Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla potatis på balkongen  (läst 4871 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Odla potatis på balkongen
« skrivet: 03 jul-12 kl 11:49 »
Hur mycket sol behöver potatis? Kan man odla potatis i en hink på en halvskuggig balkong?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

kbh

• Gäst
SV: Odla potatis på balkongen
« Svar #1 skrivet: 03 jul-12 kl 12:07 »
Hur mycket sol behöver potatis? Kan man odla potatis i en hink på en halvskuggig balkong?
Borde väll gå tar väll lite längre tid bara kanske   bara att prova vet ja :)

Nettus

• Småland
« Svar #2 skrivet: 07 jul-12 kl 16:34 »
Ja, det ska jag testa. Kanske får lite egen midsommarpotatis... Men hur odlar man potatis? Kan man använda vanlig matpotatis från ICA som sättpotatis? Den ska väl förgro också? När-var-hur? Eller nåt...

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #3 skrivet: 07 jul-12 kl 16:53 »
Ja, det ska jag testa. Kanske får lite egen midsommarpotatis... Men hur odlar man potatis? Kan man använda vanlig matpotatis från ICA som sättpotatis? Den ska väl förgro också? När-var-hur? Eller nåt...
Det brukar gro fin bara man glömmer den i kylen ju  ;)
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

kurt

« Svar #4 skrivet: 08 jul-12 kl 05:24 »
Man behöver inte förgro (se t ex TV-programmet trädgårdsonsdag där de teste båda varianterna), men du bör ju inte använda dig av färskpotatis

Nettus

• Småland
« Svar #5 skrivet: 08 jul-12 kl 11:11 »
När kan jag sätta potatisen, hur tidigt på våren?

MagnusL

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 jul-12 kl 12:12 »
I hink så kan du starta riktigt tidigt. I småland så säkert slutet av mars. Jag kör alltid några hinkar för att få lite riktigt små fina två tre veckor före landet kommit igång.
Köp typ 10 kr rustahinkar, kom ihåg göra hål ca 3 cm från botten på sidorna. Fyll ca 10 cm jord och släng ner 2 potatisar i varje hink på varsin sida, täck med lite jord.
Efter mågra veckor när du får uppstickande spröt täcker du med mer jord men lämna plats i hinken överst (ca 10 cm).
Sen är det bara vattna lite och komma ihåg ta in dom på natten om det är frostknäppar. Hålen en bit upp på sidan gör att det behålls lite vatten längst ner i hinken så du inte behöver vattna så ofta. Super är sen att täcka dom med gräsklipp ordentligt när blasten kommit igång bra som kupning och gödsling.
All potatis som är rå går använda men vissa affärssorter ger underligt resultat om du använder dom mer än en säsong (hybrider som faller ut i olika kombinationer i efterföljande generationer), men funkar gör dom ju ivf.

Garanterat nypotatis före frilandsvarianter :)
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Nettus

• Småland
« Svar #7 skrivet: 08 jul-12 kl 16:03 »
Tack för alla råd! Men vad ska jag använda för jord? Funkar vanlig blomjord eller ska jag ha plantjord?

Händig Man

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 jul-12 kl 16:07 »
Vanlig U-jord brukar jag själv använda när jag odlar knölar i hink, sen kör jag med hönsgödsel-vatten när blasten kommit upp
Även lantmännens plantjord e bra till hinkodling ;) Ekologisk står det på påsen iaf ;)
« Senast ändrad: 08 jul-12 kl 16:10 av Händig Man »

joel123

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 jul-12 kl 16:25 »
jag har odlat potatis på balkongen med enligt mig OK resultat, med blomjord från citygross och potatisar från citygross som legat ett tag och börjat gro, och vanligt vatten inget mer :)

fastfrusen

• -
« Svar #10 skrivet: 08 jul-12 kl 16:51 »
nån som prövat att odla potatis innomhus? och hur mycket potatis blir det i en hink?
Har ingen balkong att ställa ut på...
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 08 jul-12 kl 17:51 »
Jag föreställer mig att potatis inomhus är väl lika bra/dåligt som paprika eller peperomia inomhus. Jag har odlat potatis på balkongen några gånger, jag tror där går gränsen. Det blir nog för mörkt inomhus. Men kanske någon har provat? Skulle vara kul att höra hur det gick.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Händig Man

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 jul-12 kl 18:30 »
Jag odlar både potatis, gurka, tomater, bönor, sallad, örter, chili, rabarber, vinbär, äpple, päron mm inomhus, har tidigare odlat på balkong, det går mkt bra att odla inomhus, dock krävs lite mer passande och daltande med det man odlar.
Även tobaksplantor har jag drivit upp inomhus dock med mer utrustning som lampor och sånt
Sen handlar det väl mer om hur stora odlingskärl man har som med allt annat men jag kör det mesta i 10 liter hinkar och äpple och päron, samt vinbär låter jag stå i denna tills det är dags att byta till större då brukar jag plantera ut dem i skogen ;)
« Senast ändrad: 08 jul-12 kl 18:40 av Händig Man »

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 08 jul-12 kl 21:05 »
Imponerande, Händig Man! Jag skulle inte klara det inomhus hos mig. Det är alldeles för mörkt. Man tycker själv att det är ljust, men plantorna blir gängliga. I ett av fönstren däremot, där det är jätteljust, är det däremot för ljust och tom kaktusar kroknar bakom stängda persienner  ::)  Kul att det funkar för dig.

MvH
Christina G

anders50

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 jul-12 kl 21:20 »
Imponerande, Händig Man! Jag skulle inte klara det inomhus hos mig. Det är alldeles för mörkt. Man tycker själv att det är ljust, men plantorna blir gängliga. I ett av fönstren däremot, där det är jätteljust, är det däremot för ljust och tom kaktusar kroknar bakom stängda persienner  ::)  Kul att det funkar för dig.

MvH
Christina G

Man kallar sig inte Händig Man för inte!  ;)  Undrar om han har brutit upp parketten och odlar i trossbotten också?  ;D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 08 jul-12 kl 21:29 »
Säkert har han det!  ;D

Själv nöjer jag mig med att hänga upp gympastänger överallt kors och tvärs och sedan hänga tradescantior och orkideer i dem  :) Det funkar i alla fall.

MvH
Christina G

Praefatio

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 15 jul-12 kl 16:47 »
Jag har inte testat själv men Jamie Oliver tar upp odling direkt i jordpåse (!) i det här programmet, från 16:45 ungefär. Nu bor vi utan balkong och nästa stopp blir hus på landet med möjlighet till vanlig potatisodling, men annars hade jag lätt testat för det verkar spännande tycker jag. Tar väldigt lite plats också, och inte så mycket jobb.

Jamie At Home - S01E01 - Potatoes

MagnusL

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 15 jul-12 kl 22:57 »
Funkar tokbra direkt i jordpåse. Jag hade såna på garagetaket när vi bara hade en lite bakgård. Det är bara skära ett kryss i plasten och trycka ner potatisen. Lägger man det på sidan blir det lagom med två hål i varje. Inget ogräs, inga gröna potatisar men man måste vattna rätt noga då inte så mycket regn kommer in.
Grannarna tyckte nog det var lite hippieartat dock  ;D
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Dela detta:

* Inloggade just nu

173 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser