Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge värmelampa + frågor  (läst 2245 gånger)

Destiny

• Skåne
Hur länge värmelampa + frågor
« skrivet: 01 jul-12 kl 22:12 »
Om man har några kycklingar som bara är ett par dagar gamla (Mille fleur).

Hur länge ska de vara under värmelampa?
När kan man släppa ut dem i rasthage/hönshus? Jag har tyvärr ingen vuxen höna eller tupp.
Hur tar jag hand om dem på bästa tänkbara sätt?
Stämmer det att jag kan ge dem:
Keso, torkade vetegroddar, krossade linfrön, krossade corn flakes, äggula, undulatfrön, filmjölk? Eller rekommenderar ni något annat?

Lina79

• Västergötland
SV: Hur länge värmelampa + frågor
« Svar #1 skrivet: 02 jul-12 kl 09:59 »
Hej  :)
Jag är absolut ingen expert på kycklingar, har precis kläckt fram egna kycklingar för första gången!
Men mina är 5 veckor nu, jag har precis tagit bort deras värmetak från dem, nu har de ganska mycket fjädrar på hela kroppen.
Dock bor mina inomhus (i badrummet).. där är det ganska varmt..
De är ute på dagarna, då är de i en egen liten bur i hönsgården, vågar inte släppa ut dem helt löst än med de andra hönsen..
På nätterna får de komma in.
Vad gäller mat så får mina kyckling-foder. De har även smakat på majs, havregryn, jordgubbar, havre.. Jag tror att man kan ge dem lite allt möjligt, så märker man vad de gillar och inte. Kyckling-foder får de för att där finns alla vitaminer och mineraler de behöver för att växa, då får de inte brist på något viktigt ämne..
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

Destiny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 jul-12 kl 10:04 »
Hej!

Vad har du för värmetak?
Hur stor är din kycklingbur?

Mvh

Lina79

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 jul-12 kl 10:12 »
Jag har ett värmetak från ArcticHen..
Vet inte exakt hur stor den är, det är en kaninbur... kanske 1 meter lång??
Jag har bara 5 kycklingar..
När de bor inomhus så bor de i ett terrarium..
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

Destiny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 jul-12 kl 11:01 »
Ok  :)

Räcker det med den för 395;-?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 02 jul-12 kl 11:14 »
Eftersom du Destiny är nybörjare, så tycker jag att du ska ge kycklingfoder, brukar heta start. Då är du säker på att de får exakt vad de behöver i rätt proportioner. Det kan verka mycket med en stor säck,  men efter  någon månad börjar de äta förvånansvärt mycket, och det går utmärkt att fortsätta med startfoder ända tills de är vuxna, om nu säcken skulle räcka så länge. Vad man gör är att erbjuda dem hel säd  också,  de kommer att äta allt mer av det efter hand som de växer.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Destiny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 02 jul-12 kl 11:20 »
Ok, ska dem ha fri tillgång på startfodret?

(Jag kommer att ha 6 kycklingar)

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 02 jul-12 kl 11:23 »
Det för 395:- räcker för upp till 20st kycklingar i bästa fall.

Som kycklingbur brukar jag använda pallkragar och ett ramspänt svetsat nät som tak som jag lägger ovanpå pallkragarna. Då kan man välja höjd genom att justera antalet pallkragar och lätt att komma åt hela ytan när man lyfter bort det ramspända nätet. Detta använder jag både inomhus, i hönshuset och utomhus när kycklingarna skall på "grönbete" första tiden.

En säck kycklingstart räcker till ungefär 15st kycklingar under deras första 6-7 veckor, vilket är den tid som de bör äta det. Fri tillgång skall de ha.

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser