Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjukdom och hull  (läst 1381 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Sjukdom och hull
« skrivet: 09 jul-12 kl 22:15 »
En av våra 5v gotlandskaninungar var idag jättedålig, hans vb ben hängde efter och han tippade på sidan, låg mest och var mycket slö. Avföring normal. Dog någon timme senare. Vad kan detta bero på?

Undrar också vilket hull en kaninunge ska ha, mina känns riktigt beniga över ryggen och revbenen känns oerhört tydligt men magen känns rund och god.

De har fri tillgång på hö samt får maskrosblad 2-3gr/dag ( har dock börjat mycket försiktigt och ökat givan successivt). Har även fått smaka lite morot.
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

trassla

• Gäst
SV: Sjukdom och hull
« Svar #1 skrivet: 09 jul-12 kl 22:42 »
Jag vet inte om jag är rätt person att svara ;). Jag har kaninungar som är 6 veckor, och det är runda och goa, kan inte känna vare sig revben eller ryggrad. Jag ger mina gräs, hös och även krossad havre, samt mineraler och vitaminpellets, även maskrosblad, hallonkvistar, rallarros, daggkåpa, träd, mm. Du kanske skall prova att ge dem lite havre och vitaminpellets, så kanske de rundar till sig. Personligen tror jag inte att de inte kan klara sig utan havren och vitaminpelletsen + allt det andra, men det är min personliga åsikt. Lycka till med de små.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 09 jul-12 kl 22:47 »
Men gotlandskaniner ska man ju inte ge pellets, gäller det annat för ungarna?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).

trassla

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 jul-12 kl 22:49 »
Nja, nu är det ju vitmin och mineralpellets. Om du inte vill ge pelletsen, testa med havren.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 09 jul-12 kl 23:26 »
ok då testar jag havre. Vitaminpellets, undrar om det finns på granngården? Vad heter det du brukar köpa?

Den som dog då, har ni någon aning om vad det beror på?

trassla

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jul-12 kl 23:52 »
Jag får köper dem när jag är i affären :-[, men granngården har säkert något.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #6 skrivet: 10 jul-12 kl 08:16 »
Kolla så at de inte har mask då får du mata med hur mycket mineraler, havre och annat du vill de kommer ändå att magra av och dö. Vänd mamma kanin på rygg och undersök henne i "kloaken" ordentligt så att det inte finns små "sytrådar" där. Har haft mask en gång på gotlandskanin och upptäckte att det var enklast att se problemet på mamman även om det var några av ungarna som smalnade ihop och blev vansinnigt magra.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 10 jul-12 kl 13:54 »
Igår klämde och kände jag igenom ungarna och det är bara en som är tunn över ryggen, de andra är runda och goa så mao så är det 2 ungar som är tunnare (varav 1 som dog).

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser