Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns i villaträdgård  (läst 3969 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Höns i villaträdgård
« skrivet: 02 dec-06 kl 19:40 »
Har en liten trädgård men är sugen på att skaffa höns ändå. Men har lite funderingar: Kan man ha höns i en villaträdgård? (har grannar överallt) Hur stort utrymme behövs, både inne och ute? Hur många höns kan det vara bra att börja med? Vilken sorts höns? Krävs det tillstånd? ??? ??? Ursäkta dom kanske dumma frågorna men jag är helt nybörjare på hönsfronten.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Lena A

Re:Höns i villaträdgård
« Svar #1 skrivet: 02 dec-06 kl 19:47 »
Ja visst kan du ha höns i villaträdgård. Läs Karin Neuschutz bok "Höns i Trädgård" och boken "Höns". Jättebra böcker!  :)

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 dec-06 kl 20:50 »
Självklart!

Det har jag med. Vad roligt att du funderar på att skaffa höns.

Dv Kochin är en bra ras eftersom de är små, behändiga, trevliga (bra ruvare/mödrar) och framför allt för att de inte skitar ned lika mycket som andra höns, vilket kan vara bra om du inte har så stort utrymme att ha dem på.

(Vill du ha en dv. kochin tupp så hör gärna av dig så får du en gratis)

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #3 skrivet: 02 dec-06 kl 21:42 »
I min kommun får man ha 4 höns i "tätbebyggt område". Ring miljökontoret i din hemkommun och hör med dom, ibland stöter det på patrull när man vill ha en tupp, men det brukar gå att lösa det mesta med samtal - inte minst med närmsta grannar ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 dec-06 kl 23:01 »
Jag har 10 höns i tätbebyggt område. Det är ju inte direkt så att folk går omkring och kontrollerar.