Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i skogen på vintern.  (läst 22162 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Bo i skogen på vintern.
« Svar #100 skrivet: 23 dec-12 kl 22:39 »
På vinteröppna campingplatser kan man duscha o tvätta för några 5kronor om det behövs.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

granpa

• Medelpad
« Svar #101 skrivet: 24 dec-12 kl 00:47 »
Apropå hårtorkning:

Jag och min, numera före detta, flickvän talade om att hon kunde flytta ut till mig i stugan. Hon hade bl a lite bekymmer med hur hon skulle torka håret. Enkelt sa jag! Jag vevar på en fläkt som föser den varma luften kring kaminen mot ditt hår! Hon såg fortfarande ett problem medan jag ansåg att jag löst det  ;D

renee d

« Svar #102 skrivet: 24 dec-12 kl 08:20 »
Där kommar mycket varmt luft från dette fläkt

Vattenloppan

• Närke
SV: Sv: Bo i skogen på vintern.
« Svar #103 skrivet: 13 jan-13 kl 22:07 »
Jag flyttade för ca 2 veckor sedan till 25 kvm stuga utan vatten. El finns men än har jag inte satt på elementen. Kör på eldning. Jag har varken bil eller körkort. Har dock en pulka och ca 10 minuter att gå till pendeltåg, om det är plogat och tågen går.

Precis när jag flyttade ut kom ca 60 cm snö, så det blir att skotta sig ut till dasset och till vägen. Har dock hittills inga problem med plogning för det sköts av vissa grannar.

Har väl inte direkt några tips än så länge eftersom jag är nybörjare...

Det är däremot skönt att se att jag inte är ensam om att bo i skogen såhär års. Om en kan, kan flera!

Vi får kämpa på!

Hejja!! Kämpa på... Skönt att höra att jag inte är ensam... Visst är levernet gött?!
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #104 skrivet: 13 jan-13 kl 22:15 »
Vi är en familj jag och tre små barn som bor rakt in i skogen ca 1km på en liten väg i ett torp med el har inte dragit in vatten än men har dock en brunn.

Jag har löst det så här, eldar som en galning samt har en gasol kamin som extra och för nödfall om jag ej har gasol värmefläkt samt extra element att ta fram.
Bil en rishög med dubbdäck (is överallt och backe upp och ner) de dagar de inte går att köra drar jag det på pulka.
Vattnet från brunnen vill jag inte dricka så jag fyller vanligtvis dunkar men nu under vintern om jag ska dra det på pulka fyller jag plastflaskor (läsk flaskor) det blir ca 4 st till dricka varannan dag. Disk vatten tar jag från brunnen men det kan man ju lika bra ta snö.

Många täcke samt en massa kläder till när det blir lite extra kallt och bra inneskor.Ska börja samla på mig massa mattor till golven så blir det nog inte så kallt.

Det går och försök se det fina i all snö och den vackra skogen som lyser i vinter mörkret  ;D

Härligt! You go for it! Tack för tipset med flaskor... Så enkelt men ändå så svårt att komma på :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #105 skrivet: 13 jan-13 kl 22:17 »
Apropå hårtorkning:

Jag och min, numera före detta, flickvän talade om att hon kunde flytta ut till mig i stugan. Hon hade bl a lite bekymmer med hur hon skulle torka håret. Enkelt sa jag! Jag vevar på en fläkt som föser den varma luften kring kaminen mot ditt hår! Hon såg fortfarande ett problem medan jag ansåg att jag löst det  ;D

Haha! Bra lösning tycker jag!

Vattenloppan

• Närke
« Svar #106 skrivet: 13 jan-13 kl 22:18 »
Där kommar mycket varmt luft från dette fläkt

Vad är det för fläkt? Vill gärna installera en fläkt som sprider värmen....

Vattenloppan

• Närke
« Svar #107 skrivet: 13 jan-13 kl 22:20 »
klipp av håret så e allt löst :D

Oh, vad jag vill göra det! Men mor har invändningar ;)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #108 skrivet: 13 jan-13 kl 22:23 »
Oj, det känns lite som parallella världar här :)
Jag lever alltså ett helt normalt och bekvämt liv här på torpet. Det är inte alls svårt att hålla värmen - det enda är att det tar någon halvtimme på morgonen att få upp temperaturen (från 11 idag) till 20. Precis lagom för att dricka kaffet och vakna till..
Duscha och tvätta kläder är som sagt det som är problemet. Jag funderar på olika lösningar men det mesta stupar på att det blir krångligt och dyrt eller på att det tar för mycket utrymme. Torpet är bara 36 kvm och jag måste ha plats för ett kylskåp till sommaren. En dusch och en tvättmaskin tar säkert två kvm till.. Det blir trångt och jag vill inte bygga ut. Det finns ett tvättrum här där jag kan få plats med en duschkabin men då måste jag ta bort garderoberna som står där nu - och då har jag ingen plats att lägga kläderna...

Lopt, har du något förslag på solcellsladdare som funkar utan sol? ;) jag har inte lyckats hitta några laddare som funkar med sol en gång.. Jag har en solarventi - varmluftsfläkt som går på sol - den har varit tyst sedan någon gång i mitten av november...
Jag kan förstås köra bil till en kompis och ladda där - men då har jag nog använt mera bensin än om jag kör elverket några timmar. Inte så miljövänligt precis - för inte att tala om hur trött kompisen kommer att bli på mig!

Sommaren har inte direkt varit solrik men min utedusch har funkat fint... Fast jag styr ju bara 12V-pumpen och inget mer... Budgetcell från Jula :)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #109 skrivet: 13 jan-13 kl 22:26 »
Jag såg en dokumentär en gång, en familj som bodde mkt enkelt på en gård.

Där hade man en tvättrumma som drevs med en cykel, kan ju vara
bra om man ändå sitter insnöad under mörka kvällar.
Motion på köpet. Om det finns plats för en sådan förstås.

En vattentank kan man ha i något hörn, som fylls på innan vintern kommer.
Kanske inte lämpligt till dricksvatten men allt annat.
Skulle hjälpa till att hålla en jämn temperatur inne oxå

Hehe... Har lurat på en cykeltvättmaskin.... Men nu har jag köpt en gammal topmatad maskin, som är löööövly :)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #110 skrivet: 13 jan-13 kl 22:28 »
Jag förbrukar cirka 20l vatten per dygn just nu. 10 liter för att tvätta mig i, ytterligare ett par liter för handtvätt under dagen och resten till dricksvatten, matlagning och disk. Jag skulle klara mig på mindre om jag ville, men man får väll lyxa till det där det är gratis

Well done! Ligger på ungefär detsamma... Förutom när jag lyxar till det med tvätt av kläder :)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #111 skrivet: 13 jan-13 kl 22:31 »
Jag har funderat på om man kan använda en sådan här
http://www.campingvaruhuset.se/m#product/1238

Eller om jag skall bygga en ställning till en tvättgryta utomhus? En sån som man eldar under. Och så bara tvätta på sommaren  ;D

Just nu hämtar jag vatten 2-3 gånger i veckan. Jag har 4 10-litersdunkar och det räcker till disk, mat etc. Det går åt mindre än man tror. Det enda lediga hörnet i huset är ovanför sängen och där vill jag nog inte ha någon vattentank  :) men utomhus borde det funka.

Tjusig! Hade jag nog köpt om jag inte investerat i en gammal toppmatad maskin... Vilken fö funkar utmärkt, även nu på vintern :)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #112 skrivet: 13 jan-13 kl 22:37 »
Bor själv i ett torp i skogen dit de inte plogas. Jag handlar mat och åker skidor från bussen (har ingen bil). Åker faktiskt skidor vart än jag ska :) Har du använt pulkan än? Funkar de bra? Jag brukar också cykla när vägen är plogad, med reflexväst hjälm lyse och en hyfsad cykel kommer man långt och överlever det mesta.

Allt går det gäller bara att ha lite jävlar anamma :)

Du kan ju starta en tråd i vägar till självhushålling, blir ju lite som en blogg. Det har jag gjort :)

Ett tips för att behålla värmen är att hänga för en tjock filt (kanske ylle) För dörren där man går in. Jag har en som hänger för dörren ut till kall hallen. Blir som en luftspärr och det smiter inte ut så mycket varmluft när man ska ut och in, för det blir ju lite springandes att hämta ved och gå på dass och så...

Katter är också bra som sällskap och musjägare :D

Har skaffat plogning nu... Kommer starta en tråd om livet här :)
Kissarna värmer kanonbra... Jag är tydligen deras bästa vän när det är lite kyligt inne ;)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #113 skrivet: 13 jan-13 kl 22:40 »
Jag bor också i ett torp utan el och utan vatten och det går alldeles utmärkt. Man får tänka om lite bara :)
Jag har vedspis och en gasolkamin som jag använder på morgonen om det är mycket kallt typ 11 grader inomhus. Det går snabbare att värma upp stugan med den så jag börjar elda med ved når jag har en sådär 17 grader.
Annars har jag tänkt till lite når det gäller kläderna - underkläder i ylle och ullsockar t.ex. Många moderna material funkar inte i kyla. Jag har ett duntäcke - billigt från hemtex- som håller värmen hela natten tillsammans med ett värmelakan typ fiberpäls under de vanliga lakanen.
Moderna fotogenlampor, solcellslampor från Ikea och så olika led-lampor som går på batteri + solcellsradio. Det går åt en hel del fotogen och ljus, just nu testar jag Kronans stearinljus. Många av de billigare sorterna tar slut väldans snabbt. Har dåliga erfarenheter med värmeljus, ett tog eld och jag har ett snyggt märke på tapeten...
Jag har dessutom ett elverk för att ladda dator, mobil och kamera. Det är jag mycket nöjd med frånsett att det väsnas mycket. Det går inte åt mycket bensin för att ladda.
Det jag inte alls har löst, är dusch och tvätt av kläder så än sä länge åker jag iväg för att duscha, tvätta håret och för att tvätta kläder. Det går förstås att tvätta för hand men det går åt mycket vatten som jag alltså måste bära hit.
Hur har ni andra löst det? Speciellt om man har barn (hallonblå?) måste det väl vara jobbigt?

Du är min idol!

Ingen el? Jag är ju bortskämd med det, vilket underlättar då jag ska tvätta... Har en gammal toppmatad maskin vilken man häller i vatten mellan programmen :)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #114 skrivet: 13 jan-13 kl 22:45 »
Bästa sättet att sova gott och varmt i ett kallt hus är att bädda i ett liggunderlag under lakanet. Det gör att man kan sova med ett täcke + en filt. En mössa är bra också!
Bodde i ett vedeldat torp för några år sedan och på vintern kunde det vara 12 grader när man vaknade på morgonen.
Jag frös som bara den, och provade med fler och fler täcken och filtar. Men tillslut blev det så tungt att det var obehagligt att sova, det var då jag kom på idén att prova med liggunderlag. Och bäddar man med underlakanet över liggunderlaget så känns det ingen skillnad heller. Det är alldeles utmärkt!

Är du bara fullt frisk så är snöskottning, skidor eller att pölsa sig fram inget problem. Som många andra skrivit blir det snabbt en stig i snön.

För att få bättre inomhustemperatur kan du köpa två-tre värmefiltar och sätta upp på väggarna. Detta kommer markant höja temperaturen och dessutom göra att du får upp värmen snabbare.

http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4rmefolie-Asaklitt/Pr349274000

En sådan värmefilt är utmärkt att ha och svepa om sig när man varit ute och kommer hem till ett kallt hus!

Om du är någonstans med kranvatten regelbundet (jobb, familj) så passa på att ta med dig pet-flaskor med dricksvatten. Du kommer lära dig att hushålla med vatten, men det är viktigt att dricka ordentligt! Det finns rekomendationer för hur mycket man ska dricka per dag. Det är lätt att försöka dra in på att dricka, framför allt om man har lite vatten kvar. Därför är det viktigt att medvetet se till att dricka ordentligt.

Till disk däremot klarar man sig med ganska lite vatten. Ca: 2 dl räcker gott för att grovdiska i. Sen när allt är grovdiskat kan du findiska det genom att blöda diskborsten och dutta den mot mynninen på diskmedelsflaskan och sedan "torr"-diska. Därefter använder du ca: 3 dl vatten som du sköljer all disk i. Se bara till att du får bort allt diskmedel (därför viktigt att inte droppa på hela droppar diskmedel på varje tallrik!! Utan att bara använda så lite diskmedel som behövs).
På så sätt har man klarat av disken med mycket lite vatten.

Samma sak vid matlagning. Skölj grönsaker genom att hälla upp 1 - 2 dl vatten i en djup tallrik eller skål. Detta vatten kan du sedan använda till att grovdiska med!
Pasta kräver mer vatten att koka än ris. Potatis och andra rotfrukter behöver INTE täckas med vatten. Det räcker med någon centimeter vatten i botten av kastrullen, och lock på kastrullen! Då ångkokas potatisen. Se till att inte allt vatten kokar bort, då bränns kastrullen.

Du kan koka snö så att det blir säkert att dricka (ska koka i fem minuter). Fyll inte kastrullen full, utan börja med lite snö i kastrullen. Annars finns det risk för att snön i botten smälter och sugs upp av snön ovanför så att det blir luftlager mellan kastrullbotten och snön. Då bränns kastrullen.
Om man bor så kallt (eller sover ute) att det blir minusgrader där man bor kan man ha en petflaska med vatten i sängern (sovsäcken) för att vattnet inte ska frysa. På samma sätt kan man smälta snö (om man verkligen måste) genom att fylla en flaska med snö och ha den nära kroppen. Men då är man mer inne på överlevnad - inte vanligt boende. :)

Hoppas du får en bra vinter!

Härliga tips! :)

Baribal

• Uppland
    • Skogsliv
« Svar #115 skrivet: 03 jun-13 kl 10:53 »
Vad är det för fläkt? Vill gärna installera en fläkt som sprider värmen....

Man kan absolut sätta in en fläkt som sprider värmen från järnrören men det är egentligen inte nödvändigt. Jag hade två sådana rör när jag hade sommarstuga. De suger in kall luft från rummet nedtill. Luften värms upp så ordentligt att den blåser ut en bit av sig själv upptill. Det är nog bara i ett större rum du har användning för en fläkt till dessa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser