Hej! :-)
Jag hoppas någon/några kan komma med praktiska råd på mina 100 frågor då mina google-sökningar bara hänvisar till moderna fönsterbyten och mina byggnadsvårdsböcker begränsar sig till renovering av bågarna.
Jag ska ta bort ett perspektivfönster i vipp-modell och tycker det verkar lättast om jag först monterar bort fönstret från karmen. Har något gjort det? Vilka skruvar i vipp-gångjärnet ska lossas? Hur har ni hållt fönstret/vilket läge har det stått i när ni lyft ner det? Jag vill helst arbeta inifrån om det går.
Jag har ännu inte hittat skruven/spiken som håller karmen på plats. Hur brukar de sitta? Bara uppe och nere? Inga spår av fästen syns på insidan av karmen och inga på sidorna vad det verkar som. Ska dra bort lin-tätningen och kolla noggrannare nu.
Nästa steg är att montera en nyskickrad karm till treluftsfönster av 1920-talsmodell.
Jag tror jag förstått att jag ska kila fast karmen, mäta diagonalerna så de stämmer och kolla av med vattenpasset. Kan jag göra kilar själv? Hurdå?

Ska jag sedan skruva eller spika? Jag vill göra som man troligast gjort 1920. Vilken sorts skruv ska jag använda? Hur många och var sätter jag dem?
Hoppas ni är en massa fönsterbytare därute som bytt fönster "åt samma håll" som jag vill, dvs från modernt till äldre modell :-)
Tacksam för hjälp,
Karin