Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras?  (läst 3626 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Vilken ras?
« skrivet: 21 jul-12 kl 23:40 »
Nu går min familj i hundköpartankar. Jag har tidigare enbart haft olika draghundsraser men vill nu pröva någon annan ras. Jag vill helst ha en korthårig hund då inte hunden drar in lika mycket smuts som en långhårig och jag tycker också att det är vackrare med korthåriga. Min sambo vill tvärtom ha mer päls (suck). Den kommer att få hyfsat mycket fysisk motion och vi ska även gå främst lydnadskurser men ev också agility, spår m.m. Dock ej för krävande ras.

Övriga önskemål:
- hyfsat lättlärd
- ska kunna gå lös på gården och vara en ras som vill följa människor i skog och mark.
- ska kunna följa med lös på ridturer
- bra med barn
-bra med gårdens övriga djur (hästar, katter, kaniner och höns).
-är bra med lite vaktinstinkt men inte jättemycket.
- gärna medelstor eller stor.

Raser som jag är sugen på är : Labrador, cane corso och amstaff. Ev lite intresserad av soft coated wheten terrier.
Sambon funderar på :Labrador, golden, tollare och Berner sennen

Om det blir Labrador, hur stor skillnad mentalt är det egentligen på jakt vs utställningslabbar? Vill inte ha en helt tokseg hund heller fast den ska även kunna luffsa runt på gården också.

Vad har ni för förslag
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Vilken ras?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-12 kl 00:34 »
Jag skulle rekommenderar en Rottisblandning, en tik .

Intelligenta, lättlärda knähundar som älskar allt som är mindre än de själva och som ändå inger respekt för främmande för ingen vet hur mysiga dom är ;)

Vi har haft två nu (en med långhrig schäfer och en mit Golden) och är absolut nöjda.
Rena labbar eller retriever är för mjuka och för lite sjävständiga för min smak och äter ALL bajs som finns :(  Dessutom mera jakt, fast jag jagar rymda gotlandskaniner med retrievern med utmärkt resultat ;)

Rottweilern följer människorna, retriever följer maten.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Andromedae

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 22 jul-12 kl 22:46 »
Rottisen är en brukshund, så det är inget jag rekommenderar.

Av de raser du räknat upp tror jag mest på Cane Corso eller Berner Sennen, med det liv ni har att erbjuda.
De andra hundarna kräver mer aktivering/hjärngympa än ni verkar vilja ge.

Titta på kennelklubbens hemsida (www.skk.se) och leta upp några utställningar i närheten, så kan ni prata direkt med ägare till de olika raserna och även få en uppfattning om olika uppfödares individer och vad de får fram.

SannaF

• -
« Svar #3 skrivet: 23 jul-12 kl 08:47 »
Har/haft 2 rottisar - de har inte följt människan - de har följt sin egen vilja...
I övrigt, supermysiga underbara hundar!
Mot nya äventyr!

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 23 jul-12 kl 16:08 »
Vi kommer att undvika korsningar över huvudtaget då det känns mer säkert att man vet vad man får i koppeländan. Rottis överhuvudtaget passar oss inte alls då de kräver mycket av sina ägare. Min kompis har en rottis som hon aktiverar ca 3 Tim/dag för att hunden ska fungera bra och det fungerar absolut inte hos oss tyvärr.

Själv är jag väldigt intresserad av CC ( vilket inte sambon är) men det jag funderar över är om denna ras verkligen går att ha lös i skogen eller om de lätt drar iväg. Någon som vet? Dessutom har jag läst att det är svårt att få tag på seriösa uppfödare. Hur kan vi kolla upp hur seriösa de är? Har också hört att CC varierar väldigt mellan individerna vad det gäller temperament och stabilitet. Någon som vet?

Många har ju labradorer, är de verkligen så krävande?

Vad tror ni om dalmatiner då? Denna ras har jag hört många totalt olika uppfattningar om. Alltifrån helt galna till helt underbara.
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).

Luff

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 jul-12 kl 17:46 »
Cane corsons uppfödare är väl lätta att kolla. Rasklubben har ju valphänvisning.
Vad man behöver veta är att det avlas på motor i vissa kennlar så vill man inte ha ett arbetsmonster så bör man vara tydlig med detta - eftersom variationen med soffpotatisar, knaspiggelina och springmonster finns i varje kull nästan så lovar jag dig att en erfaren uppfödare kan välja rätt valp till dig.

Jag hade ju bestämt mig för rasen - maken var kluven - men när vi träffade tiken och valparna föll han och köpte en valp ha också. Hans är liten och smidig och lite mer "olydig" (man kan väl få springa efter hönorna bara lite grann och jag vet att jag inte ska hoppa på folk men det är så svårt att låta bli), min är grov, cool men lite mer försiktig i kontakten med andra hundar. Dom ÄLSKAR människor. Vaktar på ett lugnt sätt, har gått lösa i skogen sen första dagen. Fast dom är 2 och ibland glömmer bort oss när det busas så har dom koll på vart vi tar vägen.

Vad man ska vara noggrann med är att kolla föräldrarnas röntgenresultat. MEN även med en bra höftledsarvsmassa kan man få skitresultat. Bara 30% sägs bero på arv - resten är foder och lagom med motion och INTE leka hårda lekar med äldre hundar.

Våra är så himla goa - vi har vuxit upp med och ägt jakthund, vinthundar, polar och schäfer, släkten har haft labbar, spaniel, terrier,dalmatin, lagott och på jobbet har jag haft doberman, sheltie, storpudel.
Cane corson är outstanding i jämförelse - lyhörd men inte klistrig, självständig men vill vara med, uppskattar en lång promenad såväl som en regnig soffdag. Pälsen är lättskött och funkar även en kall vinterdag såväl som en dag på stranden.
//Luff

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 25 jul-12 kl 11:04 »
Tack Luff för ett bra och positivt svar!!!! När jag läste rasbesjrivningen på CC blev jag alldeles hänförd, precis en sådan hund som jag söker! Det återstår ändå några frågetecken:
- Är de benägna att jaga ex rådjur ute i skogen? Behövs det mycket träning för att få dem att hålla sig runt mig och hästen eller blir det ett evigt inkallande?
- vad är lagom mycket motion? Är ca 1 timmes promenad/jogg och dag ok eller blir det för mycket?
- vilket speciellt foder behöver de?

Luff

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 jul-12 kl 13:46 »
Nu är ju våra bara 5 månader så jakten återstår ju att se vad som händer med men det var lätt att få stopp på hönsjagandet - även om den lilla fortfarande tycker det är kul att busa upp hönsen så slutar hon direkt vid tillsägelse.
Att ett befäst nej fungerar även vid jakt med denna ras är jag övertygad om. Dom är mkt lättlärda - så grundläggande dressyr löser ev jaktintresse.
Många har just denna ras med sig vid ridning - för att den följer och tyr sig till ägaren. Det är ju en gårdshund - gårdens djur är en del av flocken.

Lagom med motion?
Tja en vuxen hund - dom ligger precis lika gärna och sover en hel dag som hänger med på en långtur. Men dom kan trava några mil vid cykling förutsatt att dom är i kondition. En vanlig vardag så tar man några kisseturer och en skogspromenad. Dagen tillbringar man ju på gårdsplanen och jobbar dvs vaktar. Säger uff om någon går förbi. Dom ska ju inte springa fram utan bara larma.
Upp till 2 år bör man ta det lugnt - gäller alla raser med HDproblematik - inte cykla och springa mil i koppel på hårt underlag tex. men några timmar i skogen går finfint.
Kolla in den här tråden och sen bokar du en valp. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1042937&highlight=cane+corso
Den sålde mig totalt.

Fodret ska vara av bra kvalité - jag nojjar ju så jag kör på hälften Eukanuba Large puppy och hälften färskfoder VoH.
Det är stora hundar som växer fort så det går åt näring.

//Luff

Luff

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 25 jul-12 kl 13:58 »
Och återigen - kolla vilket fokus uppfödaren har - om den vill ha arbetande brukshundar - dvs med lite mer motor så är det kanske inte den kenneln du ska välja.
Rasen är på väg i samma fälla som schäfern känns det som - bruksintresserade uppfödare avlar på bruks och får då mer motor på sina valpar - jag tycker det är synd för rasen SKA innehålla alla individer (som schäfern en gång gjorde) och inte särpräglas åt något håll.
Kolla om du kan få prata med valpköpare från just den kennel du tycker verkar intressant.
Och kolla HD o AD resultaten på föräldradjuren.
//Luff

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #9 skrivet: 25 jul-12 kl 19:42 »
-Varför inte bara Googla på de raser ni känner mest för???
Då kan ni ju se vilka problem ni riskerar att få på er hund också ju. Tex leder och annat som många hundar får..
Kan faktiskt förstå dig i dina päls tankar, har själv en korsnings hund från kreta och hans päls är inte att leka med... Fast han är en god gammal sak iaf.. Snart 13år och har aldrig rört ett barn.. När tösen var 4år slog hon honom med en fjärrkontroll 3ggr första gången blängde han på mig (jag skällde lite på dottern), morrade han och jag rusade för att ta kontrollen från dottern men han inte innan han fick en smäll till. Då jäklar morra han så att det nästan ekade och sen naffsa han mig.
När grabben förra året drog honom i svansen så naffsa han mig me.. Så att han vet nog fasen att det är jag som ska fostra barnen  ;D
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 26 jul-12 kl 22:52 »
Tack för era svar! Det blir en CC, sambon har gett upp sina pälsdrömmar :0). Dröjer nog lite men det passar mig bra då hinner jag kolla runt och fundera på kennel osv. Är jätteglad!!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

233 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser