Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns i villaträdgård  (läst 3969 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Höns i villaträdgård
« skrivet: 02 dec-06 kl 19:40 »
Har en liten trädgård men är sugen på att skaffa höns ändå. Men har lite funderingar: Kan man ha höns i en villaträdgård? (har grannar överallt) Hur stort utrymme behövs, både inne och ute? Hur många höns kan det vara bra att börja med? Vilken sorts höns? Krävs det tillstånd? ??? ??? Ursäkta dom kanske dumma frågorna men jag är helt nybörjare på hönsfronten.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Lena A

Re:Höns i villaträdgård
« Svar #1 skrivet: 02 dec-06 kl 19:47 »
Ja visst kan du ha höns i villaträdgård. Läs Karin Neuschutz bok "Höns i Trädgård" och boken "Höns". Jättebra böcker!  :)

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 dec-06 kl 20:50 »
Självklart!

Det har jag med. Vad roligt att du funderar på att skaffa höns.

Dv Kochin är en bra ras eftersom de är små, behändiga, trevliga (bra ruvare/mödrar) och framför allt för att de inte skitar ned lika mycket som andra höns, vilket kan vara bra om du inte har så stort utrymme att ha dem på.

(Vill du ha en dv. kochin tupp så hör gärna av dig så får du en gratis)

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #3 skrivet: 02 dec-06 kl 21:42 »
I min kommun får man ha 4 höns i "tätbebyggt område". Ring miljökontoret i din hemkommun och hör med dom, ibland stöter det på patrull när man vill ha en tupp, men det brukar gå att lösa det mesta med samtal - inte minst med närmsta grannar ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 dec-06 kl 23:01 »
Jag har 10 höns i tätbebyggt område. Det är ju inte direkt så att folk går omkring och kontrollerar.

Sedan är hönshuset i ena hörnet av tomten och så långt bort ifrån grannarna som möjligt, så man kan ju placera det lite strategiskt.

Tuppar ska vara inne mellan 07.00-21.00 har jag för mig.

Frökengrön

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 dec-06 kl 18:02 »
Hejsan ,
vad kul att läsa det ni skrivit om höns och trädgård.
Jag har en gammal lekstuga från ja kanske 40-tal och ett lite växthus är det någon som har några glada förslag på om man kan uttnytja något av detta till enventuella höns? Jag har också funderat på att skaffa mig några hönor så småningom kanske Kindahönor eller Hedmora. Är det någon som har några tips?
Jag såg bilder på grå hedemorahönor de var såå fina...Om man sätter ordentligt med staket runt trädgården kan hönsen springa fritt på dagarna?

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 dec-06 kl 21:03 »
Vad skoj!

Det funkar säkert, jag har själv mina höns i lekstuga. Se bara till att silikona kring listerna så att ohyra inte får mysiga utrymmen att föröka sig i/leva på, och ventilation är viktigt. Höns är känsliga för drag och fukt.

Hönsen kan springa löst på tomten, vi har inte ens staket och de håller sig i närheten ändå. Dock är det bra att ha en hönsgård också med tak över (plasttak över en del, och nät- blått bärnät t.ex. över resten). Detta om man t.ex. får besök av en hund, fågelinfluensan kmr tillbaks och man måste mata dem under tak, eller om man av andra orsaker måste ha dem på en begränsad yta. Sedan har vi haft besök av rävar/rovfåglar även här i tätorten, vilket verkligen är trist, och då är det bra med en hönsgård med nätat tak för rovfåglarna. Lägg även plankor eller gräv ned nätet i marken så inte rovdjur kan gräva sig in.

Kinahöns är superfina, har en kindahöna faktiskt som jag ska köpa kindaägg till i sommar så hon kan få lite kindakompisar! ;) Du kanske vill köpa då? Hedemora är fina, och dv. kochin! Säg till om du vill ha en dv. kochin tupp. vet några som kommer bli avlivade om de inte får en köpare. Superfina och renliga/tama djur!

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #7 skrivet: 07 dec-06 kl 04:32 »
Jag bor nästan mitt i Stockholm ( bakom Globen ) i ett litet hus med trädgård.
Mina Brahma djur går fritt på tomten och har aldrig gått över tilll grannarna eller rymt.
I början bodde de i vårt växthus, men det var lite "för bra" för dem, ljust, varmt och tropisk fuktighet hela vintern..... de värpte o ruvade fram kycklingar på löpande band... vilade aldrig.
Nu har vi byggt om vår friggebod till hönshus, svalare och mindre ljustimmar, så nu får flickorna vila upp sig ett par månader.
Jag har tillstånd för 5 höns o en tupp ( tillst. kostar i stockholm 850:- )
Tuppen skall hållas inne mellan 21.00 - 07.00.
Min erfarenhet är att de "tunga köttraserna" är lättare att ha fria i en liten trädgård, de är lugna o lite sävliga, värper inte jätte mkt men det räcker till husbehov o till att muta grannarna  ;)

// manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Helenan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 dec-06 kl 20:47 »
Jag har också höns i lekstuga. Jag har just nu fyra hedemorahönor som jag tycker är supermysiga. De krafsar dock ganska frenetiskt i backen så både gräsmatta och hönsgård ser ganska sliten ut. Rosenrabatten ser lite "månlik" ut men rosorna trivs bra. (Det är gropar mellan rosorna när hönorna balar där. Jag har tillstånd för sex hönor och ingen tupp. (Jag sökte inte för tupp eftersom den första som skulle bli störd är min man) Grannarna tycker det är jättemysigt och alla stannar och tittar när de går förbi.

Jag bor i Älvsjö och husen ligger väldigt tätt här så hönsgården är ca en meter från vägen och en meter från två grannar. Hönshuset ligger ca 8 meter från oss och 8 meter från grannen. Några har gjort klart att de inte vill att jag skaffar tupp men vad jag förstår skulle det gå att få tillstånd.

Hönsen vet exakt var tomtgränsen går och går sällan utanför. I höstas hade jag en tuppkyckling kvar men när den blev större drog den med hönorna vida omkring men när den började gala så nackade vi den. Sedan den dagen går de aldrig mer än 10 meter från hönshuset igen.

Jag rekomenderar verkligen några hönor i lekstugan. 4 hönor förser min familj med ägg och det räcker till present till andra ibland.

Lycka till med ditt hönsprojekt!

Vitryss

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 dec-06 kl 00:33 »
Hejsan ,
vad kul att läsa det ni skrivit om höns och trädgård.
Jag har en gammal lekstuga från ja kanske 40-tal och ett lite växthus är det någon som har några glada förslag på om man kan uttnytja något av detta till enventuella höns? Jag har också funderat på att skaffa mig några hönor så småningom kanske Kindahönor eller Hedmora. Är det någon som har några tips?
Jag såg bilder på grå hedemorahönor de var såå fina...Om man sätter ordentligt med staket runt trädgården kan hönsen springa fritt på dagarna?

Grå hedemorahöna misstänker kameraobjektivet för okänd hund :)
Nätstaket är bra, för det gillar inte höns att sitta på. Är det däremot av trä kanske dom flaxar upp på det och putsar vingarna, och sen ner i grannens härliga mullparti med surjordsväxter :)

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 18 dec-06 kl 19:31 »
Jag har höns i villa trädgård,friggeboden blev hönshus. förutom vanlig hönsgård har jag kopplat ihop ett växthus på 4,5 kvadrat till hönshuset. dettta ger hönorna möjlighet att vara ute snöfritt året runt, lite halm på backen ger fri tillgång till sandbad året runt.
På sommaren odlar jag potatis i växthuset som blivit välgödslat under vintern.
vill du se hur det ser ut gå in på min hemsida http://hem.passagen.se/tradgardshonan.
där kan du se hur jag gjort och hur höns i en villaträdgård kan ha det.
mvh Lilla zoo ;D
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Dela detta:

* Inloggade just nu

122 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser