Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lever min kyckling tro....  (läst 760 gånger)

Theanea

• Närke
Lever min kyckling tro....
« skrivet: 10 jul-12 kl 09:47 »
Hade 6 ägg under min ruv höna men bara ett är kvar lös dom andra och där fanns inget. Nu har det gått 21 dagar och igår hörde jag kycklingen pipa där inne men inget mer har hänt. Nu på morgonen var jag nere o kollade och nu är det helt tyst, har den dött tro eller hur länge ska jag vänta innan jag kastar bort det??
Och om den kläcks ska jag då avskärma den och mamman ifrån dom andra hönorna har 6 hönor. Det är 3 hönor som har turats om att ruva men nu verkar det som att samma ligger där.
tacksam för svar
Renoverar en gård byggd på 1800 talet. Har en händig karl och 2 små grabbar. Just ni ingår oxå i familjen 3 katter , 2 hundar , 1 kanin och 6 vackra höns!

JQHANNES

• Gotland
SV: Lever min kyckling tro....
« Svar #1 skrivet: 10 jul-12 kl 10:30 »
Har samma dilemma, fast här så gick hönan av och bytte rede och äggen som låg kvar blev uppätna av några kannibalhönor... trist, ett låg kvar, la under det. Men det verkar inte bli något av det (har tyvärr ingen koll på hur många dagar som gått  ???), så jag la under 6 ägg i hopp om att det första ägget inte skall kläckas. Om det gör det, ja - då får det väl göra det.. tyvärr får jag slänga de andra äggen då men det är väldigt svårt iochmed att jag inte har koll på dagarna trist nog :)

SofiaLin

• Uppland
SV: Lever min kyckling tro....
« Svar #2 skrivet: 10 jul-12 kl 21:46 »
Jag har en höna som har legat i 21 dygn i dag och vi har hört pip men inte sett några kycklingar. Jag har satt för ett nät in till redet så att hon ligger kvar, sen när hon visar sina små, kan tydligen ta två dagar till hon visar dem, ska jag flytta ned henne till golvet tillsammans med kycklingarna, har nätat in ett kompostgaller med kycklingnät, tänkte att de ska få vara i fred ett tag, tror det kan vara bra..

Har en till höna som ruvar, hon har bara legat i 4 dygn, henne flyttade jag ned till en låda på golvet redan första dygnet, efter ett tips från min sambos gamla mormor som hade mycket höns som ung, har ställt ett kompostgaller runt henne oxå så hon har en lite egen hage och har tillgång till mat och vatten. Hoppas att hon vill ligga kvar, jag har inte så stor erfarenhet av höns, ruvning och kycklingar för jag har bara haft höns sen i början av maj.

Lycka till!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

252 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser