Att tänka långsiktigt kan ta lite tid, i a f för mig som är ammatör.
Jag menar endast att lite tid till eftertanke före åtgärderna startas, kan kanske ge en billigare och ev. mer hållbar lösning för Lollo.
Vad jag själv bör göra håller jag som bäst på att undersöka genom att ta reda på hur i #/&%¤* entrepenören gjorde den sk infiltrationens och resorbtions systemet.
Hittills stämmer inte mycket med vedertagen teknik och med vad som uppgavs när jag köpte fastigheten!

Jag vet inte ännu helt hur mina egna system i verkligheten är.
Men att bara borra ny brunn eller stå på öronen i jorden för att göra ny markbädd, damm samt överspolningsyta eller biodike, vet jag att jag inte gör denna månad eller nästa.
Jag behöver tid att lära och tänka. Det kan bero på att jag är man eller på att jag har begränsade förkunskaper.
Men jag tror att "fort och illa" gäller inte endast ostberedning, utan även färskvattenbrunnar och avloppsanläggningar.
Att vi skapat en situation som får Jorden att svettas och atmosfären att bli orolig, hyser jag ingen tverkan om.
Men ingen människa har jag räddat genom att låta mig gripas av
panik. De få jag fått bidraga till att ge en något längre levnadstid har alla fått det genom lugn, konsentration, prioriteringar och KUNSKAP.