Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fattiga.nu intresserar många  (läst 4842 gånger)

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Fattiga.nu intresserar många
« skrivet: 05 dec-06 kl 10:41 »
Fattiga.nu intresserar många
Säkert beror det på att vi får allt fler intressanta texter.
I dag har vi lagt in: Anmälan riktad mot Kronofogdemyndigheten, Fattigdom är förlamande (debattartikel), Social Mobilisering- 10p uppsats från Göteborgs Universitet.

Här är unika besök på www.fattiga.nu de senaste fyra månaderna.

Augusti 2 602
September 2 474
Oktober 2 958
November 3 382

Vi tackar för alla besök!

Fortsätt skriv till oss.  För publicering gäller att du talar om för redaktören vem du är, men i din text får du gärna vara anonym.

Maila direkt till goran@fattiga.nu

Välkommen!

skruvmejsel

• Gäst
Re:Fattiga.nu intresserar många
« Svar #1 skrivet: 26 mar-07 kl 19:37 »
en bra sida,jagbrukar gå in och läsa där ofta.
man bara häpnar över hur politiker mm beteer sig!

Marieberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 mar-07 kl 20:09 »
Inget för mig.
Jag är inte fattig, jag känner mig JÄVLIGT RIK!
(Men jag har lite pengar)

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 mar-07 kl 21:02 »
Inget för mig.
Jag är inte fattig, jag känner mig JÄVLIGT RIK!
(Men jag har lite pengar)
jag är heller inte fattig,men jag gillar att lära mig mer om översitteriet som myndigheterna håller på med.

varför känner du dig jävligt rik då?

Marieberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 mar-07 kl 21:18 »

varför känner du dig jävligt rik då?

För att jag är nöjd. Och för att jag har idéer och framtidsplaner och roligt och en familj och hälsan (bortsett från en förkylning) och trivs där jag bor och kommer att trivas ännu mer dit jag flyttar och för att allt kunde vara värre och för att jag är jag och många andra saker.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 mar-07 kl 21:19 »
På nämnda sajt hittas denna länk:

http://www.metro.se/se/article/2007/03/26/06/1541-45/index.xml

Det är intressant att med regeringens sätt att räkna kan man lika gärna säga att 90 procent av jobbavdraget går till "dem med de lägsta inkomsterna". Eller 99. Eller 10. Det är ju bara att välja brytpunkten för vad som är "de lägsta inkomsterna" noggrant. Det måste vara ett av de elegantaste vallöftena genom tiderna, oavsett vad det betyder så är det sant.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #6 skrivet: 26 mar-07 kl 21:24 »
Läste artikeln i aftonbladet och den del inlägg här..och det är nästan så att jag vill skriva i "om du är arg" tråden.
Förvisso är allt relativt och man mätar sig med sin omvärld. Men att vara fattig med 10000 till 12000 kr anser jag är ett hån mot mist 2/3 delar av mänskligheten!

Ior, du verkar har begripit vilken rikedom vi har i den här delen av världen.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 26 mar-07 kl 22:20 »
Men att vara fattig med 10000 till 12000 kr anser jag är ett hån mot mist 2/3 delar av mänskligheten!

Så rätt, så rätt!! Har man tak över huvudet och mat på bordet är mycket vunnet.

Jag är självvalt "fattig" så jag klagar inte (alltför mycket iaf  ;) ).
Min tid är värd mer än pengar! Känner mig också rik, trots allt!
Landsflykting i storstan...

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 mar-07 kl 22:35 »
Summan är inte det viktigaste, 12000 kan vara mycket eller lite, tvingas man bo för 6400 eller kan man göra det för 1000, så är det skillnad.

jag skulle ha svårt att klara mig bra på de pengar jag har om jag bodde i en dyr lägenhet, och inte kunde påverka så värst mycket, vara tvungen att köpa allt som jag behöver, utan att ha resurser att förädla något själv.

Vet de som är tvingade att bo på ett sådant sätt att 18000 räcker dåligt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #9 skrivet: 26 mar-07 kl 23:13 »
"tvungen att bo så att 18000 räcker dåligt"

tvungen att bo?? skall jag plötsligt ha medlidande tmed dessa stackars fattiga människor?
Börjar solen snart gå upp i väster i det här landet ochså?
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 23:14 av Kap Horn »

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 26 mar-07 kl 23:41 »
Vem har begärt ditt medlidande KAP HORN, på vissa lokationer är det inte lätt att hitta bostad, och jag avsåg inte en person.
Det är inget privilegium att inte kunna välja, detta gäller såväl bostad, som eventuella handicap som begränsar rörligheten, och det friare liv som du och jag kan unna oss.

Eulalia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 mar-07 kl 00:37 »
Här har ni ett exempel på en som är "tvungen" att bo i dyr lägenhet tills vidare..
När barnen var mindre hade det varit enklare att bara bestämma sig och dra.  Vartsomhelst!
Efterhand som de växer, får aktiviteter, kompisar...för att inte tala om egna viljor  ::)  ;D så blir det knepigare och knepigare att komma loss. Dessutom är vi 2 föräldrar som inte bor ihop, så man kan inte dra dit pepparn växer, även om man gärna skulle önska det...ofta  :(

Samt är det svårt för en ensamstående att få ett lån för husköp, välkänt moment 22.
Jag betalar f.n över 7000 kr i hyresrätt.
Med dessa pengar skulle jag bo furstligt i eget hus!

Så valfrihet visst, men livet är inte svart-vitt. Det är ständiga avvägningar och kompromisser.

Morran

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 mar-07 kl 07:58 »
Här är en till i en liknande situation. Hyreslägenheten är nybyggd och därför hutlöst dyr men det finns inga andra i närheten och vi måste av privata orsaker bo här i närheten.
Visst vi skulle kunna försöka byta till oss en lägenhet med färre rum nu när den äldsta flyttat hemifrån men ärligt talat så får bara tanken på att packa och flytta, för en tillfällig flytt, mej att bli sjuk.

Valfriheten har ju jag också men om den blir på bekostnad av familjens hälsa då är valet inte så svårt. Istället inrättar vi en 1-4 års plan och hoppas att förändringar då blir möjliga.

...och några 18000 i månaden (brutto) har jag inte haft sedan jag jobbade heltid och hade barnbidrag och underhållsbidrag för barnen.

Eulalia

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 mar-07 kl 09:57 »

...och några 18000 i månaden (brutto) har jag inte haft sedan jag jobbade heltid och hade barnbidrag och underhållsbidrag för barnen.

...och barn kostar sina slantar att driva upp.
Det är inte så att man tjänar pengar på att ha barn, ifall nån nu inbillade sig det!

Morran

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 mar-07 kl 10:25 »
Det är inte så att man tjänar pengar på att ha barn, ifall nån nu inbillade sig det!
Dessutom vägrar mina utbilda sej till plastikkirurger så att jag kunde ha både haft nytta av deras kunskaper och fått pensionera mej och bli försörjd med den standard jag alltid önskat mej ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 27 mar-07 kl 10:44 »

Inte egna barn, men jag vet fall där relativt storskalig uppfödning av andras barn, ger hyfsad avkastning.

Morran

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 mar-07 kl 10:49 »
Jag vet inte jag...det beror väl lite på hur man räknar då. Ska man räkna in all tid, grå hår och tillfällen då man är tvungen att ta in konsulter för att rådgöra med i problematiska sammanhang, då torde väl den reella vinsten där också bli ganska liten?  ;)

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 aug-07 kl 15:34 »
hej!
vill bara upplysa er om att fattiga.nu
 heter numera fattiga.se

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #18 skrivet: 16 sep-07 kl 20:00 »
hej!
vill bara upplysa er om att fattiga.nu
 heter numera fattiga.se

Ja, det är riktigt, vi var tvugna att flytta sajten och kunde då inte behålla.nu
Men än så länge så kommar man rätt oavset vilket man skriver.
http://www.fattiga.se
är i alla fall det som man bör lägga till som bokmärke.

Dela detta:

* Inloggade just nu

234 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser