Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  1 dag gammal kyckling som inte kan gå  (läst 8425 gånger)

Evve.o

• Bohuslän
1 dag gammal kyckling som inte kan gå
« skrivet: 19 jul-12 kl 13:29 »
Nu har jag kläckt fram kycklingar i min maskin..
En av kycklingarna sitter bara på rumpen!
Medans dem andra är uppe och går,,,,
Kycklingens ben ser ojämna ut alltså ett av benen är längre,,
Vad skulle ni gjort??
<Ta bort den lille??
Eller låta de gå några dagar och se??

Terra77

• -
SV: 1 dag gammal kyckling som inte kan gå
« Svar #1 skrivet: 19 jul-12 kl 14:34 »
Vänta några dagar!!

Jag har haft några kycklingar som haft svårt att gå men det har rättat ut sig i de flesta fall efter några dagar.

Lycka till!
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 19 jul-12 kl 15:23 »
Vänta ett par dagar,det kanske rättar till sej.Om något är galet kommer den nog inte att överleva.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 20 jul-12 kl 12:34 »
Hur gammal är kycklingen? Ibland kan det ta lite tid för vissa att komma upp på benen. Jag hade senast själv en pärlhönskyckling jag var helt säker på att jag skulle få avliva, var nära att avliva den i förrgår kväll och kan väll säga att det var tur att jag inte gjorde det. För igår morse när jag gick upp för att kolla till kycklingen som i 2 dygn bara legat och sprattlat på sidan och bara ramlat omkull när man försökt ställa den upp (var som den bara använde ena benet och sparkade ifrån så den ramlade omkull) sprang helt plöstligt omkring utan några som helst problem. :O

För ca 2 veckor sedan hade jag en hönskyckling som jag också trodde var körd då den såg så skum och drumlig ut när den kläcktes, benen som ut som de pekade fel och att den aldrig skulle kunna ställa sig upp. Skulle precis åka bort en helg med, funderade på om jag skulle ta bort den på en gång, hade inte tid att kunna vara hemma och kolla hur den utvecklades ... Slutade iaf. med att jag chansade och gav den en chans, meddelade mamma att hålla koll på den. När jag kom hem efter helgen så springer kycklingen omkring under värmelampan som mamma flyttat den till. Helt normal benställning och full av energi. :)

Så det behöver inte vara kört även fast det ibland kan se så ut.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

tm78

• Norge
    • Låt din mat vara din medicin, och din medicin vara din mat
« Svar #4 skrivet: 10 sep-13 kl 15:07 »
Ser att tråden är gammal, men provar ändå...: Hur gick det för din kyckling Evve.o?
Jag har precis samma problem nu, en kyckling vars ena ben verkar "felvänt". Det ser inte bra ut, men kycklingen kan röra på benet och sparkar lite med det. Den släpar sig fram lite grann, men har aldrig rest sig upp. Trodde att jag skulle bli tvungen att sända den vidare till nästa värld ikväll, men denna tråden gav mig hopp!
Lägger med en bild också, och hoppas på utlåtande från någon/några. Jag vill ju inte att den ska lida om det inte finns något hopp...

Rosbackens kycklingfarm

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 29 sep-13 kl 14:54 »
Har samma problem. Vi har kläckt fram dvärgkoschin-kycklingar där många av dem sitter på rumpan med benen rakt framåt och "paddlar" sig runt/framåt, är det så det varit för er också? Då så pass många har haft samma problem har vi trott att det är genetiskt och tagit bort dem efter ett eller två dygn. Läge att vänta lite till alltså? 

tm78

• Norge
    • Låt din mat vara din medicin, och din medicin vara din mat
« Svar #6 skrivet: 29 sep-13 kl 17:37 »
Det låter som att din kycklingar har "spraddle legs"/"splayed legs". Sök på det på youtube så får du massa tips om hur du kan försöka fixa det!
Vår kyckling var tyvärr missbildad och lärde sig aldrig gå trots våra ihärdiga försök att hjälpa den. Han var en riktigt fighter och kämpade verkligen, men benet gick inte att gå på så efter en vecka fick han lämna detta livet. Tyvärr.

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser