Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  oparad drottning  (läst 2268 gånger)

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
oparad drottning
« skrivet: 19 jun-12 kl 17:21 »
Gjorde på prov en avläggare för drygt 1 1/2 månad sen. Efter detta har vi haft skitväder och ingen riktig värme. Kollade till avläggaren häromdagen och hittade inga larver. Gissar att drottningen inte varit ut på någon parningsutflykt ännu pga det kalla vädret. Vill hon inte ha ca 21 grader innan hon drar iväg?
Hur länga kan hon vara oparad? Blir hon oduglig efter en viss tid? kan man lösa problemet genom att tillsätta nya yngelramar i avläggaren och behålla bina (som trots allt lyckats samla på sej lite honung) och hoppas på bättre väder?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: oparad drottning
« Svar #1 skrivet: 19 jun-12 kl 18:09 »
Gjorde på prov en avläggare för drygt 1 1/2 månad sen. Efter detta har vi haft skitväder och ingen riktig värme. Kollade till avläggaren häromdagen och hittade inga larver. Gissar att drottningen inte varit ut på någon parningsutflykt ännu pga det kalla vädret. Vill hon inte ha ca 21 grader innan hon drar iväg?
Hur länga kan hon vara oparad? Blir hon oduglig efter en viss tid? kan man lösa problemet genom att tillsätta nya yngelramar i avläggaren och behålla bina (som trots allt lyckats samla på sej lite honung) och hoppas på bättre väder?
Jag har nog egentligen samma frågor och har ingen egen erfarenhet, men har kollat läroböckerna efter svar. Åke Hansson skriver att drottningen är mottaglig för parning i upp till 4 veckor efter kläck. Min första larvning från den 9/5 blev 6 drottningar, 3 är äggläggande sedan länge men 3 är det inte. Jag har sett alla av de tre senaste 2 veckorna, men när jag tittade senast hittade jag bara en, de andra kan dock gå där. Nu har vi haft ett antal dagar med fint väder så det är nog kört för dessa drottningar, de verkar inte ha förstått sin uppgift.

Gideon i Roslagen

« Svar #2 skrivet: 19 jun-12 kl 22:58 »
Olof.. Om bina har bra drag så kanske de inte bryr sig om att mata småynglet. Det har hänt mig! Och det är väldigt frustrerande! Drottningarna finns och är parade men bina samarbetar inte med dem.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 20 jun-12 kl 02:06 »
Hade en sån som trillskade en halv sommar, de drog inte upp några nya drottning celler, jungfru drottning sjöng i sin låda länge utan att lägga egg, till slut tröttnade jag och tog hem skiten och skulle skaka ut eländet på med ett spärr galler och till sätta en parade drottning.

Och vad hände när man kom dit? Då hade hon satt igång och lagt egg, Det var bara ta den andra drottning och göra en avläggare någon annanstans  ::)

mvh edward :P
« Senast ändrad: 20 jun-12 kl 11:14 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

hildegard

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 20 jun-12 kl 10:30 »
Troligtvis har hon inte varit ute.
Jag skulle ta henne samt någon yngelram och någon foderram och göra en liten avläggare i en liten låda.
Tillsätt en ny äggram i samhället och se om de då inte drar upp någon ny. Skulle hon vara parad och lite sen så har du henne kvar, men om hon inte börjar lägga ägg efter ytterligare 2 veckor är det bara att ta bort henne och skaka av bina vid bra dragväder framför något snällt samhälle .

Lycka till!

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #5 skrivet: 21 jun-12 kl 06:18 »
Tack för tipsen. Ska försöka ha is i magen och vänta ut kvinnan i församlingen

Dela detta:

* Inloggade just nu

246 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser