Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna, burrar upp sig, blek och slö - vad göra?  (läst 5585 gånger)

Mexxi

Höna, burrar upp sig, blek och slö - vad göra?
« skrivet: 22 jul-12 kl 15:05 »
Hej,
Min erfarenhet är att veterinärer inte kan så mycket om höns så jag vänder mig till er. Har en dv.kochin höna på ca 3 år som inte är sig själv. Burrar upp sig, lite blek i kammen, rör sig långsamt utan att halta eller släpa benen. Hon har slutat flyga upp på pinnen och för en tid inte lagt ägg. Tror dock att hon lagt något de senaste dagarna. Hon går med den övriga flocken, dvs hon rör sig hela tiden. Hon äter och dricker. Men något är konstigt. Vad tror ni? Vad ska jag göra? De andra är som vanligt. Tack på förhand!!!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Höna, burrar upp sig, blek och slö - vad göra?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-12 kl 16:09 »
Lämna några ägg i en mysig vrå så går hon nog och lägger sig. Låter lite som hon vill ruva.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 22 jul-12 kl 16:40 »
Har en dv.kochin höna på ca 3 år som inte är sig själv. Burrar upp sig, lite blek i kammen, rör sig långsamt utan att halta eller släpa benen. Hon har slutat flyga upp på pinnen och för en tid inte lagt ägg. Tror dock att hon lagt något de senaste dagarna. Hon går med den övriga flocken, dvs hon rör sig hela tiden. Hon äter och dricker. Men något är konstigt. Vad tror ni? Vad ska jag göra?

Som alltid med sjuka djur, ha inte den sjuka hönan ihop med de andra.
Har du haft henne länge?
« Senast ändrad: 22 jul-12 kl 16:46 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mexxi

« Svar #3 skrivet: 22 jul-12 kl 18:11 »
Lämna några ägg i en mysig vrå så går hon nog och lägger sig. Låter lite som hon vill ruva.

Hon ruvade förra året och låg platt som en pannkaka. I år har vi inte lyckats fresta henne. Vanligen har vi inte ens behövt lämna ägg till henne, hon har luftruvat. Så det känns som om hon hade lagt sig om hon ville det!

Mexxi

« Svar #4 skrivet: 22 jul-12 kl 18:15 »
Som alltid med sjuka djur, ha inte den sjuka hönan ihop med de andra.
Har du haft henne länge?

Hon hör till de första hönsen vi skaffade för ca 2 år sedan. Då skulle de enligt utsago vara 0,5-1år gamla. De går alla fritt i vår trädgård (och äter mycket grönt btw), har inte sett henne som smittsamt sjuk eller vad jag ska säga så jag har inte byggt någon inhägnad till henne. Det kanske jag borde göra...

Piafia

• del av flocken i våras första släppet
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 22 jul-12 kl 19:03 »
 :-\
Hej!
Visst är det trist när dom vissnar!
Jag har , efter att ha sett ett veterinärprogram för flera år sen, lyckats få igång många hängiga hönor.
Jag har alltid tunt skivad blodpudding i frysen.
När jag märker att en höna står och hänger måste man skynda sej.
Ta ut blodpudding, e skiva. Skär remsor och rulla dom i smala rullar.
Sen matar du hönan, små mängder ofta varje dag. Varva med att ge droppvis av apelsinjuice och lite olivolja.
Se till att inget är kylskåpskallt.
Det brukar bli efter ett par matningar att hönan gärna tar själv. Du får prova dej fram med at servera från en pyts eller att hålla i handen.
Det fungerar bra för mej och jag följer fortsättningsvis detta koncept.
Inget jag kan garantera en fisk höna, men 8 st av 10 har repat sej hos mej...

Lycka till!!! :)
Piafia

Mexxi

« Svar #6 skrivet: 22 jul-12 kl 19:19 »
:-\
Hej!
Visst är det trist när dom vissnar!
Jag har , efter att ha sett ett veterinärprogram för flera år sen, lyckats få igång många hängiga hönor.
Jag har alltid tunt skivad blodpudding i frysen.
När jag märker att en höna står och hänger måste man skynda sej.
Ta ut blodpudding, e skiva. Skär remsor och rulla dom i smala rullar.
Sen matar du hönan, små mängder ofta varje dag. Varva med att ge droppvis av apelsinjuice och lite olivolja.
Se till att inget är kylskåpskallt.
Det brukar bli efter ett par matningar att hönan gärna tar själv. Du får prova dej fram med at servera från en pyts eller att hålla i handen.
Det fungerar bra för mej och jag följer fortsättningsvis detta koncept.
Inget jag kan garantera en fisk höna, men 8 st av 10 har repat sej hos mej...

Lycka till!!! :)
Hej!
Det var verkligen ett handfast råd! Stort tack! Just vissna var ett bra uttryck, precis så är det. Låter ju nästan som järn/blodbrist med tanke på att de är bleka och blir bättre av järnrik blodpudding och c-vitamin!! Tack, ska prova!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

198 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser