Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkade nässlor  (läst 2602 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Torkade nässlor
« skrivet: 06 jul-12 kl 17:21 »
Om man torkar nässlor för att smula ner i maten, spelar det nån roll om de är stora? Påverkar det smaken?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Znibban

• Skåne
SV: Torkade nässlor
« Svar #1 skrivet: 06 jul-12 kl 17:27 »
Det borde inte påverka något eftersom du, när de torkat, gnuggar sönder bladen och då blir av med stabbarna!

saymama

• -
« Svar #2 skrivet: 06 jul-12 kl 17:29 »
vad jag har fått veta så skall nässlorna helst plockas på våren när de sticker upp ur backen. Man tar toppen. De ska vara ca 6-7 cm i höjd och gärna medans de är åt det blåa hållet.
Sen ska de spridas ut till att torka, så länge som möjligt, minst tre veckor... Sen är det bara att smule dem.
Eftersom jag själv hade så fruktansvärt mycket att göra i våras så köper jag brännässlepulver från Biofood. Det kostar runt hundralappen och räcker i två tre månader....
Men nästa år så hoppas jag verkligen att hinna med att skörda på våren ! :D

JOW

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 06 jul-12 kl 18:07 »
Ett bra sätt att härma våren är att slå av nässlorna med lie eller annat när de har blivit för stora. Då dröjer det inte länge för än de skjuter nya skott som passar utmärkt att plocka.

Nettus

• Småland
« Svar #4 skrivet: 06 jul-12 kl 18:59 »
Det borde inte påverka något eftersom du, när de torkat, gnuggar sönder bladen och då blir av med stabbarna!
Nä, jag tycker inte det.
Jag brukar plocka tidigt på våren, men i år blev det inte så.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #5 skrivet: 06 jul-12 kl 19:38 »
Det står alltid i recept att det ska vara späda nässlor, men jag skördar när som helst, när jag vill ha nässlor helt enkelt. Det blir bra. Är nässlorna grova tar jag bara bladen, är de späda tar jag också stammen. Men ska de torkas är det enklast att ta stor nässlor och hänga upp i luftiga knippen.  Det funkar bra.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 jul-12 kl 15:19 »
Har hört nåt om att det blir för mycket nitrit i nässlorna när de blir stora, att det är därför man ska skörda dem späda... Jag skördar de som kommer upp efter att ha kört över med gräsklippare eller lie... Dock inte provat torka än. Tänkte plocka och förvälla för frysen...

Nettus

• Småland
« Svar #7 skrivet: 25 jul-12 kl 11:16 »
Jag skulle kunna klippa ner lite med häcksaxen och sen plocka de nya skotten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

249 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser