Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hackad tupp  (läst 3625 gånger)

Snelo

• -
Hackad tupp
« skrivet: 16 jul-12 kl 17:47 »
Hej! Vår tupp av rasen Lohman blir hackad av hönorna. De drar lös stjärtfjädrarna och hackar sedan honom i såret. Finns det något att göra åt detta? Tuppen verkar vara ganska vek. Kan det hjälpa att byta tupp alternativt inte ha någon tupp alls. Det jag är rädd för då är att de ger sig på en höna istället. vi ärnya på området höns och alla kloka råd tas tacksamt emot!  / Elin

lena70

• Gäst
SV: Hackad tupp
« Svar #1 skrivet: 16 jul-12 kl 18:00 »
Du har nog fått detta problem, för tuppen är för mesig och inte kan sätta sig i respekt hos hönsen..Bytt ut honom, så blir det nog bättre!. ;D

Snelo

• -
« Svar #2 skrivet: 16 jul-12 kl 18:07 »
Tack för svaret! Ska man byta till en äldre tupp än hönorna eller har det ingen betydelse? Våra hönor är nu 6 månader gamla.

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 jul-12 kl 18:15 »
Tuppens ålder eller storlek heller för den delen spelar nog ingen roll..Huvudsaken är att han kan sätta sig i respekt hos damerna, och att det är HAN som  visar "vart skåpet ska stå ; D "!!!

Snelo

• -
« Svar #4 skrivet: 16 jul-12 kl 18:17 »
Ja, här får det nog vara en tupp av det vassare slaget för att få hönorna att sluta hackas... Morr!!!

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #5 skrivet: 16 jul-12 kl 19:00 »
Det bästa är nog att byta ut tuppen, men annars kan ni testa att tjära honom på såret. Tjära tycker inte hönsen om att hacka i och förhoppningsvis lämnar de honom i fred en stund - tills det är dags att tjära igen....
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Snelo

• -
« Svar #6 skrivet: 17 jul-12 kl 09:31 »
Hej! Vi har löpt en spray på Granngården som man kan spraya på grisar och hönor för att de inte ska picka och bita på varandra. Jag har sprayat lite på honom men utan resultat. Kanske skulle ta och duscha honom ordentligt? Tjära är inte farligt att ha i såret?

FM

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 18 jul-12 kl 00:38 »
http://www.animalpro.com/vet/hund_katt/veterinar/tar-plaster-sarspray-m-tjaera-200ml.php

Denna använder jag efter att fått den rekomenderad, den är super  :D

Hoppas det går bra :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Snelo

• -
« Svar #8 skrivet: 18 jul-12 kl 08:21 »
Perfekt! den skaffar jag och så sprayar jag på vår spray som luktar illa över alltihopa sen.

Tackar!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 18 jul-12 kl 09:54 »
Perfekt! den skaffar jag och så sprayar jag på vår spray som luktar illa över alltihopa sen.

Tackar!
Använder du det tjärplåstret som FM länkade till så behöver du inte spraya på något mer!!! I själva verket så är det nog bäst att låta bli. Sprayen är till för att skydda sår och jag kan garantera att hönor inte gillar att picka i sprayen! En pickning och sedan tvättar man näbben länge och funderar inte på att picka igen om man är en normal höna  ;)

Har du någon höna som fortsätter picka med sprayen på  så är det nog så att hon har en allvarlig störning  :-\

Jag använder sprayen mycket i förebyggande syfte om jag har djur som får småsår på exempelvis kammen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

lena70

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 jul-12 kl 09:50 »
Hur har det gått med tuppen??

Snelo

• -
« Svar #11 skrivet: 19 jul-12 kl 22:11 »
Än så länge bor han i en egen bur inne i hönshuset så att såret hinner läka. Sen blir det att testa med spray. Ska skaffa tjärspray :-)

lena70

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 jul-12 kl 10:53 »
Hoppas det löser sig!!!

Snelo

• -
« Svar #13 skrivet: 22 jul-12 kl 20:27 »
Tack

Dela detta:

* Inloggade just nu

187 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser