Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om fönsterbyte från perspektiv- till treluftsfönster  (läst 2821 gånger)

Kringlan

• Östergötland
Hej! :-)
Jag hoppas någon/några kan komma med praktiska råd på mina 100 frågor då mina google-sökningar bara hänvisar till moderna fönsterbyten och mina byggnadsvårdsböcker begränsar sig till renovering av bågarna.
Jag ska ta bort ett perspektivfönster i vipp-modell och tycker det verkar lättast om jag först monterar bort fönstret från karmen. Har något gjort det? Vilka skruvar i vipp-gångjärnet ska lossas? Hur har ni hållt fönstret/vilket läge har det stått i när ni lyft ner det? Jag vill helst arbeta inifrån om det går.

Jag har ännu inte hittat skruven/spiken som håller karmen på plats. Hur brukar de sitta? Bara uppe och nere? Inga spår av fästen syns på insidan av karmen och inga på sidorna vad det verkar som. Ska dra bort lin-tätningen och kolla noggrannare nu.

Nästa steg är att montera en nyskickrad karm till treluftsfönster av 1920-talsmodell.
Jag tror jag förstått att jag ska kila fast karmen, mäta diagonalerna så de stämmer och kolla av med vattenpasset. Kan jag göra kilar själv? Hurdå?  :-[ Ska jag sedan skruva eller spika? Jag vill göra som man troligast gjort 1920. Vilken sorts skruv ska jag använda? Hur många och var sätter jag dem?

Hoppas ni är en massa fönsterbytare därute som bytt fönster "åt samma håll" som jag vill, dvs från modernt till äldre modell :-)

Tacksam för hjälp,
Karin

TW

• Finland
På 1920-talet satte man oftast fast fönsterkarmar med såkallade ankarjärn. 2 på var sida inne och 2 på var sida ute. Ankarjärn är en bit flatjärn kanske 3x25 mm eller någonting liknande. Ankarjärnen var ungefär 10-15 cm långa och hade ett 3,5 mm hål borrat i var ända för en tretumsspik. Man fäller in ändan av ankarjärnet i karmen så att det inte sticker upp och hindrar foderlisterna från att passa. Då fönstret är inkilat exakt som det skall vara spikar man fast ankarjärnen med en spik i karmen och en i väggen.

Kilarna går bra att såga till själv på en bordscirkelsåg men virket skall vara torrt. 2 tum tjocka plankstumpar är bra utgångsmaterial. Jag har en enkel jigg gjord av en 2x4 tums planka som har ett dörrhantag att hålla i i ena ändan och ett hack mitt på långsidan som motsvarar formen på en färdig kil. Då är det bara att ställa in anslaget på sågen så att avståndet mellan anslag och klinga är ungefär en cm större än bredden på jiggen och så kan jag såga så många likadanna kilar jag vill.

Om det är ett timmerhus skall man inte kila ovanpå karmen för stommen måste kunna röra sig i höjdled utan att pressa sönder karmen.
« Senast ändrad: 24 jul-12 kl 20:19 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kurt

Om du ändå skall byta hela karmen, så finns det väl ingen anledning att ta loss fönstret från karmen först?

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
Ankarjärn har jag aldrig hört talas om och aldrig sett användas heller, kanske en lokalvariation? Vi har bytt bort perspektivfösnter på två av våra hus. Första gången till nytillverkade i gammal stil och nu denna gågnen till gamla bågar med nytillverkade karmar. Vi har även tagit ut en del äldre fönster för renovering och samtliga av de äldre har varit spikade. Ofta två till tre spik i varje långsida, man spikar inte uppåt eller neråt. Kilar är jättebra och som TW skriver inte svåra att tillverka. Kilarna använder du för att få fönsterkarmen på plats innan du spikar fast den. Var noga så allt är i våg och lod så bågarna passar sedan.

När du spikar fast fönstret kan du justera det ytterligare genom att antingen slå in spiken mer eller mindre. Naturligtvis ska int huvudet styicka ut men beroende på hur hårt man slår i spiken justerar man karmen inåt elelr utåt. Slår man får långt kan man föra in en kofot mellan karm och vägg och bräcka tillbaka lite.

För att ta ut ditt perspektivfönster bör du nog ha hjälp. De brukar vara ganska tunga och otympliga, särskilt om du inte ska lossa bågen först vilket i vissa fall är svårare än att ta bort hela fönstret på en gång. På våra fönster lyfte man av bågen genom att vända fönstret så långt det gick och sedan lyfta snett uppåt och det krävdes en del lirkande vilket är lättare om man är två.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Ulric Eriksson

• Gäst
Karmen jag tog ut igår satt med två (2) spikar, en i varje sida. Utan foder vickade hela fönstret som det ville. Man skall inte slösa med spik.

Kringlan

• Östergötland
Tack för att ni har svarat mig och gett mig lite tips och självförtroende! :-)

(Kurt:) Jag kände på mig att det blir ett tungt lyft, därför tänkte jag plocka  isär det först. Men nu blir det nog att såga av spikarna karmen sitter med och lyfta allt med hjälp.

Jag har ju nu hittat spikarna den gamla karmen sitter med och det känns bra att sätta upp den nya på samma sätt.

Jag tycker ju att det är kul att klara det här med fönstret själv, (det sitter föräldrars hus som jag hjälper till att renovera), men liite f-bannad är jag på snickaren som trots måtttagning gjort fönsterkarmen så stor att den inte passar i det befintliga hålet. Nu blir det lite extrajobb som jag inte gjort förr, måste till att såga upp hålet 2-3 cm både på höjden och bredden för att kunna justera karmen till sitt rätta läge.

Tack igen,

Mvh
Karin

Dela detta:

* Inloggade just nu

199 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser