Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hisnar över min egen fräckhet  (läst 3527 gånger)

enveten

• I skogen kan ingen höra dig skrika
    • Värmland
Hisnar över min egen fräckhet
« skrivet: 29 jul-12 kl 22:41 »
Begärde 100 kr/kg inkl burk för årets honung  :-[ Fin, slät, ren och mild honung, inget fel på den alls. Var jag för hutlös? Hur mycket tar ni andra betalt?

tinna.m

• Skåne
SV: Hisnar över min egen fräckhet
« Svar #1 skrivet: 29 jul-12 kl 22:48 »
Flytande på flaska, 360g 35:-/ 3 för 100:-
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 29 jul-12 kl 23:21 »
lägst 121.43kr/kg och upp till 300kr/kg för sort honung ser min pris bild ut till konsument  (:)

För er som har fått mindre skördar i år pga den dåliga vädret så är det ett ypperligt tillfälle att se över eran pris bild så att ni kommer upp i en nivå som liknar skäligt ersättning för det slitsamt arbete dessa flitiga tjejer utför  o:)

mvh edward :P

PS ingen kund har klagat eller tyckt att det var dyrt, dom enda som kommenterad det och eventuellt tycker det är gamla bi odlare som skänker bort sitt honung till under priser pga de har inte hängt med och förstår dessas riktiga värde. !
« Senast ändrad: 29 jul-12 kl 23:24 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 29 jul-12 kl 23:28 »
Flytande på flaska, 360g 35:-/ 3 för 100:-

50kr st för .325kg flytande = 153.85 Kr/Kg ingen mängd rabatt. Detta är en primör och ska behandlas som sådan.

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #4 skrivet: 30 jul-12 kl 07:12 »
120 kr/kg inkl moms, lite rabatt om man köper mer än 5 kg

Fru Kall

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 30 jul-12 kl 08:45 »
Jag tar 120:- /kg, inkl. burk. Det tycker jag är lagom.  :)

enveten

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 30 jul-12 kl 20:44 »
Nu känns det lite bättre, när jag läser vad ni tar  :D Vill ju inte skinna mina potentiella kunder, samtidigt som man inte vill sälja för billigt geller.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 30 jul-12 kl 22:22 »
Om man börjar med lågpris är sanolikheten att man blir kvar där stor.

enveten

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 31 jul-12 kl 13:30 »
Jag tycker att man borde kunna ta mer för honungen än 100 kr/kg. Fast man är ju fast i självkritiksträsket.

Om man jämför med ett pålägg, t.ex. ost (vanlig sketen hushållsost) så kan den ju ligga på 99 kr/kg utan att man ens höjer på ögonbrynen. Ost som är liite lite lagrad hoppar lätt upp till 130-140 kr/kg. Skinka ligger mellan 99-189 kr/kg, och lite smarrigare korvar likaså. Så man borde kunna ta betalt för honung också. Fast man gör det inte.

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 31 jul-12 kl 13:59 »
Inte samma prisklass riktigt och inte heller samma delikatessklass men gör för nöjes skull gärna en jämförelse mellan vad folk i gemen är beredda att betala för Coca Cola och mjölk......... Märkligt !!

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 31 jul-12 kl 14:00 »
Glömde skriva det jag egentligen tänkte........ 100 kr/kg tar jag för det lilla jag säljer.........

jacobfor

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 31 jul-12 kl 15:25 »
Hej,
Själv tar jag  nästan 100 kr/kg i 700 g burkar, 65 kr per burk. Detta eftersom jag omöjligen kan få in 700 g i dessa burkar, brukar bli 670 g, typ.

Kolla vad gateau tar för sin honung, 400 kr/kg. den honungen är från bogösund, utanför vaxholm (stockholm). Visserligen mindre burkar, men ändå.

MVh,
Jacob

Edward.

• Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 31 jul-12 kl 20:30 »
Jag tycker att man borde kunna ta mer för honungen än 100 kr/kg.Om man jämför med ett pålägg, t.ex. ost (vanlig sketen hushållsost) så kan den ju ligga på 99 kr/kg utan att man ens höjer på ögonbrynen. Ost som är liite lite lagrad hoppar lätt upp till 130-140 kr/kg. Skinka ligger mellan 99-189 kr/kg, och lite smarrigare korvar likaså. Så man borde kunna ta betalt för honung också. Fast man gör det inte.

Se så  ;D

Det är åt det här hållet vi ska resonera om den läckra produkt vi framställer, jag gillar skarpt ditt sätt att tänka med en ny infalls vinkel, skivade skinkan i märkes förpackningar går loss på 240kr/kg + har jag sätt  ::)

MagicHands

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 01 aug-12 kl 15:57 »
så om det är sortshonung - kanske man kan sälja dem i 3pack med små burkar.
folk tycker oftast om att köpa flera smaker på en gång så att de kan jämföra.. då får det ofta kosta lite mer.

provsmaksburkar i storlek med abbas caviarburkar -100g styck kanske?
3 för 99:-  dvs 330kr/kg
Funkar det tror ni?

Ingenjören

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 19 aug-12 kl 09:38 »
Jag har tagit 70:- för 700g, dvs 100:- kilot.
Ingen har klagat förutom en, som påpekade att samma mängd kostade 29:90 på ICA. Det var "ICAs egna märke", och när jag kollade så såg burken lika stor ut, men det var 700 gram utan lite mindre (så är det alltid med ICAs egna märke, oavsett produkt), sen var det blandad ospecificerad honung från utomeuropeiska länder, eller vad det stod. Nåt fattigt land i östeuropa, troligen. Om någon vill köpa honung enligt principen billigast möjligt, övrigt ointressant, så får de gärna handla den för mig. Min egen tog ändå slut innan alla som ville fått köpa.
Sen testade jag i somras med smaksatt honung, då gick jag upp i pris och tog 50:- för 350g.
Det enda jag funderar på efter sommarens reaktioner är att ha vanlig honung i lite mindre burkar, en del vill inte köpa så stor burk som 700g. Men priset tänker jag inte sänka, möjligen höja.

Ingenjören

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 19 aug-12 kl 09:40 »
Har förresten på marknad sett smaksatt honung i pytteliten burk, bara 80gram. Den kostade femti spänn, om jag minns rätt...
Så vill man ha upp kilopriset så skall man burka på småförpackningar! ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 aug-12 kl 10:01 »
Var på Gekås i Ullared nu i sommar. Där fanns svensk honung av två märken. Dessa kostade 65 kr/kg. Den importerade honungen kostade ungefär 30 kr/kg, lika mycket som man får för bulkhonung.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #17 skrivet: 19 aug-12 kl 19:24 »
Glöm inte bort att informera era kunder när de köper eran honung betalar de även för att få den lokala omgivningen polenerat !

Inget svensk honung, inga svenska bin, inget svenska frukt och bär !! !! !!  ;)

Få ihop den ekvationen med billig import honung  ::)

Dom ända som klagar på rättvisa priser är gamla bi odlare med dålig självförtroende som inte törs höja deras skämtsamma priser.

Däremot är det flera kunder som inte förbrukar mycket honung som efterfrågar mindre burkar, tror att de njuter ändå över de lilla när de väljer att smaka  :P ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

217 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser