Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mörka saftflaskor  (läst 2425 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Mörka saftflaskor
« skrivet: 06 jul-12 kl 17:25 »
I en av mina safta-sylta-böcker står det att man ska använda mörka flaskor till saft. Men är det verkligen nödvändigt? Isf varför?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

tinaw

• Gäst
SV: Mörka saftflaskor
« Svar #1 skrivet: 06 jul-12 kl 17:39 »
Det beror på hur du förvarar saftflaskorna. Om de ska stå i typ ett skafferi som öppnas och stängs gör mörka flaskor att saften håller bättre. Om du har dem i ett mörkt utrymme spelar det ingen roll.

JOW

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 06 jul-12 kl 18:04 »
Tappa kokhet saft på lika varma flaskor. Fyll nästan ända upp och skruva på stereliserade korkar. Det blir vakum i flaskorna när de svalnar och de står sig i många år oavsett färg på flaska.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 06 jul-12 kl 18:57 »
Det beror på hur du förvarar saftflaskorna. Om de ska stå i typ ett skafferi som öppnas och stängs gör mörka flaskor att saften håller bättre. Om du har dem i ett mörkt utrymme spelar det ingen roll.
Men varför har man då ofärgade glasburkar till sylt...? En av alla de där sakerna jag kan gå och fundera på...
Jag har matkällare, så det är inga problem, saften och sylten står mörkt.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

kurt

« Svar #4 skrivet: 06 jul-12 kl 19:33 »
Glasets färg påverkar naturligtvis inte hållbarheten, möjligtvis skulle klara flaskor låta lite UV-ljus komma in så att det faktiskt skyddar bättre. Däremot kan väl ljuset påverka färgen och ev smaken på saften, så av det skälet kan det ju definitivt vara bättre att förvara mörkt. Man tillsätter ju ofta askorbinsyra eller citronsyra just för att förhindra oxidation, äppelmos blir ju t ex mörkt när det oxiderar.

tinaw

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 jul-12 kl 21:27 »
Även om man konserverar som aldrig det kan smak och färg förändras av ljuset. Jag antar att effekten blir mindre på sylt eftersom den inte är lika genomskinlig, men har egentligen ingen förklaring till varför man har ljusa syltburkar. Dyrare med mörkt glas förr, kanske?

Jag tänker att ett glasförpackningsföretag antagligen kan ge exaktare svar på varför det färgade glaset är på väg ut. Jag tänker tillsatser i maten som ökar hållbarheten, och kanske tillsatser i glaset som är mindre trevliga i livsmedelssammanhang?

Dela detta:

* Inloggade just nu

150 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser