Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips på högvärpande hönsras med ägg  (läst 2357 gånger)

gabbi

tips på högvärpande hönsras med ägg
« skrivet: 26 jul-12 kl 13:57 »
Jag vill dryga ut mitt bestånd av värpande höns, jag har nu stor brahma och där blir inte mycket höns så jag har haft ett par bruna  Lohman/bovans för att de lägger bruna ägg som jag sortera bort från mina ljusa brahmahöns ägg när någon har lust att ruva.

Nu funderar jag på om jag ska köpa fler sådana höns eller om det kanske finns andra rashöns som fyller mitt behov ?

Har någon brunvärpande höns som värper i stor utsträckning får ni gärna pma mig.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: tips på högvärpande hönsras med ägg
« Svar #1 skrivet: 26 jul-12 kl 14:21 »
ISA-brun är nästan exakt likadana som Brun Lohman, på alla sätt.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

vårlängtan

• Småland
« Svar #2 skrivet: 26 jul-12 kl 16:23 »
Vi har haft Bruna Lohman och va jättenöjda! Vi köpte av Fille som har annons ute nu,
han bor utanför Växjö. Kan rekommenderas!
Njuter av värme och allt det gröna!

gabbi

« Svar #3 skrivet: 26 jul-12 kl 17:07 »
ISA-brun är nästan exakt likadana som Brun Lohman, på alla sätt.

och isa brun är vad för ras?

FM

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 jul-12 kl 18:17 »
isa-brun, lohmans etc är hybrider och inte raser, föräldradjuren till dessa är ej av samma ras men kombinationen ger en avkomma som blir industrihöns.

Varför inte skaffa vit leghorn :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

gabbi

« Svar #5 skrivet: 29 jul-12 kl 16:30 »
för att vita leghorn (antar jag )läger vita ägg och jag vill ha bruna ägg så jag enkelt och säkert kan sortera bort dem från mina brahma ägg som är ljusa.

Men finns det verkligen inga högvärpande rashöns som lägger bruna ägg?

FM

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 jul-12 kl 17:02 »
Du kan välja gröna ägg ;) isbar kanske? Dom värper juh bra :D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 29 jul-12 kl 17:07 »
(och tror du kan skilja leghorn från brahma för de är kritvita på den vita leghornstammen?) RIR kanske kan va ett alterntiv men vet inte hur nära brahma de ligger i äggfärg, bruna ägg värper de.

Dela detta:

* Inloggade just nu

241 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser