Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har grannens kyckling Marek?  (läst 893 gånger)

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
Har grannens kyckling Marek?
« skrivet: 28 jul-12 kl 20:40 »
Häromdagen upptäckte grannen att hennes unghöna(kyckling) ca 15 v, inte kunde gå på ena benet. Det här hände helt plötsligt. På bara någon timme kunde hönan, från att ha gått omkring pigg och alert, inte stödja på ena benet. Grannen trodde kanske att höken varit på besök och att unghönan som går avsides i en bur med fyra kycklingar som hon blivit adoptivmamma åt hade fastnat med benet i nätet eller så. Benet verkade slappt och skadat. Grannen avvaktade. Idag några dagar senare ligger hönan och kan inte längre ta sig fram själv men hon äter och dricker fortfarande. Vingarna ser också "förlamade" ut.
När jag ser henne tänker jag att det antagligen är marek och grannen kommer att ta bort henne i kväll.
Inga andra djur har visat några symtom (än).
Vad gör man bäst när Marek har visat sig? Låter hönslivet gå på som vanligt i hönsgården? Jag har förstått att det är i princip omöjligt att bli av med viruset.
Jag hoppas bara att våra höns slipper eländet. Grannen har varit hönsvakt under tiden vi har varit borta och jag förstår också att det smittar via kläder.

Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

FM

• Skåne
SV: Har grannens kyckling Marek?
« Svar #1 skrivet: 28 jul-12 kl 23:27 »
Jag kan inte svara på om hönan har marek. Dock så tycker jag att du kan låta hönslivet gå på som vanligt. Är det Marek så har du det med allra största sanorlighet hos dig med. Kan va något annat oxå så ni kan juh avakta några veckor att springa med samma kläder, skor i varandras hönshus.

:)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

200 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser