Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera med fårull - hur gör man?  (läst 6288 gånger)

EkoLady

• Uppland
Isolera med fårull - hur gör man?
« skrivet: 19 jun-12 kl 00:50 »
Det är dags för mig att bygga golv i min timrade bastu.
Har någon isolerat golv/väggar i ett hus med fårull?
Ska man tvätta ullen först? Det är tänkt som golvisolering. Om man inte tvättar - kommer det kännas fårlukt i bastu? Drar inte ullen möss till sig?

Tacksam för alla svar!

kbh

• Gäst
SV: Isolera med fårull - hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 19 jun-12 kl 01:06 »
Det är dags för mig att bygga golv i min timrade bastu.
Har någon isolerat golv/väggar i ett hus med fårull?
Ska man tvätta ullen först? Det är tänkt som golvisolering. Om man inte tvättar - kommer det kännas fårlukt i bastu? Drar inte ullen möss till sig?

Tacksam för alla svar!
Var det inte upp i någon vagns trådarna  ? kolla i dom trådarna får du se .

hustran

« Svar #2 skrivet: 19 jun-12 kl 01:31 »
Isolera inte golvet i bastun. gör hellre ett öppet trallgolv i stället så man kan blaska med vatten. Värmen stiger ju uppåt.

hustran

« Svar #3 skrivet: 19 jun-12 kl 01:37 »
isolera inte golvet i bastun.Bygg hellre ett trallgolv så du kan "blaska" med vatten. Värmen stiger ju.

Nissepisse

« Svar #4 skrivet: 19 jun-12 kl 23:53 »
Varm luft sitger uppåt, men det betyder inte att all värme-energi samlas i taket! Värme-energi förflyttas på fler sätt än konvektion...

Vill minnas att jag läst att ullen bör tvättas/behandlas för att få död på parasiter och annan ohyra.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #5 skrivet: 21 jun-12 kl 13:06 »
Jag har skrivit om det på andra ställen här på forumet och har en del erfarenhet av ämnet genom vänner. Jag tror att för att få ett bra resultat med fårull som man plockat själv är det viktigt att det är ett utrymme där värmen fluktuerar. Har du ett konstant uppvärmt utrymme måste nog fårullen behandlas med olika medel för att det inte ska bli problem med möss och/eller mal eller liknande. Är det stora värmefluktuationer tror jag inte de trivs på samma sätt.

Det är ett ganska drygt jobb att tvätta och fluffa ull så frågan är om det är ekonomiskt försvarbart rent tidsmässigt om man tänker göra det så noga. Då kanske det är bättre att satsa på köpeisolering. Det beror såklart helt på hus man tänker på pengar kontra tid.

Fårlukten är nog svår att bli av med särskilt i ett våturymme som bastuar ofta är/blir.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Skogsola

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 jun-12 kl 17:19 »
 Om du ska isolera golvet i bastun så behöver du också lägga in våtrumsmatta. Då kan du lika gärna lägga i modern glasull i golvet också och spara fårullen till något annat.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 24 jun-12 kl 23:15 »
Jag har skrivit om det på andra ställen här på forumet och har en del erfarenhet av ämnet genom vänner. Jag tror att för att få ett bra resultat med fårull som man plockat själv är det viktigt att det är ett utrymme där värmen fluktuerar. Har du ett konstant uppvärmt utrymme måste nog fårullen behandlas med olika medel för att det inte ska bli problem med möss och/eller mal eller liknande. Är det stora värmefluktuationer tror jag inte de trivs på samma sätt.

Fårlukten är nog svår att bli av med särskilt i ett våturymme som bastuar ofta är/blir.

Min erfarenhet är att möss inte trivs i  otvättad ull. Tror det är lukten som gör det och vill man bli av med den måste man tvätta den noga och då är det som du säger mycket jobb. Blöt eller fuktig ull luktar dessutom som våt kofta sådär gott.  :P Så ska man använda ull ska det nog vara till ett torrt utrymme och där den är en bit från själva rummet eller kanske ett uthus där det inte gör så mycket om det skulle lukta lite får.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

EkoLady

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 05 jul-12 kl 23:45 »
Tack för alla tips!
Jag ska fundera och meddela om resultatet sedan. ;)

Ulligt_värre

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 02 aug-12 kl 12:08 »
Hejsan allihopa. Jag har suttit och läst era inlägg. Väldigt intressant. Jag ingår i en förening som faktiskt håller på att ta fram en isolerings skiva som är gjord av fårull. Vi kan i nuläget erbjuda till försäljningisolering på rulle.

Vi finns att hitta på isolen.org

Vi samlar även in ull. Alla bidrag mottages tacksamt.
« Senast ändrad: 02 aug-12 kl 12:20 av Ulligt_värre »

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #10 skrivet: 03 aug-12 kl 00:25 »
Det har väl funnits företag tidigare som gjort en produkt av fårull för isolering? Eller har jag fel? Problemet är väl att priset brukar bli ganska högt eftersom volymerna brukar vara ganska små relativt sett.
Jag tycker det är en fantastisk produkt och hoppas det går bra för er så vi slipper ifrån glasullen :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 03 aug-12 kl 04:48 »
Det finns massor av foretag som tillverkar isolering av farull. Har ar en beskrivning av hur du anvander ra-ull som ravara i din hemmagjorda isolering, det ar ratt manga fragetecken i texten dock, jag tror inte att nagon har anvant ra-ull som isolering i tillrackligt stor skala for att kunna utvardera det ordentligt. Kanske Snickaren eller nagon annan smart alternativare kan bita i kulan (bite the bullet) och helt enkelt prova?

http://info.cat.org.uk/questions/energy-conservation/can-i-use-my-own-sheeps-wool-insulation
« Senast ändrad: 03 aug-12 kl 07:44 av Tokyoboy »

Dela detta:

* Inloggade just nu

147 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser