Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  göra avläggare på nytt sätt?  (läst 1157 gånger)

nordik

• Gäst
göra avläggare på nytt sätt?
« skrivet: 08 jul-12 kl 23:18 »
Jag fick tag i en svärm för 4 veckor sedan. jag fick svärmen i en svea låda och jag har endast lågnormal kupor. så därför flyttade jag ner drottningen till lågnormal låda och satte svea spärrgaller mellan lågnormal lådan och svea lådan. idag när jag igenom samhället upptäckte jag att det fanns en drottningcell i svealådan. tänkte jag skulle prova att göra en avläggare igen på samhället eftersom att det finns yngel i svea lådan som snart kommer att krypa ut. och likadant i lågnormal lådan där svärmdrottningen går nu. då det är ganska lite bin i svea lådan så klarar de inte att hålla värmen för ynglena själva. så jag la täckplast ovanpå lågnormal lådan och sen spärrgaller och svealådan ovanpå lågnormal lådan. sen drog jag ut kanten ca 2 cm på spärrgallret så att bina kan flyga ut under svealådan.

tanken med detta är att bina i svealådan ska kunna dra nytta av värmen från samhället i lågnormal lådan och på så sätt kunna kläcka alla yngel och drottningen som är i lådan.

finns det någon som provat något liknande? tänkte göra det som en rolig grej och se vad som händer jag har ändå inte räknat med någon honung i år.

kan kallas för nordik-avläggare om det lyckas...

mvh!

tinna.m

• Skåne
SV: göra avläggare på nytt sätt?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-12 kl 23:29 »
Det ska funka! Ha den utdragna lådan så öppningen kommer på andra hållet jämfört flustret i botten, dvs bakåt. Gärna dubbla spärrgaller om du har plast de kan tugga genom.

Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

nordik

• Gäst
SV: göra avläggare på nytt sätt?
« Svar #2 skrivet: 09 jul-12 kl 00:17 »
Det ska funka! Ha den utdragna lådan så öppningen kommer på andra hållet jämfört flustret i botten, dvs bakåt. Gärna dubbla spärrgaller om du har plast de kan tugga genom.

själva spärrgallret är i metall så det är inga problem. däremot har jag täckplast i stället för täckbrädor, sån där genomskinligt plast.

det enda jag har funderat på är om inte bina kan se själva ålasten som ett hinder i deras kupa och kanske flyga in i svea lådan istället för att klättra up genom spärrgallret som var förut. men det kan ajg inte tänka mig egentligen.....

ska bli kul och se om det blir en drottning iallafall. kommer hålla tråden uppdaterad med ny info....

Dela detta:

* Inloggade just nu

101 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser