Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nät i botten på betesbur eller inte?  (läst 17690 gånger)

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Nät i botten på betesbur eller inte?
« skrivet: 20 jun-12 kl 10:47 »
Jag tänkte bygga två flyttbara betesburar som jag lätt kan flytta runt på gräsmattan och funderar på det här med nät i botten. Har man nät i botten kommer det ju onekligen tynga ner gräset när man flyttat buren. Jag såg nån som hade byggt en konstruktion där nätet bara var invikt ett par decimeter från kanten, vad tror ni om det? Jag skulle inte lämna kaninerna i betesburar utan nätgolv över natten, då känns det som om det är för står risk för rovdjursbesök, men hur är det dagtid?
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

MorAnna

• Västmanland
SV: Nät i botten på betesbur eller inte?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-12 kl 12:21 »
När ungarna var små hade vi "rasthage" utan marknät - jag tyckte de grävde sig ut på nolltid i den.
Själv har jag byggt betesburar med lite grövre nät mot mark, 50x50 mm rutor och grov tråd (plus bolåda med golv så att kaninerna slipper "tappa ner tassarna" i nätet när man flyttar betesburen. De burarna är avsedda att hysa kaninerna dygnet om (fast jag har inte vågat använda dem själv pga hungriga hundar, utan bara hos de som hyr kaniner av mig och INTE har egen hund...).

Andromedae

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 20 jun-12 kl 12:26 »
Våra kaniner har inte nät i botten på en nybyggda buren, detta för att inte de ska riskera att fastna samt för att de ska kunna gräva lite (de två gräver inga stora gropar, utan mer för att det är roligt).
Så jag skulle satsa på att ha utan nät, mycket trevligare!

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 20 jun-12 kl 17:33 »
Nät, alltid. Utan nät = gropar, risk att de smiter/någon tar sig in.
Vill man att de ska kunna gräva kan man ta bort lite maskor i hörnena, där de oftas gräver.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dalton

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 20 jun-12 kl 21:13 »
Nät! Har kompostgaller i botten på mina betesburar men ibland så flyttar jag över någon nin i en tillfällig hage av bara kompostgaller för att de skall kunna äta bättre samt få lite variation. Då har jag inte nät i botten och jäklar... Vissa sitter snällt och tuggar klöverblommor och vissa är maniska grävarmaskiner! Var i andra änden på trädgården en ca en kvart häromdagen och när jag kom tillbaka var den lilla minigrävaren nästan ute på andra sidan gallret... Busfrö!
Gräsmattan ser ju... sådär ut efter ett tag.  :)

Tycker att kompostgallret funkar rätt bra i botten, om man lyfter lite på kanterna av buren så reser sig gräset ganska bra under.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 20 jun-12 kl 22:36 »
Nät! Har 25 mm maskor i botten på mina. Fungerar utmärkt. Jag har tidigare haft kompostnät, men var inte nöjd.

fräsen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 jun-12 kl 22:58 »
jag tog bort botten nätet då jag inte tyckte det kändes schysst att tassa omkring på det hela dagarna.
TRädgården är lite minerad efter förra kaninen som grävde som en tok, återstår att se hur de vi har nu kommer göra.
Runt buren har vi en rasthage som vi släpper dom i när vi umgås med ninerna

stbeh

• Västmanland
    • Min Blogg
« Svar #7 skrivet: 21 jun-12 kl 09:59 »
Har kompostgaller i mina två betesburar och det fungerar bra tycker jag.
Flyttar burarna ett par gånger i veckan till nytt färskt gräs.
Sedan kan man ju släppa kaninerna i en beteshage om de ska få gräva.
Men som någon sa, det går fort att gräva sig ut...

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #8 skrivet: 21 jun-12 kl 10:08 »
Jag har bara kompostgaller till mina utan botten, men tak för de hoppar/klättrar ur mer än gräver. Jag flyttar burarna varje dag. Självklart så är kaninerna bara ute när jag är hemma och man får hålla koll. För som andra har sagt: Det går fort att gräva sig ut. De hål de gräver fyller jag igen när jag flyttar burarna.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 21 jun-12 kl 10:40 »
Betesburar av kompostgaller med kompostgallertak här. För ungdjur hönsnät runt så man slipper fånga in småkrabater. Inget golv.

Men så har jag bara hanar och ungdjur i flyttbara betesburar och givetvis håller sig grävandet där på en absolut tolerabel nivå :) Honor skulle behöver botten mot grävandet, helt klart.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 jun-12 kl 15:58 »
Våra betesburar är av svetsnät, de två mindre med kompostgaller under, och de större med ett slags staketnät, ganska likt kompostgaller i storleken. Då gräsmattan inte är helt plan, så lyckades några ungar ta sig ut. Så när det byggdes nya burar, så provade Skogsvilde att sätta även hönsnät ovanpå det där staketnätet, för att de inte skulle ta sig ut. Det är värdelöst, de kommer knappt åt att äta. I övriga burar äter de rent, och jag flyttar burarna ungefär två, tre gånger om dagen. Hanen behöver inte flyttas lika ofta, för han äter inte lika mycket. De vuxna honorna gräver en hel del, så de skulle jag definitivt inte lämna utan nät!

Ruztan

• ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 21 jun-12 kl 19:55 »
Min kanin sommarbor i en kompostgaller-bur på två längder och en i bredd. Nät över och så kompostgaller i bottten.  Hon kan gräva genom gallret lite grann men utan...jisses. Jag hade lappat och lagat med hönsnät och bara ett komp.galler och hon hittade alltid hålen som blev i skarvarna och bände upp det för att gräva så nu införskaffade jag ännu ett set så nu är hela botten med kompostgaller! Det är allts stora rejäla hål hon gör!!

Att gräset lägger sig gör väl inget? Min kanin renrakar ändån så vid varje flytt av buren ser det ut som en golf-green! :)
--------------------------------------
http://

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 jun-12 kl 00:27 »
Att gräset lägger sig gör väl inget? Min kanin renrakar ändån så vid varje flytt av buren ser det ut som en golf-green! :)

Inte när det är storleksordningen kompostgaller! Men... med hönsnät utanpå gallret... Nä, hönsnätet är för småttigt. Svetsnät får de ingenting genom.
« Senast ändrad: 22 jun-12 kl 00:31 av Fru Jansson »

Ruztan

• ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 22 jun-12 kl 07:36 »
Inte när det är storleksordningen kompostgaller!

Jo det är klart, små nät-rutor blir det ju inte mkt bevänt med. Så långt tänkte jag inte utan hade bara mina stora rutor i åtanke!
--------------------------------------
http://

Gille

• -
« Svar #14 skrivet: 22 jun-12 kl 11:28 »
Jag har fyrkantsnät i mina burar o de kan beta (har det i höhäckarna också o de får ut allt). Tar lite tid men det är ju bara bra :p

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 22 jun-12 kl 12:00 »
Jag har fyrkantsnät i mina burar o de kan beta (har det i höhäckarna också o de får ut allt). Tar lite tid men det är ju bara bra :p

Håller med i allt du säger. Mitt nät är 25x25 mm och kaninerna får sysselsättning när de plockar maten genom maskorna.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 jun-12 kl 12:48 »

Jag ser ju skillnaden då jag har två olika storlekar. I stora rutor äter de rent på några timmar. Unghonorna som har hönsnät kan visserligen smaka på gräset, men inte får de i sig så mycket. De växer också sämre (ja, trots att jag slänger till dem gräs och kvistar och alltihopet), så jag tror inte att det är helt idealiskt att det tar tid för dem. De hinner ju inte äta det de behöver! Jag ska helt klart ta bort hönsnätet, och låta dem ha större nät!

Gille

• -
« Svar #17 skrivet: 22 jun-12 kl 19:13 »
Hur stora burar har du?

tinaw

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 jun-12 kl 20:12 »
Jag tycker också att det är svårt att få till nån bra nätstorlek i botten som de kan beta bra igenom... Kompostgaller har jag inte testat, kanske får göra det.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 jun-12 kl 21:39 »
Jag har bara gott att säga om 25x50. De avlånga rutorna är stora nog att beta effektivt genom men inte stora nog för att ungar skall ge sig av. Kompostgaller är för glest för att hålla ungar inne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

134 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser