Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smittar hönslöss hund?  (läst 3993 gånger)

Australorp_87

• Öland
Smittar hönslöss hund?
« skrivet: 02 jul-12 kl 21:06 »
Hej en undran!

Såg en höna med vita prickar på sig och en annan men ett "rött kryp" under vingen sen hade en annan en mer liknande silverfisk på sig. Vad är detta?

Och smittar detta till människor och hundar?

Min ena tik har nämligen börjat fälla och fått kala fläckar och undrar om detta kan ha en sammanband! Ska givetvis till vet med hunden nu när jag upptäckte fläckarna och kollade hönsen idag. Vissa höns har ingenting men vad göra? ://

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Smittar hönslöss hund?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-12 kl 21:36 »
Ohyra från fåglar kan komma fel och hamna både här och där men kan inte föröka sig på människor eller hundar.

De flesta sorters parasiter är väldigt artspecifika även om det finns vissa undantag.

Har din hund fått kala fläckar så är det större chans att det är en räv som smittat med rävskabb eller kanske rentutav du som har smittat hunden med ringorm  ;) :P

Ohyran dina höns har låter som loppor och löss. Giftfri behandling är grönsåpebad. Annars kan man använda ett pyretinpreparat som ex vis Radar att spraya på hönsen...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Australorp_87

• Öland
SV: Smittar hönslöss hund?
« Svar #2 skrivet: 02 jul-12 kl 22:16 »
Tror hunden då lider utav B-vitaminbrist, bytte foder fast samma märke från doggy röd säck till doggy grön med mindre kulor men man vet aldrig. Hon är ju 8år trotts allt men innan hade hon fällt klart inför sommaren men började för ca två veckor sedan igen och nu ryker nästan all päls!  :-\! Ska ringa och se för säkerhetsskull.

Ang hönsen, hu noga ska jag bada dem?

Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser