Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  är det verkligen okej att ällingarna badar i kallt vatten?  (läst 1014 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
jag vet att jag frågat tidigare men upplever inte att ja fått nåt bra svar.... de gäller 6 veckor gamla gulanksällingar.

Dom har senaste två veckorna vant sig vid att bo i en del av hönshuset som håller ca 17 grader i inomhustempratur nu när det vart  och är "regnsommar"

Värmelampan borttagen.

Tidigare så har dom badat i ljummet vatten.  Nu har vi köpt en bassäng till dom och de är ju inte lika lätt att värma upp det vattnet...

så nu undrar jag helt enkelt kan dom bada i kallt vatten och sedan om jag torkar dom och tar in dom i hönshuset som saknar värmelampa men håller ca 17 grader som dom sedan en tid sedan är vana vid?

Hur lång stund är det lämpligt att dom badar åt gången? Det är mina första ällingar och jag är så nojig med att dom skulle bli nedkylda :-[

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
SV: är det verkligen okej att ällingarna badar i kallt vatten?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-12 kl 10:25 »
De kan väl bada så länge vattnet inte är fruset till is då det mig veterligen inte spelar någon större större roll hur kallt vattnet är. Är de dessutom 6 veckor gamla borde de sedan länge ha full kontroll på sig själva och styra badande, putsande och torkande alldeles utmärkt på egen hand.

Ni behöver inte värma upp vare sig vatten eller utrymmen under sommaren!
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Squig

• Västergötland
SV: är det verkligen okej att ällingarna badar i kallt vatten?
« Svar #2 skrivet: 03 jul-12 kl 08:36 »
I år fick våra gula bada i kranvatten direkt ifrån brunnen (kallt) när de var ca 1-2  veckor och klarade att ta sig upp i baljan. Nu hade de ankmamma med sig, men det var varmt ute.

När jag har haft ungar inne så får de rummet vatten och värmelampa. Badning från några dagars ålder.

6 veckor gamla klarar kallt vatten utmärkt!
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

Dela detta:

* Inloggade just nu

202 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser