Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klåda på kycklingarna  (läst 2079 gånger)

Pumpkin

• Värmland
Klåda på kycklingarna
« skrivet: 25 jun-12 kl 19:29 »
Jag har 2 st 6-v dv kochinhönor som "fosterbarn" sedan mamman blev rävtagen och de andra hönsen mobbar dem. De kliar sig en hel del, der ser nästan ut som att de har mjäll ibland. Tror inte på hönskvalster eftersom de har fått byta boplats upprepade ggr. (inne i en bur, ute i en bur, i förrådet, hos vaktlarna,..)  Jag ser absolut inga kryp, men det betyder ju inte att det inte finns några  :-\
Har någon en idé om vad det kan vara? Och vad finns det som funkar att pudra på om det nu skulle vara nåt? Frontline vill jag inte använda.
Någon som badat sina höns vid behov? Kan det fungera?
Och vad kan vara extra bra att ge dem att äta? För skinnet och fjäderdräkten alltså...
Everything is an experience

Pumpkin

• Värmland
SV: Klåda på kycklingarna
« Svar #1 skrivet: 25 jun-12 kl 21:56 »
Har hittat en del tips nu, startar med såp-bad, kanske med lite tea-treeolja i också - är det bara 2 st kan man ju föna dem!  ;)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 25 jun-12 kl 22:05 »
Vart på kroppen kliar kycklingarna sig?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Torry

« Svar #3 skrivet: 25 jun-12 kl 22:24 »
Det är inte så enkelt så att de hjälper nya fjädrar komma ur sina "skal" och det är därför det ser ut som de har mjäll.
//Torry

henrietta70

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 jun-12 kl 00:00 »
De små dammar ju nåt kopiöst ibland ::)
Vilket är helt normalt - bevisligen orsaken till att man har svårt att hålla kycklingar inne i huset mer än max nån vecka - om man är uthållig!

Rent spontant känns det inte som att de skulle ha problem med ohyra. Utan vanlig växtkli när nya fjädrar kommer och växer ut.

Dumt kanske att börja med bad då de då fölorar det naturliga skyddet i huden och fjädrarna.

Jag hade avvaktat tills jag hade SETT löss, lössägg eller kvalster.

Meija

• Alf
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 26 jun-12 kl 06:30 »
Annars kan man väl ge dem ett sandbad?Det brukar jag göra!Ingen risk att man skadar dom då heller!Jag blandar fin sand med aska Inbillar mej att det ska kännas skönt för dem?/Merja
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

Pumpkin

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 26 jun-12 kl 09:53 »
Tack, bra tänkt! Det är ju de första i den storleken jag "fostrat" så det verkar ju som de kliar sig mycket. Men det stämmer att många nya fjädrar är på gång. Jag fixar ett bättre sandbad istället så får de slippa vatten  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser