Eller om det funnits liknande verksamhet som lagt ned så kan du gå på deras ungefärliga kundunderlag för att bilda dig en uppfattning.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

224 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser