Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hög fuktighet är farligt?  (läst 1952 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Hur hög fuktighet är farligt?
« skrivet: 19 jun-12 kl 11:04 »
Nu tror jag att jag har hittat problemet med min Suro... Jag har haft ganska dåliga resultat i att kläcka i den på sistone, och igår la jag in en hårhygrometer i den. Ställde in den på 55% luftfuktighet, men i morse när jag tittade till den så visade hårhygrometern nästan 70%!  :o
När dom första kycklingarna kläcks i den så brukar den klättra till 75% enligt displayen. Det kan alltså ha varit så mycket som 90% när dom nästkommande kycklingarna ska till att kläckas. Kan detta ha bidragit till att många av dom som inte kläcks först inte tar sig ut? Drunknar dom vid den luftfuktigheten?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

• Jämtland
SV: Hur hög fuktighet är farligt?
« Svar #1 skrivet: 19 jun-12 kl 12:30 »
Putt...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 19 jun-12 kl 12:33 »
Kycklingar drunkanar inte vid för hög luftfuktighet i 3 dagar men om luftfuktigheten är för hög under stora delar av ruvningstiden så torkar inte ägget tillräckligt mycket. Ägget måste torka under ruvningen för att luftblåsan ska bli tillräckligt stor. När kyckling sk kläckas pickar den först hål upp i luftblåsan och börjar andas luft. Äggskalet är ju inte tätt utan syre passerar genom skalet. Är luftblåsan för liten är också skalytan mindre och syretransporten genom skalet blir för långsam. Kycklingen kvävs. Så även om man populärt säger att kycklingen drunknar om man har för hög fuktighet i kläckaren så är det inte riktigt sant  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 19 jun-12 kl 12:53 »
Okej, så en jättehög luftfuktighet precis innan dom ska kläckas ska inte påverka kycklingen då, eller?

/Sara

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 19 jun-12 kl 15:12 »
Kycklingar drunkanar inte vid för hög luftfuktighet i 3 dagar men om luftfuktigheten är för hög under stora delar av ruvningstiden så torkar inte ägget tillräckligt mycket. Ägget måste torka under ruvningen för att luftblåsan ska bli tillräckligt stor. När kyckling sk kläckas pickar den först hål upp i luftblåsan och börjar andas luft. Äggskalet är ju inte tätt utan syre passerar genom skalet. Är luftblåsan för liten är också skalytan mindre och syretransporten genom skalet blir för långsam. Kycklingen kvävs. Så även om man populärt säger att kycklingen drunknar om man har för hög fuktighet i kläckaren så är det inte riktigt sant  ;)

Tack för bra förklaring! Överallt annars står det att för hög luftfuktighet innan de har gjort hålslag gör att hinnorna fylls med vatten och att de drunknar.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

246 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser