Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utstött tupp hur gör jag??  (läst 1388 gånger)

Söndra

• Småland
Utstött tupp hur gör jag??
« skrivet: 12 jul-12 kl 09:39 »
Hej
jag har 30 st bruna bovans och tre tuppar två av dom skaffade jag för ca tre veckor sen, när dom nya tupparna kom så halkade min (gammla tupp ca 13-14 mån gammal) ner på rankingen av dom nya tupparna.
Förra veckan när jag var i hönsgården lyfte jag en höna som tydligen tillhörde tupp nr två i rangordningen som resulterade i att han attackerade mig senare, då blev jag förbannad och jagade runt han i höns gården som aldrig förr och min gammla tupp (nr tre i ordningen) hjälpte mig och   jagade han med och verkade komma upp till andra plats när jag tittade till dom senare.
Nu har jag varit borta ett par dar och när jag kom tillbaka så stod den gammle tuppen i ett hörn med knappt några stjärtfjädrar kvar och så välldigt utstött ut så jag tog ut han på andra sidan höns nätet i hönsgården.
Så frågan är ska jag vänta nån dag att släppa in honom igen eller ska jag låta fjädrarna växa ut innan han får komma tillbaka, jag vill inte slakta han tupp nr två ger jag gärna till grävlingen om nån måste bort men helst har jag kvar alla.
Diplomati är konsten att be nån fara åt skogen på ett sådant sätt att han ser fram emot resan.

Tailin

• Uppland
SV: Utstött tupp hur gör jag??
« Svar #1 skrivet: 21 apr-13 kl 11:04 »
Hej! Hur gick det? Kunde du behålla alla tupparna?

Fortsätter att fråga i denna tråd i stället för att skapa en ny, hoppas det är OK. Det var ett så bra namn på tråden.

Jag har lite liknande problem. Har inte tillfört några tuppar utifrån men de två ungtupparna har gemensamt gett sin far storstryk och nu får han inte komma i närheten av flocken utan att de jagar i väg honom. Hur ska man göra? Det har pågått i 4 dagar nu och de hackar honom blodig när de får tag på honom, han försöker inte kaxa sig tillbaka utan försöker bara komma undan. Första natten efter att jag hittat honom som en liten blodig hög fick han en egen liten sjukbur i hönshuset, de andra nätterna har han valt att sova ute. På dagarna håller han sig på långt avstånd (ibland lyckas han locka till sig någon höna som sällskap), han blir bortjagad diekt när de andra tupparna kommer i närheten (20-30 m). Hur länge håller sånt här på?  :'( Kommer de någonsin att kunna bli en flock igen? Det kommer snart några dagar när jag inte kommer att kunna ha dem lösa på gården utan de måste samsas i hönsgården.... :-\
Problem är bara möjligheter i arbetskläder

Dela detta:

* Inloggade just nu

173 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser