Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med vattenpumpen efter strömmavbrott!  (läst 10979 gånger)

Existens!

• Gäst
SV: Problem med vattenpumpen efter strömmavbrott!
« Svar #20 skrivet: 26 jul-12 kl 23:57 »
Ja, då ska det ju inte behöva vara pumpen ..

En-fas eller tre-fas?..men ni har inte haft isär nåt elektriskt va?

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 27 jul-12 kl 00:05 »
Inget stopp i insugsledningen? Utan bottenventil ska vatten som hälls i pumpen rinna snabbt, rakt ut? Om det är järnrör? De kan gro igen helt de, speciellt vid skarvarna.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 27 jul-12 kl 06:45 »
Om ni tar loss ledningen från pumpen och fyller den så ser ni ju om vattnet står kvar. Om det inte gör det, så kolla då i brunnen om det läcker genom backventilen. Kommer inget vatten där, men det försvinner ur slangen så är det nog bara att börja gräva, för då finns ett läckage mellan pump och brunn...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Broberg

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 27 jul-12 kl 08:28 »
Det sitter ingen backventil eller nåt som jävlas precis innan pumpen?

fräsen

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 27 jul-12 kl 09:11 »
Funderar på om det kan ha blivit hål i ballongen?
Då brukar pumpen gå om o om igen, dock blev vi inte helt utan vatten när det hände.
Kan ju vara bra att kolla trycket på den iaf.

Temeriaire

• Småland
« Svar #25 skrivet: 27 jul-12 kl 19:37 »
Då brukar pumpen gå om o om igen, dock blev vi inte helt utan vatten när det hände.
Hål i "ballongen" brukar resultera i att pumpen startar vid minsta uttag, det räcker att det kommer ut typ en droppe så startar den. Grejen med hydrofor eller hydropress är att magasinera vatten under tryck, så att det skall gå att tappa små mängder utan att pumpen slår av och på hela tiden.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #26 skrivet: 27 jul-12 kl 20:48 »
PEM-slang är inte så dyrt så ett alternativ är att dra en ny slang ovan mark från pumpen ner i brunnen och se om det går igång. Om det gör det så är det bara att börja gräva, men under tiden har ni vatten. Om det däremot inte fungerar med PEM-slang ovan mark är det antingen bottenventilen eller pumpen (eller kopplingen in i pumpen).

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #27 skrivet: 28 jul-12 kl 00:46 »
Det man frågar sig är ju varför nåt stort fel på röret/slangen skulle inträffa just när dom hade strömavbrott...

fräsen

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 29 jul-12 kl 09:05 »
Det man frågar sig är ju varför nåt stort fel på röret/slangen skulle inträffa just när dom hade strömavbrott...

det är lagen om alltings jävlighet...

Temeriaire

• Småland
« Svar #29 skrivet: 29 jul-12 kl 09:24 »
Om det finns ett läckage så kan det ju funka, bara att pumpen går lite oftare, men om man stänger av pumpen så länge att den sen börjar pumpa luft såkan man få ett helvete att få den att dra igen. Mitt exempel ovan med rosthål i röret ovanför bottenventilen var så. Vattnet funkade, men pumpen startade ofta för att få upp trycket. när jag hade stängt av för felsökning och reparation av ett litet läckage i hydroforen så gick det nästan inte att få pumpen att dra igen, jag fick dra en trädgårdsslang från huset bredvid för att klara att fylla ledningen fortare än det rann ut. Fyllde i pumpens luftning, och startade pumpen innan jag tog bort slangen och fick då pumpen att dra, men blöt blev jag...

zettan

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 31 jul-12 kl 12:24 »
Om ni tar loss ledningen från pumpen och fyller den så ser ni ju om vattnet står kvar. Om det inte gör det, så kolla då i brunnen om det läcker genom backventilen. Kommer inget vatten där, men det försvinner ur slangen så är det nog bara att börja gräva, för då finns ett läckage mellan pump och brunn...
backventilen var det inget fel på ,å ingen läcka heller för allt vatten stannar kvar som vi häller i.

zettan

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 31 jul-12 kl 12:25 »
Vi har ingen blåsa i våran.

zettan

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 07 sep-12 kl 16:17 »
Lite uppdatering
Har grävt å laggt i nya rör, köpt en ny pump men trycket vill inte stiga i pumpen
Suck är så jävla trött på det här nu (ursäkta språket)

Dela detta:

* Inloggade just nu

158 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser