Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mobbad löphona (f. 31/3)  (läst 877 gånger)

malinfundberg

• Södermanland
    • mfundberg.wordpress.com
Mobbad löphona (f. 31/3)
« skrivet: 27 jun-12 kl 11:10 »
Börjar med att tala om att jag är nybörjare!

Fick hem mina tre löpankor (en hane f. Januari, två honor f. sista mars) från Parken Zoo i måndags. Den ena honan har blivit mobbad i den stora flocken på Zoo så hon blev skickad till veterinären då hon var uttorkad och utmagrad, hade även blivit pickad så hon var (och är) helt naken i nacken. När hon återhämtat sig hos veterinären fick hon gå med flamingoflocken för att inte behöva bli mer mobbad av alla löpankor vilket funkade jättebra! Nu till problemet: Dom är väldigt rädda, väldigt väldigt rädda, för mig. Och så fort jag kommer in i deras hage så ger hanen sig på båda honorna, men framförallt den mobbade, och pickar och sliter i henne. Förstår att det är stressbeteende från hans sida men jag måste ju mata dom osv. Jag tycker att hennes skador i nacken ser värre ut nu än vad dom gjorde i förrgår. Vad ska jag göra? Låta henne vara ute med dom andra två på dagarna och ta in henne innomhus i bur på nätterna när jag sätter in dom andra i huset tills dom vant sig efter flytt och ny miljö, och MIG framförallt? Jag överväger att inte ha henne kvar, men då måste jag göra mig av med henne snart - innan det går för långt som på Zoot. Men jag vill ju ha 3 st!
Border Collie, Dalmatiner, bondkatt och Löpankor!

http://mfundberg.wordpress.com/2012/06/27/bildbomb-ankbygget/

malinfundberg

• Södermanland
SV: Mobbad löphona (f. 31/3)
« Svar #1 skrivet: 27 jun-12 kl 16:24 »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 27 jun-12 kl 16:29 »
På natten brukar de sova, finns ingen anledning att ha dem åtskilda då.

Rör dig lugnt och metodiskt kring ankorna, rikta blicken och överkroppen bort från dem när du är nära dem, även om du måste gå emot dem i något ärende. Uppehåll dig i närheten av dem, men utan att bry dig om dem. De kommer att lugna ner sig så småningom.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

malinfundberg

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 27 jun-12 kl 17:41 »
Jag önskar jag kunde visa bilder på hur ser ut men jag har bara mobilen och kan bara ladda upp på typ Instagram och Facebook. Vore tacksam om någon orkade ta sig in på Instagram och titta på bilderna jag lagt upp där:  MFUNDBERG

Jag vill inte behöva sära på dom så jag hoppas han slutar snarast! Hon ser fördjävlig ut! Stort sår uppe på huvudet också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser