Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckare- När ska fuktigheten höjas? Samt för låg temp?  (läst 1210 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Jag har suttit en stund och läst i gamla trådar men det kanske helt enkelt att det finns olika åsikter- men när ska fuktigheten höjas inför kläckningen? Jag läser på dag 18, dag 19 samt på kläckningsdygnet. Vad är bäst :)? Och ska det vara 70 eller 80% när man höjt. Sen läste jag också i en gammal tråd att luftblåsan ska var 1/3-1/4 av ägget, det låter betydligt mer än vad jag har på mina ägg just nu (men många levande kycklingar i alla fall när jag kollade på dag 14). Idag är det dag 16. Borde jag sänka luftfuktigheten som står mellan 55-60%?
Sen undrar jag också vad som händer om man ha för låg temperatur, kan kläckningen förskjutas? Vissa ägg ligger i delar av kläckaren där temperaturen är för låg men har ändå levande kycklingar i sig.
Stor tack på förhand.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

johanssonross

• Quitting's out of the question!
    • Västerbotten
    • marklundross.se
SV: Kläckare- När ska fuktigheten höjas? Samt för låg temp?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-12 kl 23:07 »
för låg temp kan enligt mina erfarenheter göra att kläckningen "går över tiden". :)

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 28 jun-12 kl 23:35 »
Kläckningen är nu över och jag kan bara instämma med johanssonross att det verkar kunna ta längre tid om det är för svalt, kläckningen drog ut över 2,5 dygn (20,5-23:e dygnet)
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 10 jul-12 kl 10:33 »
Nu andra omgången i kläckaren fick jag mycket bättre resultat genom att ha lägre temp, ca 37,4 och 30% fuktighet fram till dag 18 då höjde jag fuktigheten till över 70-80%. De första började kläckas dag 20, resten kom dag 21 sen hade jag otur och en propp gick så jag fick rädda 5 nykläckta och ett ägg som inte bara var ett hål i. Den la jag i handen och andades på och i ugnen och sprayade vatten på i några timmar, och jag hjälpte den liiite också. Men de har klarat sig alla 14 som hann kläckas.
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 10 jul-12 kl 23:32 »
Nu andra omgången i kläckaren fick jag mycket bättre resultat genom att ha lägre temp, ca 37,4 och 30% fuktighet fram till dag 18 då höjde jag fuktigheten till över 70-80%. De första började kläckas dag 20, resten kom dag 21 sen hade jag otur och en propp gick så jag fick rädda 5 nykläckta och ett ägg som inte bara var ett hål i. Den la jag i handen och andades på och i ugnen och sprayade vatten på i några timmar, och jag hjälpte den liiite också. Men de har klarat sig alla 14 som hann kläckas.
Jag hade rätt uruselt resultat med min egen kläckning, av 30 levande foster på dag 14 blev det 10 kläckta varav en dog och en inte kunde gå samt två som tog sig långt i att knacka sig ut men inte orkade (tror det var för tort) så dem hjälpte jag ut men de dog också.  :(
Jag tror att temperaturen och fuktigheten var för ojämn i den stora kläckaren (plats för 100 ägg). Fläkt fanns men jag tror inte den fungerade tillräckligt bra.
Jag återgår till att hålla mig till ruvhönor hädan efter!

Dela detta:

* Inloggade just nu

183 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser