Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stora magmasken, leverflundra eller nåt annat? Lite akut  (läst 5695 gånger)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Stora magmasken, leverflundra eller nåt annat? Lite akut
« Svar #20 skrivet: 13 jul-12 kl 08:55 »
PROBLEM!!!!!!!!!

Jag kan inte avmaska nu, då de är i laktation. Shit, och de kommer inte sinas ner förren i sept/oktober. Vad göra nu?!
den sämsta tackan måste nog ha avmaskning för att överleva , den får du mjölka o slänga mjölken. Och dom andra får du fråga vet om...

( släpp tackan hos lammen så kanske dom tar mjölken ,om du nu mjölkar dom ... )

« Senast ändrad: 13 jul-12 kl 09:28 av Klipparn »
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 13 jul-12 kl 08:57 »
Mjölkar du tackorna, eller låter du lammen dia?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hursomhelst

• Småland
« Svar #22 skrivet: 13 jul-12 kl 12:02 »
men mina ger mjölk för human konsumtion då de är mjölkfår och jag driver ett gårdsmejeri.

Den magra tackan mjölkas inte, då hon är så mager, så henne kan jag ju klart avmaska då :-)

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #23 skrivet: 13 jul-12 kl 20:36 »
Åh vad jag känner igen de symptom du beskriver. Och dina åtgärder. Hade på samma sätt  två magrare tackor där en fick ödem + diarré och en bara diarré.

Hur som helst så håller jag med tidigare talare om att man inte kan utesluta att tackans symptom beror på flera problem. Ödemet som de kan få från stora magmasken och (?) någon av leverflundrorna beror ju på näringsbrist/anemi då parasiten tar upp så mkt som värddjuret behöver.
Det innebär ju att djuret skulle kunna få de symptomen av annan näringsbrist, om hon är sjuk, magrar av får dålig aptit eller inte kan äta pga tänderna eller liknande.

Jag hoppas allt går väl med din tacka :) Jag vet hur det är att vara i den sitsen. våra två tackor dog och veterinären som inte hade koll på Haemonchus skrev bara ut ett "mildare" medel. Våren efter gjorde jag ett träckprov inför betet och det visade noll på allt på de kvarvarande fåren.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #24 skrivet: 14 jul-12 kl 19:14 »
PROBLEM!!!!!!!!!

Jag kan inte avmaska nu, då de är i laktation. Shit, och de kommer inte sinas ner förren i sept/oktober. Vad göra nu?!
Tar Du vara på mjölken till människor?   Om inte betyder laktationen det inget ting, inget hinder alltså.

Förlåt jag var för snabb med svaret, nu har jag läst mera:  Jag föreslår att Du kontroll väger tackorna och skriver upp det sedan kan Du väga om tackorna i mitten av augusti, eller tidigare om de får diarré, om de då har magrat av mycket tar Du den tackan ur mjölkproduktion. Dels kan Du avmaska och dels spar Du tackan.

:-[ Förlåt tjatet: Coccidier? De kan infektera tarmen och göra den så sårig på insidan, så att fåren dör pga näringsbrist.  Oftast klarar fåren att hålla cocciderna nere och vi märker inte av dem men om fåret blir nedsatt av dåligt foder/ snabbt foderbyte eller maskinfektioner så kan de slå ut en tacka ganska snabbt.  Även de ger diarré.
H/Tt
« Senast ändrad: 14 jul-12 kl 19:24 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #25 skrivet: 15 jul-12 kl 05:59 »
Jaså det var mjölkfår!  Kul att någon har sådana.  Efter vad jag har förstått är de ungefär lika ömtåliga som kossor, eftersom de ger så mycket mjölk.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

zeina66

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 16 jul-12 kl 06:36 »
Hej Hursomhelst

När du skickar in träckprov till Vidilab ska du särskilt be dom leta efter stora leverflundran,de måste göra en odling (eller vad det heter) annars får du inte rätt besked.

Stora leverflundran hittar du i leverns gallgångar efter slakt - du får följa gångarna noga så hittar du om det finns nån. Om du skickar till slakteri kan du få information därifrån. Jag fick vara med och lära mig hitta flundror hos en kompis för nåra år sen - sedan dess kollar jag alla levrar oavsett ålder på slaktdjuret,för säkerhets skull.

En av mina tackor (5 år) hade en käkpåse och då funderade jag över allt som skrivits i tråden. Tog hem veterinär,tackan hade en inflammation i en av de bakre tänderna i käken - hon fick penecillin och blev snabbt frisk.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser