Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med könsbestämning Hedemora  (läst 11917 gånger)

Cathrin73

• Södermanland
Det här med könsbestämning Hedemora
« skrivet: 26 jun-12 kl 11:32 »
Det är ju alltid intressant att veta (helst så tidigt som möjligt  :)) vad det blir för kön på kycklingarna. Jag har Hedemora-höns och mina första hemruvade kycklingar är nu drygt tre veckor. Jag har när de var en vecka och när de var tre veckor fört bok över hur de ser ut och försökt gissa könet. Tänkte sedan se när de blir tillräckligt stora om det fanns nåt som kunde indikera könet tidigt eller om det blir lite hur som helst ändå.

Är det någon av er andra med mer erfarenhet som gjort så och kunnat se nåt speciellt? Hedemora ska ju vara svårare att se på men jag tycker det borde finnas tecken som åtminstone indikerar åt vilket håll det bär. Vid vilken ålder brukar ni erfarna veta ganska säkert vad det blir för sort?

Just nu är det en av mina 7 kycklingar som jag är nästan helt säker är en tupp. Har tydlig slör och kam och ser lite annorlunda ut än de andra, beter sig också "tuppigare". Hoppas ju förstås att det ska betyda att resten är hönor, men sån tur har jag väl inte  :)
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
SV: Det här med könsbestämning Hedemora
« Svar #1 skrivet: 26 jun-12 kl 13:55 »
Jo det är knepigt.
Tänkte jag skulle prova det där med att lägga kycklingen på rygg i handen. Höna ligger still - tupp sparkar och försöker vända sig, så var det sagt. MEN min mammahönan tillåter mig inte såna fasoner så det får väl bero så länge.  ;D
Förra årets flock blev fyra tuppar o två hönor. Jag tycker att tupparna var mer framåt och tog lite egna utflykter som hönorna inte gjorde.
Sen var det det där med stjärtfjädrarna - det stämde med mina - alltså att tupparna längre var trubbiga i profilen där bak än hönorna. Kolla bilden.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 jun-12 kl 14:03 »
Man ska kolla kam o slör.. Men Hedemora kan ju ha svart kam o slör, då blir det svårare, för man vet ju inte om kammen är färgstark eller inte..

Tuppars hals och sadelfjädrart är spetsiga i änden, men det ser man först när de är ganska gamla (några månader), tuppar ha ibland grövre ben än hönorna..

Sen kan man könsbestämma en dag gammal kyckling.. Håll kycklingen i ena handen, den andra draar du ut vingen med, kollar hur vingpennorna sitter, alla lika långa = tupp, varannan lång, varannan kort = höna.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 26 jun-12 kl 14:33 »
Man ska kolla kam o slör.. Men Hedemora kan ju ha svart kam o slör, då blir det svårare, för man vet ju inte om kammen är färgstark eller inte..

Tuppars hals och sadelfjädrart är spetsiga i änden, men det ser man först när de är ganska gamla (några månader), tuppar ha ibland grövre ben än hönorna..

Sen kan man könsbestämma en dag gammal kyckling.. Håll kycklingen i ena handen, den andra draar du ut vingen med, kollar hur vingpennorna sitter, alla lika långa = tupp, varannan lång, varannan kort = höna.

Kan man bara göra så på kycklingar som är en dag gammal?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 26 jun-12 kl 14:35 »
Detta gäller bara för vissa raser och linjer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tillyvonn

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 26 jun-12 kl 16:08 »
Jaha vingpennorna- frågan är om det då gäller Hedemorakycklingar eller ej.
 ::)
« Senast ändrad: 26 jun-12 kl 16:11 av tillyvonn »
Lita på det oväntade!

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #6 skrivet: 26 jun-12 kl 16:55 »
Tänkte jag skulle prova det där med att lägga kycklingen på rygg i handen. Höna ligger still - tupp sparkar och försöker vända sig, så var det sagt. MEN min mammahönan tillåter mig inte såna fasoner så det får väl bero så länge.  ;D

Klok mammahöna!  :D Det funkar nämligen inte, det där "tricket"...
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Chicken

« Svar #7 skrivet: 26 jun-12 kl 19:49 »
Jag har bara erfarenhet av dvärgkochin och jag tycker de får senare och glesare befjädring än hönorna. Och tuppkycklingarna " snackar" mer när de äter :) Jag ska lägga Hedemoraägg i kläckaren snart, hoppas på många hönor där:)

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 30 jun-12 kl 16:18 »
Nu har jag lagt ut bilder på min hemsida på kycklingarna när de är 1 dag, 5 dagar och 28 dagar. (Sidan är inte så snyggt gjord.)

http://cavhe.se/Kycklingar%20och%20hons%202012.html

Titta gärna och säg vad ni tror. Jag är ganska säker på att Billy är tupp och att Nellie och Molly är hönor. De andra är lite mer luriga men jag hoppas (förstås) på att de ska vara hönor.

tillyvonn

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 30 jun-12 kl 20:46 »
Jag tror Jolly o Dolly är hönor och även de två under dem.
Även NN kan vara höna.  ::)
Nr 2 är nog tupp och kanske även ettan.
Isf har du haft tur och fått flest hönor  ;D
Men det är ju bara mina gissningar..
 Roligt att du lagt in så bra bilder  :D men jag saknade namn eller nåt på en del av kycklingarna.

Mina nya nio är bara två veckor än men jag tror det är väldigt många tuppar i gruppen. Fast det går inte att vara säker än.
« Senast ändrad: 30 jun-12 kl 20:50 av tillyvonn »
Lita på det oväntade!

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 30 jun-12 kl 22:27 »
Alla utan NN har namn, men sidan är inte så bra gjord så det kan vara så att bilderna hoppar omkring.

Ja den första, Polly, börjar få lite mer kam och slör även om det inte är så tydligt som oå nr 2 Billy.

tillyvonn

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 01 jul-12 kl 00:25 »
Jamen nu såg jag ju namnen!
Bildformatet var bara lite för brett för att jag skulle se hela på en gång.
Vad fina dom är allihop!  NN särskilt ;)  ... en sån ljus skulle vill jag vilja ha.
Lita på det oväntade!

Eurydike

• Småland
« Svar #12 skrivet: 02 jul-12 kl 14:17 »
Sen var det det där med stjärtfjädrarna - det stämde med mina - alltså att tupparna längre var trubbiga i profilen där bak än hönorna. Kolla bilden.
Förlåt min kapning av tråden! Men blev genast nyfiken på om det där med stjärtfjädrarna kan stämma med fler lantraser? Jag har 5,5 veckor gamla bohusländaler som jag trott alla eller i alla fall de flesta var tuppar. Men om det skulle stämma med stjärtfjädrarna enligt din bild så ska i så fall alla vara hönor.
Vore så intressant om någon mer har erfarenhet av könsbestämning via stjärtfjädrarna.  ;)

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 13 jul-12 kl 15:25 »
Hittills verkar det stämma ganska bra, de jag tror är hönor har små "svansar" medan den jag är ganska säker på är tupp har knappt nåt alls. Fast så har jag en som har stjärtfjädrar som jag börjar tro är tupp.

Jag har lagt ut fler bilder på kycklingarna nu. De blir 6 veckor i morgon.

http://cavhe.se/Kycklingar%20och%20hons%202012.html

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 13 jul-12 kl 19:56 »
Jag tror att du har två tuppar (Billy och Polly) och resten hönor. Juste könsfördelning  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

henrietta70

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 14 jul-12 kl 22:50 »
Även min högst oerfaren kännsla var som AzooLinas - Polly och Billy är tuppar.

Toppen bilder!

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 22 jul-12 kl 17:04 »
Ja, det är vad jag tror också och det vore ju inte dumt om det är 5 hönor  :)

Rökkvadis

• Småland
« Svar #17 skrivet: 20 aug-12 kl 13:51 »
Är bara nyfiken, stämmer könsfördelningen fortfarande?

tillyvonn

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 20 aug-12 kl 22:54 »
Mitt gäng för året består av sex tuppar och tre hönor ( :-\)  Det stämde med stjärtfjädrarna i år också! ;D
Lita på det oväntade!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 21 aug-12 kl 11:11 »
Jag fick två spättade kycklingar , som jag trodde länge var tuppar.
Men de är klart  hönor, de har inte stjärtar
som de övriga hönorna utan mera tupp stjärtar.
Nu är de inte så gamla så de ska byta kostym .
de är svartkammade.

Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

139 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser