Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När vågar jag släppa ut dem på gården?  (läst 1634 gånger)

monicas

• Västerbotten
När vågar jag släppa ut dem på gården?
« skrivet: 20 jun-12 kl 23:02 »
Vi skaffade höns för 1 1/2veckor sedan och de trivs bra hos oss. Dock vill jag prova släppa ut dem så de får vara ute i det fria under dagarna när jag själv är i trädgården och håller på med plantorna.
Hur stora bör de vara och hur länge ska man ha dem inne först?
De små är 16 och 17 veckor och de större är 1år gamla.
Kommer de gå in själva? Måste jag valla in dem? Klarar de sig själva?
Jag är helt grön och vill gärna veta fort... Kan jag släppa ut dem så gör jag det redan imorgon!

Tännlappen

• -
SV: När vågar jag släppa ut dem på gården?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-12 kl 23:08 »
Om du har dom i en hönsgård nu och släpper ut dom bör dom hitta tillbaks när det skymmer och det är nattdags. Bara hålla koll så alla går in på kvällen den första eller andra gången.

monicas

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 20 jun-12 kl 23:10 »
Det är bara det att här uppe i Norrland blir det inte riktigt så stor skillnad från dagsljuset... Märker de när det är "sovdags"?

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 20 jun-12 kl 23:39 »
 :D..Här är det inte lätt att svara på något,men vem har sagt att det ska vara lätt ;D... Det är bara att kolla dom nu när dom går in för natten från hönsgården så vet du när det är dags.

bolanda8

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 20 jun-12 kl 23:44 »
Du kan nog släppa ut dem utan att vara orolig, de går in och sätter sig när det är dags, lita på deras instinkt!

//Åsa

Aleksandra

• Närke
« Svar #5 skrivet: 21 jun-12 kl 17:40 »
Jag tror absolut du vågar släppa ut dom nu. Köpte mina 16 veckors höns för några veckor sedan. Dom visste vart dom bodde efter några dagar bara :).

Lycka till!

Annkos

• Troll äter inte grisar..
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 jun-12 kl 21:44 »
Håller med föregående talare, lita på deras instinkt- de går in när det börjar skymma. OM INTE, beredd springa några rundor fram och tillbaka med envar och få in dom i hönshuset;) Gynnar metabolismen om inte annat ;D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 22 jun-12 kl 06:04 »
Man kan llätt träna höns att gå in i hönsgården en viss tid,  nämligen genom att servera dem kvällsmat där  just den tiden. De måste förstås ha varit utan mat under eftermiddagen till en början,  så de är motiverade. Det tar inte många  gånger för höns att lära sig detta,  de har bra tidskänsla.
Jag brukar ge kvällsmat vid  kl 18,  ( den ljusa tiden) så jag kan stänga in dem i hönsgården om jag ska bort på kvällen. Ska jag inte det  stänger jag bara inte .
 Om hönsen går längt bort   så de inte ser när man kommer,  kan man träna in något visst ljud, vissling t.ex.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

171 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser