Har letat lite här på forumet efter svar på hur man ska agera när man fått en höna som ruvar och ruvar och ruvar.
Två gånger har hon ruvat nästan hela tiden, men ungefär en vecka innan kläckningsdags har hon bytt rede och ägg.
Första gången hon lade sig på ägg så värpte hon ett eget ägg som hon började ruva. Jag lät henne vara ifred den första veckan. En morgon när jag var inne i hönshuset så var hon uppe och åt och drack. Då såg jag att de andra hönsen (värphybrider) hade passat på att lägga sina ägg hos surhönan, vilket betyder att hon då hade sitt eget ägg + fem hybridägg som hon ruvade. Jag tänkte att hon skulle få fortsätta ruva även hybridäggen, eftersom jag sett att tuppen parar sig även med dem. För varje vecka ökade antalet ägg som hon ruvade och till slut en dag så bytte hon rede och ägg. Jag försökte lysa äggen och det såg inte ut som att de var befruktade.
Nu valde hon att lägga sig på två hybridägg. Även denna gång lade de andra hönsen sina ägg i hennes rede. Då ritade jag märken på äggen och plockade efterhand bort de nylagda äggen. De ägg hon fick behålla ruvade hon även denna gång nästan hela tiden till kläckning, men lämnade dem igår för två nya hybridägg ... Även dessa har jag lyst, och tyckte faktiskt att det såg ut som att ett par av dem var befruktade.
Jag är inte speciellt bekymrad för att jag inte får några kycklingar, men jag tycker hon ser "tussigare" och "tussigare" ut. Mår hon verkligen bra av att ruva så länge? Varför vill hon byta rede och ägg?
Har funderat på om jag ska ge henne en egen bur så att hon får ha sina ägg ifred, kan det vara den bästa lösningen?
Vänliga hälsningar
//ARCTICA