Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inte mina bin i tantens husvägg...  (läst 4105 gånger)

Beisla

• Västergötland
Inte mina bin i tantens husvägg...
« skrivet: 22 jun-12 kl 23:25 »
500 meter hemifrån mig och mina fyra samhällen gick jag med hunden och hörde det omisskännliga ljudet av bin som flyger in och ut ur sitt hem. Som var in i skarven mellan brädfodring och betonggrund på ett obebott men ibland uthyrt hus. Med hjärtat i halsgropen gick jag hemåt med tankar om att jag kanske haft en svärm som gett sig iväg utan att jag märkt det. "Tanten som äger huset kanske stämmer mig!" tänkte jag lite skrajset.

Gjorde sedan vecko-genomgången av samhällena; en är en avläggare på snart en månad, den var intakt, antalet har ju ökat lite när ynglena kläckts, så de har fått en halvlåda till på sig nu; den andre är en svärm från mitt ena samhälle som jag och min man faktiskt fick ner från kastanjen 8 meter upp, den såg ut att ha alla hemma plus sin vitmärkta drottning; den tredje hade sin omärkta drottning knallandes omkring; det fjärde hade oxå sin vitmärkta drottning gåendes hemma. Alla har plats till mer honung som det ska vara.

Frågan är om jag kan pusta ut? Det känns som om det omöjligt kan vara från mina samhällen. Plus att de verkade vara så mycket gulare än mina.
Undrar oxå hur det går till om det hade varit mina. Blir jag som närmsta biodlare ersättningsskyldig om man får bryta upp och förstöra byggnaden? Fast nu finns det ju tre till inom en trekilometers-radie här förstås. Finns det några lagar för oss biodlare om "tillsyn av våra djur" av nåt slag? (Utöver anmälningsplikt vid sjukdomar till länsstyrelsen förstås, eller var det JBV?) Utan mer som hundägare har "strikt hundägaransvar för allt vad din hund gör".

Ska i vilket fall som helst gå och säga till tanten och hennes gubbe vilka hyresgäster som kamperar i deras hus. Ska erbjuda min hjälp om de vill ha, kan vara bra erfarenhet om inte annat. Som jag fattat så innebär en del rätt nya regler att man som privatperson inte längre kan ringa bitillsyningsmannen i området och få hjälp. Utan det är väl Anticimex som gäller antar jag.
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Tranhult

• utflyttad månskens bonne
    • Västergötland
    • http://www.tranhult.se
SV: Inte mina bin i tantens husvägg...
« Svar #1 skrivet: 23 jun-12 kl 08:02 »
Du ska tala med din lokala tillsyns man så att han vet om bina det kan föra med sig smitta som ni inte vill ha i områdetsom amerikansk yngelröta tillexempel, bitillsyningsmannen får inte göra åverkan på byggnader innan försäkringsbolag och fastighetsägare har givit tillstånd till detta.
Jag är bitillsynsman i södra mark.
Mänskens bonde och biodlare samt slöjdare

Rune H

« Svar #2 skrivet: 23 jun-12 kl 14:37 »
Du kan alltid ringa tillsynsmannen. Hen har dock ingen skyldighet att plocka bort svärmar - om det inte finns yngelröta i området. Då är det en annan sak.
Egentligen är det försäkringsbolaget man skall kontakta och de sedan anticimex (eller motsvarande företag)  om man inte vill betala själv. Det de då gör är att ta död på bina. De rensar INTE bort vaxbygge. Det betyder att det blir ett bra mål för nästa svärm. I år eller längre fram.

Sitter bina rätt lättillgängligt kanske man kan ta vara på dem - om man kommer före saneringsfirman. Samråd med husägaren och tillsynsmannen.

Torkel

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 23 jun-12 kl 14:45 »
Hur kan man praktiskt göra om man vill ha svärmen?

Kan det funka att ställa ut en kupa som "lockbete"?

skmupp

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 jun-12 kl 18:45 »
Hur kan man praktiskt göra om man vill ha svärmen?

Kan det funka att ställa ut en kupa som "lockbete"?

Inte om dom har bosatt sig.

asmir

• -
Re: Inte mina bin i tantens husvägg...
« Svar #5 skrivet: 23 jun-12 kl 20:48 »
Kommer inte på vad det heter men,  typ en låda framför ingången i väggen med spärr så bina kan komma ut men inte in igen. Då börjar de bygga nytt vax  där. Problemet är att svärmarna söker sig dit igen om man inte tar bort honung och vax.

CMB

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 23 jun-12 kl 23:01 »
Spika fast en bitömmare över hålet i väggen som mynnar i en låda framför med botten och tak och några utbyggda ramar. Häng även dit en burad drottning som bina får äta ut . på några månader är samhället i väggen utarmat och dött och istället har du har ett nytt starkt fint samhälle i lådan framför.

Som sagts tidigare så måste man ta bort vax och honung annars kommer en ny svärm dit ofelbart. Fast å andra sidan så är det ju trevligt med nya samhällen gratis ;D

Det tog 45 år att komma på vad jag skulle bli när jag blir stor men nu vet jag äntligen att det är biodling som är mitt kall. Om jag stavar konstig så beror det på dyslexsi. Sån tur att bin inte bryr sig om sånt...

Beisla

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 23 jun-12 kl 23:17 »
Angående tillsynsman så är det han i Skene som har detta området där huset befinner sig. Det var han som berättade om regeländring som gör att han inte ska ha hand om sådana här saker. Sa även att om jag (hypotetiskt nu) skulle ta svärmen så ska han komma och besiktiga den. Thats it.

Låda på väggen eller bitömmare kan ju gå om man tätar deras "fluster" åt sidorna, för det var ca 60-70 cm bredd där de gick in. Men tiden, det tar så lång tid innan man åtgärdat det hela. Fast å andra sidan har väl tanten ingen anledning att hasta.

Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Torkel

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 24 jun-12 kl 00:45 »
Som sagts tidigare så måste man ta bort vax och honung annars kommer en ny svärm dit ofelbart. Fast å andra sidan så är det ju trevligt med nya samhällen gratis ;D

Om det nu är sant att man måste ta bort vax och honung för att det annars kommer dit en ny bisvärm ofelbart...

...så behöver jag alltså bara ställa ut en tom kupa med några ramar vax och honung i. Så har jag inom kort fått ett gratis bisamhälle???

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #9 skrivet: 24 jun-12 kl 09:29 »
...så behöver jag alltså bara ställa ut en tom kupa med några ramar vax och honung i. Så har jag inom kort fått ett gratis bisamhälle???
Ja om du har svärmbiodlare runtomkring. Det finns bara en hake, du får inte lämna använda ramar fritt så att bin kan komma åt dem och begagnade bibostäder ska hållas stängda. Dock får man använda svärmfångskupor under svärmperiod, men använda ramar är inte tillåtet i dem. Anledningen är smittskyddsskäl.

Torkel

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 24 jun-12 kl 11:44 »
Ja om du har svärmbiodlare runtomkring. Det finns bara en hake, du får inte lämna använda ramar fritt så att bin kan komma åt dem och begagnade bibostäder ska hållas stängda. Dock får man använda svärmfångskupor under svärmperiod, men använda ramar är inte tillåtet i dem. Anledningen är smittskyddsskäl.

Se där! Är det i så fall tillåtet för "tanten" att låta boet i husväggen sitta kvar? Eller gäller lagarna bara för de som avsiktligen håller bin?

Torkel

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 21 feb-14 kl 02:12 »
Se där! Är det i så fall tillåtet för "tanten" att låta boet i husväggen sitta kvar? Eller gäller lagarna bara för de som avsiktligen håller bin?

Oj, oj, oj. Ibland får man vänta länge på svar:-)...

Dela detta:

* Inloggade just nu

53 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser